Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimiehen piilovittuilu - loukkaannunko aiheesta?

Vierailija
22.02.2017 |

Olen ollut vajaan vuoden verran naisvaltaisessa työpaikassa. Pomoni on minua n. 10 vanhempi (minä 27, pomo n. 37), kaunis ja iloinen tyyppi. Hänessä on silti jotain... epämiellyttävää.

Minulla on oma, kaiketi persoonallinenkin tyylini puhua. En vedä mitään roolia tai ole väkinäinen, ihan luonnostani puhun murretta ja käytän vanhahtavia ilmauksia/sanoja (koska minun perheeni on kasvattanut minut puhumaan niin). Pomoni on antanut minulle suullisen huomautuksen tästä, kun "työkaverit eivät ymmärrä mitä sanon". Kun olin ihmeissäni tästä ja sanoin että kyllä olen kaikkialla muualla tullut ymmärretyksi, niin pomo alkoi puhua lapsekkaalla, pehmeän lässyttävällä äänellä "tinulla on toti rikat kieli niin tikti tinua ei ymmärretä!"

Ja en siis todellakaan väännä mitään saamea tai viroa, vaan puhun Tampereen murretta, en tosin millään Kummeli-tyylillä, vaan d:t ovat ärriä jne. Vanhoja/vähemmän käytössä olevia sanoja olen lapsena imenyt äidin karjalaisesta suvusta. Niitäkään ei vilise joka välissä, vaan paikoin siellä täällä.

Toinen mistä saan pomolta ihme huomautuksia, on ulkonäköni. Mielestäni olen ihan tavallinen pukeutuja - tunikoita, mekkoja, perusvärisiä sukkahousuja, vöitä, huiveja jne. Valtaosa työkavereista edustaa jotain gootti/rock/hippityyliä, joten olen kokolailla työpaikkani seinäruusu. Pomo joskus sanoi mekostani, että "huiiii kun on lyhyt helma", vaikka pituutta oli yli polven. Toisella työkaverilla samana päivänä helma puoleen reiteen ja ei sukkahousuja....

Eräänä päivänä oli joku humalainen asiakas halunnut tietyn asiakaspalvelijan paikalle, oli vaatinut "sitä lihavaa". Paikalla oli ollut kaksi kolleegaani, joista kummatkin hyvin hoikkia naisia. Työkaverini olivat kertoneet pomolle ja pomo katsoi velvollisuudekseen kertoa asiasta minulle. Kysyin että "niin että olet nyt satavarma että juuri minä olen tämä lihava asiakaspalvelija?", johon pomoni taas lässyttävällä äänellä "et tietenkään, ihan olet topiva, vain rintava!" (Tähän väliin meikäläisen mitat: 170cm/62kg, kuppikoko B).

Illanistujaisissa pomo jaksaa puuttua syömisiini, tokikin taas lässyttävällä äänellä. En millään tavalla alleviivaa syömisiäni, mutta toki tilausta tarjoilijalle antaessani pomo kuulee mitä on tulossa. En käytä alkoholia yliherkkyyden takia, mitä pomo ei tiedä - ja siksi tuleekin kuittia siitä "miten te ei nyt tinulle kelpaa". Minulla on myös tiettyjä ruoka-aineallergioita (tomaatti, pähkinä, sitrushedelmät jne.), joista pomo ei tiedä - ja lässytystä tulee "nirtoudetta" kun pyydän tarjoilijaa tuomaan annoksen esim. ilman tomaattia.

Näitä olisi vielä ihan hirmu paljon, mutta puhelimella vaikea kirjoittaa kilometrisiä tekstejä. Kysynkin, että mitä mieltä olette? Minusta tuntuu että pomoni ei pidä minusta ja siksi käyttäytyy noin.

Ja juu - olen katsellut uutta työpaikkaa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kuulostaa kyllä ihan suoralta vittuilulta.

Vierailija
2/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mitään piilovittuilua ole vaan ihan suoraa ja avointa vittuilua. Työpaikkakiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys luottamusmieheen tai esimiehen esimieheen työpaikkakiusaamisen vuoksi.

Olen pahoillani tilanteestasi.

Vierailija
4/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsisin, että pomon mielestä olet ärsyttävä tyyppi, mutta minusta hän hoitaa silti asian epäammattimaisesti kun vinoilee sinulle. Minusta puhetavasta ei voi antaa palautetta kuin sen verran, mikä liittyy työhön ja hän vaikuttaisi ylittävän tuon rajan (tuo esille myös omaa ärsytystään). Hänen pitäisi pysyä asiallisena ja antaa palautetta vain työtä haittaavasta asiasta ja olla siinäkin tarkempi. Toisaalta - et voi poissulkea sitä mahdollisuutta, että sinusta puhutaan paskaa selän takana ja työkaverisi ovat oikeasti ärsyyntyneet murteestasi.

Jätä kuitenkin tuo lihavuuskommentti omaan arvoonsa.

Vierailija
5/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ottaisin asian puheeksi vaikka pomon pomon tai firman HR:n kanssa. Pomosi käytös ei todellakaan ole asiallista, kuulostaa ihan joltain yläastemeiningiltä.

Vierailija
6/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olenkin miettinyt että pitäisikö puhua asiasta liittoon tms. Meidän firmassa vaan on aika nihkeä meininki ollut jos joku "kantelee" eteenpäin. On mm. lakattu tervehtimästä tai kutsumasta illanviettoihin sellaista joka liittoon soittelee. Minut palkattiin sellaisen ihmisen tilalle, joka lopulta lähti kokonaan pois kun oli niin ikäväksi mennyt tunnelma töissä.

Pomoni esimiehet ovat samanlaisia vinoilijoita kuin tämä pomo itse.

Olen joulusta asti lähetellyt työhakemuksia ja jatkuvasti tulee niitä "valinta ei kohdistunut sinuun"-viestejä :(

Vierailija
7/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi lienee sitä koulukuntaa, jonka mielestä kaikenlainen persoonallinen ulosanti on "esittämistä" ja sen takia yrittää näyttää sinulle paikkasi. Huonosta erilaisuuden sietokyvystä tuollainen kielii eikä noin keskenkasvuisesta ihmisestä ole ammattitaitoiseksi esimieheksi. Toivottavasti löydät paremman työpaikan mahdollisimman pian, tai muussa tapauksessa otat ylempiin tahoihin yhteyttä työpaikkakiusaamisen johdosta.

Vierailija
8/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiesus että alkoi vituttamaan tuo pomo! Otan osaa ap. :( Toivottavasti saat pian muuta työtä. Ota kuitenkin yhteys korkeammalle, jottei tuo pelleily saa jatkua! Jonkun tuo pomo vielä onnistuu ajamaan tosi pahaan jamaan, ja sen tietää, mitä se voi tehdä :(

Vierailija
9/9 |
22.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus tavannut tuollaisia keskenkasvuisia päälliköitä, jotka eivät missään tapauksessa ole sopivia esimiestehtävään. Valitsija on tehnyt mokan ja varmasti haluaa palautetta organisaatiolta tuosta tehdystä virheestä. Mene heti kertomaan vielä ylemmälle esimiehelle ja luottamusmiehelle. Noilla tyypeillä on kyllä taipumus jossakin vaiheessa vittuilla väärälle esimieshenkilölle ja ns. ura on hetkessä loppu. Sitä vain ei jaksa odottaa, joten toimi!