Lentomatkustamista tuntevat! Miksi ruumalaukussa ollut
pumpulilappupakkaus oli revitty auki niin että laput olivat ympäri laukkua, osa oli jäänyt lappupussin sisään? Kyseessä oli avaamaton pakkaus, jonka olin pakannut mukaan, kun tilaa oli. Pumpulilappupussit ovat pitkulaisia, pieniä muoviputkiloita, jotka on suljettu väljästi ohuella nauhalla.
Kuka niitä olisi laukkutarkastuksessa (oletan) kaivellut ja miksi?
Kommentit (31)
Tulli. Etsivät huumeita tai muuta laitonta tavaraa. Mulle on aina laitettu matkalaukkuun lappu, jos se on tullissa avattu.
Läpivalaisu paljastanut jotain tarkempaa tutkimusta vaativaa. Noita laukkuja aina välillä avataan ja pengotaan ja laukkuun jätetään viesti tehdystä turvatarkastuksesta.
Ok. Mitään infolappua ei kylläkään ollut jätetty laukkuun tässä tapauksessa. Kone teki välilaskun Itä-Euroopan maassa (ei-EU), muuten oltiin EU-alueella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mitään infolappua ei kylläkään ollut jätetty laukkuun tässä tapauksessa. Kone teki välilaskun Itä-Euroopan maassa (ei-EU), muuten oltiin EU-alueella.
ap
Minun ruumalaukku on useasti avattu ja pengottu ilman, että mitään lappua olisi jätetty. On aika tyypillistä tietyissä maissa.
Eräissä maissa niitä laukkuja penkovat ihan muutkin kuin tulliviranomaiset.
Siksi monissa maissa on suosittua paketoida laukku lentokentällä paksuun muovikelmuun.
Vierailija kirjoitti:
ap
Eikö siis ollut mitään tarraakaan? Mulla on joskus laukun kyljessä vain security-tarra laukun avaamisen takia.
Noup, ei mitään tarraakaan. Ainoa penkomisen jälki oli tuo auki siehottu pumpulipussi. (Mitään arvokasta laukussa ei ollut.)
ap
Laukkuja ei pengota missään ilman epäilyksiä. Ei missään. Millaisia tuppoja ap on kantanut oikein mukanaan?
Vierailija kirjoitti:
Laukkuja ei pengota missään ilman epäilyksiä. Ei missään. Millaisia tuppoja ap on kantanut oikein mukanaan?
Kyllä vaan pengotaan. Laukuista varastetaan maailmalla paljonkin tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pengotaan. Mun kaverilta oli kadonnut Helsinki-Riika-Dusseldorf välillä ruumalaukusta pussi itsetehtyjä sämpylöitä ja laukku oli viilleltty/revitty auki vetoketjun vierestä ja tavaroita pengottu. Mitään muuta ei puuttunut, eivätkä ne sämpylät olleet laukussa päällimmäisenä.
Sämpylöihin epäiltiin sisältyvän joku huumeylläri
Oliko se pengottu, vai olisiko pussi voinut tussahtaa laukun sisällä esimerkiksi puristumisen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan pengotaan. Laukuista varastetaan maailmalla paljonkin tavaraa.
Kyllä niitä pengotaan. Itseltä ei ole viety mitään, mutta työkavereilta on häivinny laukuista tuliaisia ja työkaluja.
Pengotaan valitettavasti. Itsella vahinna varsinkin uutta kosmetiikkaa valilla turhankin usein itanaapurin toimesta. No onneksi duunin matkavakuutus korvaa.
Vahan riippuen kentasta ja kohteesta niin aika usein laitan muutaman roposen lisaa ja paketoin laukun muoviin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se pengottu, vai olisiko pussi voinut tussahtaa laukun sisällä esimerkiksi puristumisen vuoksi?
Monesti olen lentokentällä katsellut kun laukkuja lastataan tai puretaan koneesta, jolloin niitä joskus paiskotaan niin että pahaa tekee. Voin vain kuvitella minkälaista huutia laukut saavat rakennuksen sisällä katseilta piilossa.
Köyhyysrajalla elävä kenttätyöntekijä tuolla tavalla vähän kurittaa rikaita porvareita ja varmasti myös tilaisuuden tullen vähän penkoo laukkuja jos löytyisi jotain kivaa palkan lisukkeeksi.
Tapahtuiko Suomessa?
Olen turvatarkastaja ja tarkastan myös ruumamatkatavaroita. Aina jos laukku avataan, niin siellä on jotakin sellaista, mitä täytyy tarkistaa ja mahdollisesti poistaa. Avaamisen jälkeen laukkuun sujautetaan mukaan paperi, jossa kerrotaan, milloin laukku on avattu ja missä.
En kyllä äkkiä keksi syytä, miksi avaamaton vanulappupakkaus olisi pitänyt turvatarkastuksessa repiä auki. Se ei läpivalaisussa näytä mitenkään oudolta.
No se pussi oli normaalipaineessa maan pinnalla vedetty kiinni. Siellä ruumassa yläilmoissa on pienempi ilmanpaine, joten se pussi on räjähtänyt, koska pienempi ilmanpaine ei enää pitänyt pussia kasassa.
Jos ovat näyttäneet sopivan epäilyttäviltä läpivalaisussa?