Oletteko te muut olleet tänä talvena koko ajan kipeinä?!
Mistä ihmeestä tämä voi johtua, että tämä talvi on mennyt käytännössä koko ajan flunssassa tai flunssan kaltaisessa tilassa?? Olen aina ollut sitä tyyppiä, ettei flunssa tartu ja en tupakoi tai käytä alkoa, lapsia ei ole päiväkodissa ja teen etätöitä käytännössä koko ajan opintojen ohella, opinnot eivät vaadi läsnäoloa.
Käyn salilla neljästi viikkoon ja urheilen luonnossa, pyöräilen ja lenkkeilen koiran kanssa. Vitamiinit ja hivenaineet menee kaikki mitä pitää aasta deehen, maitotuotteita käytän tosi vähän ja ruokavaliosta on poistettu liika sokeri ja vehnä.
Olevinaan malliesimerkki terveestä ihmisestä, ja siksi lääkäri ottikin mykoplasmakokeet sun muut, kun käytännössä pitäisi olla terve ja olen siellä rampannut kuunnelluttamassa keuhkoja.
Sisäilmaongelmaakaan ei talossa ole, homekoiratkin käytetty ennen ostopäätöstä ja talo on tutkittu muuten.
SILTI, nyt on lokakuusta asti ollut flunssaa joka ei vaan lähde. Se etenee keuhkoihin ja pysyy päällä muutaman viikon. Sitten terve jakso ja varovaisesti liikunnan aloittaminen. Sitten kuukauden päästä uudestaan. Kokonainen kuukausi kului ilman lentsua, nyt taas päällä sellainen jumalaton tukkoisuus ja räkätauti, ääni käheänä.
Lääkäri sanoi, että tänä vuonna on ennätyspaljon flunssaa joka kestää ja kestää.. kaikki kaverit sanovat, että joo koko ajan on kipeenä.
Johtuuko tämä leudosta ja kosteasta talvesta, vai olemmeko me influenssarokotteen myötä alttiimpia flunssille nyt?
En muista koskaan olleeni näin paljon kipeänä, yleensä on sen kaksi flunssaa vuodessa ja that is it.
Hemot menee...
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään koskaan, ei tänäkään talvena.
Olisivatkohan lääketieteen tutkijat kiinnostuneita minusta koehenkilönä? Olen yli 50-vuotias, ikäni polttanut, alkoholin kulutus yli kohtuurajan. Syöminen "mitä sattuu löytymään" -periaattella toteutettua.
Normaalipainoinen olen ja liikun paljon ulkona.
Minäkään en muista koska - ennen eilistä. Nyt onkin sitten kunnon flunssa päällä. Joskus ne kaataa meidätkin. t toinen terve viisikymppinen, tosin en polta enkä juo, pitäiskö alottaa ;)
En itse ole ollut kovin kipeä, mutta työskentelen lasten kanssa ja olen kyllä huomannut, että lapsiasiakkaani ovat olleet paljon kipeämpiä kuin aiemmin. Tänä talvena on ollut yksi viikko, kun kaikki asiakaskäynnit ovat toteutuneet, muuten työkännykkä piippaa joka aamu peruutuksesta, kun lapsi on sairas. On ollut poikkeuksellista. Ja siis perus flunssia ja mahatauteja näyttää olleen paljon. Tiedä sitten, mistä johtuu. Vanha kansahan sanoo, että pakkanen tappaa pöpöt, ja ainakin täällä Etelä-Suomessa on ollut todella leutoa ja vähän pakkaspäiviä, että voisiko se sitten liittyä siihen, että bakteerit ja virukset voi hyvin.
Tänä talvena ilmeisesti flunssaa ei juurikaan ole ollut, sillä kukaan tutuista ei ole siitä kärsinyt.
Jaa, itse olen lievästi ylipainoinen, vähän liikkuva, epäsäännöllisesti elävä (koska työ), neljä lasta pk:ssa/koulussa, paljon tekemisissä sairaiden ihmisten (työssä) kanssa. En käytä vitamiineja, paitsi d satunnaisesti. Alkoa menee jonkun verran. Perussuomalaista kotiruokaa, valkoisia viljoja. Maitoa en tosin juo.
En minä, eikä lapset oo ollu tälle vuodelle kertaakaan missään taudissa, ei kuume, eikä vatsa.
Influenssarokotusta ei olla otettu
Itse olen ollut 2kk putkeen kipeänä. Otin rokotteen 15.11 ja kuukausi sen jälkeen sairastuin influenssaan? 50v minulla ei lämpö ollut noussut. Jälkitautina molemmin puolinen märkäinen korvatulehdus, bronkiitti ja poskiontelotulehdukset.
Tuntuu kuin taas flunssa olisi iskemässä.
En ole ollut vielä kertaakaan kipeänä, tänäkään talvena.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut 2kk putkeen kipeänä. Otin rokotteen 15.11 ja kuukausi sen jälkeen sairastuin influenssaan? 50v minulla ei lämpö ollut noussut. Jälkitautina molemmin puolinen märkäinen korvatulehdus, bronkiitti ja poskiontelotulehdukset.
No se selittääkin tuo rokote kaiken. Itse pari kertaa ottanut rokotteen ja niinä talvina vaan sairastanut. Nyt en enää ikinä ota "koeputkiflunssaa" itselleni!
Minulla on juuri tuollaisia "sairasteluvuosia" ja sitten onneksi on saanutkin olla monta vuotta ilman tauteja. Tänä talvenakaan ei tähän mennessä onneksi ole ollut mitään. *kop kop kop*
Vierailija kirjoitti:
Olisivatkohan lääketieteen tutkijat kiinnostuneita minusta koehenkilönä? Olen yli 50-vuotias, ikäni polttanut, alkoholin kulutus yli kohtuurajan. Syöminen "mitä sattuu löytymään" -periaattella toteutettua.
Eipä ollut minunkaan isä IKINÄ flunssassa, kessua veteli kuin korsteeni topan päivässä ja alkoholia käytti yli kohtuurajan elämänsä viimeiset 15 vuotta. Kuoli tapaturmaisesti, mutta ruumiinavauksessa selvisi, että keuhkoahtauma oli edennyt aika pitkälle. Mutta yli seitenkymppiseksi veteli niillä elintavoilla ilman flunssia.
ap
En ole ollut vuosiin kipeänä, en edes muista milloin on ollut nuhakuumetta. Olen 55-vuotias nainen, en ole himourheilija, syön sekaruokaa,en ota vitamiineja purkista. Hyvä immuniteetti, influenssarokotetta en ole ottanut koskaan. Oma immuunipuolustus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin alkoi rokotteen jälkeen se, nyt kun mietin...siitä asti ollutkin pelkkää flunssan kaltaista oloa ja välillä sitten kovempana. Kuumetta nostaa tosi harvoin, mutta jatkuvasti kipeänä kuitenkin. Ennen rokotuksiin siirtymistä oli yksi tiukka flunssa per vuosi, mutta se oli selkeä ja sikäli helpompi. En tiedä johtuuko siitä, mutta ainakin omalla kohdalla näillä voisi olla yhteys.
ap
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen lause on ratkaiseva, et ole ihme. Flunssa jää minulla rannalle, se ikäänkuin putoaa nenästä rantakiville, heh. Itse syön myös mitä satun saamaan esim siikaa ahventa kuhaa jne aina tuoreena.
On mulla yksi silmätulehdus ollut tänä talvena.
Vierailija kirjoitti:
Sama, paitsi etten polta ja juo ja olen nuorempi. En ole ikinä kipeä, eikä myöskään 1 vuotias lapseni ole ikinä ollut kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut minunkaan isä IKINÄ flunssassa, kessua veteli kuin korsteeni topan päivässä ja alkoholia käytti yli kohtuurajan elämänsä viimeiset 15 vuotta. Kuoli tapaturmaisesti, mutta ruumiinavauksessa selvisi, että keuhkoahtauma oli edennyt aika pitkälle. Mutta yli seitenkymppiseksi veteli niillä elintavoilla ilman flunssia.
ap
Joo... totta kai tiedän tilastolliset tosiasiat. Tupakoitsija elää n. 10 vuotta vähemmän kuin muuten elinajanodotteensa povaisi.
Ei ollut mikään tupakoinnin tai alkoholin kohtuuttomuuskäytön puolustuspuhe. Omassa tuttavapiirissäni on vain käynyt niin, että terveysintoilijat ovat kukin minkäkin syöpädiagnoosien ja muiden ongelmien vyyhdeissä terveydenhuollon piirissä.
Minä sen kuin porskutan kunnes mahdollisesti kuolo korjaa ennenaikaisesti.
En ole ollut vuosiin flunssasairaana, kunnes sitten tänä talvena... Ihan karmea ja omituinen flunssa oli kun sattui kuin jyrän alle jääneeseen. Enpä muista sellaista oikein koskaan ennen olleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en muista koska - ennen eilistä. Nyt onkin sitten kunnon flunssa päällä. Joskus ne kaataa meidätkin. t toinen terve viisikymppinen, tosin en polta enkä juo, pitäiskö alottaa ;)
No ei pidä :D
Katson, että olen näin terve kaikesta huolimatta, en suinkaan sen takia. Tasan ei käy geneettisten karttojen reitit.
Superterveys lienee perintöä kummaltakin puolelta. Kaikki kuolleet elintavoistaan huolimatta vasta yli 90-vuotiaina. Poikkeuksena isäni veli, lääkäri ja kuntoiluhullu. Kuoli sydänkohtaukseen 78-vuotiaana.
Meillä on kiertänyt kaksi kertaa oksennustauti, kaikilla 1-2 flunssa ollut ja pitkäkestoista sorttia. Kolmella silmätulehdus. Oli aika odotettavaa kun kolme lasta käy päiväkodissa ja vielä kahdessa eri paikassa. Olisi aika ihme jos ei oltais sairasteltu kun päikyssä on ollut nyt tosi paljon kaikkea. Täitä ei onneksi saatu ja vesirokkokin vältettiin vaikka nekin kiersi molemmissa paikoissa 😬😬 yleensä ei olla niitä sairastelevimpia tapauksia.