Miten auttaa ja tukea syöpäsairasta ystävää?
Mitä voin sanoa etten vaikuta lattealta tai teennäiseltä?
Ystäväni on eristäytynyt nyt jo porukasta. Miten voin auttaa? Hän ei ota apua vastaan eikä hirveästi jaa tietoja sairaudesta. Mitä voin tehdä?
Kommentit (6)
Mene sillä tiedolla mitä hän kertoo. Älä tunkeile
Mä olin ainakin niin väsynyt, ettei siinä hirveästi seuraa kaivannut. Mies onneksi kantoi ruokaa ja juomaa nenän eteen. Muuten vain makasin sängyssä ja surffailin netissä. Ja nukuin ja paljon.
Älä ainakaan kysy/sana: Miten voin auttaa, kerro sitten jos voin tehdä jotain ym. epämääräistä
VAAN
Tarjoa konkreettisia ehdotuksia:
- Jaksatko lähteä ulos istumaan rannalle, voin kuskata sinut.
- Maistuuko sinulle ruoka? Ajattelin paistaa lettuja, söisitkö sinäkin?
- Tein teille pakastimeen makaronilaatikkoa. Laitan sen sinne.
- Haluatko tulla luokseni? Minulla on ihana jalkahoitopaketti.
- Onko jokin paikka, jonne haluaisit mennä? Haluaisin viedä sinut sinne.
- Saanko tulla teille siivoamaan?
- Minulla on liput elokuviin / netflixistä hyvä leffa tiedossa. Jaksatko katsoa kanssani?
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan kysy/sana: Miten voin auttaa, kerro sitten jos voin tehdä jotain ym. epämääräistä
VAAN
Tarjoa konkreettisia ehdotuksia:
- Jaksatko lähteä ulos istumaan rannalle, voin kuskata sinut.
- Maistuuko sinulle ruoka? Ajattelin paistaa lettuja, söisitkö sinäkin?
- Tein teille pakastimeen makaronilaatikkoa. Laitan sen sinne.
- Haluatko tulla luokseni? Minulla on ihana jalkahoitopaketti.
- Onko jokin paikka, jonne haluaisit mennä? Haluaisin viedä sinut sinne.
- Saanko tulla teille siivoamaan?
- Minulla on liput elokuviin / netflixistä hyvä leffa tiedossa. Jaksatko katsoa kanssani?
Nämä. Älä ainakaan hylkää sun ystävää vaikka onkin eristynyt. Sano vaikka ihan suoraan että sulla on ikävä ja haluat mennä käymään
Kyllä siinä on kuitenkin tärkeätä tietää, että ei ole unohdettu. Laita vaikka tekstaria silloin tällöin, jos ei halua tavata. Ja jos parantumisesta on toivoa, niin olisi tärkeä koettaa ylläpitää tuota toivoa.
Pyydä häntä kävelylle, jos hän jaksaa lähteä. Jutelkaa yleisistä asioista, jos hän ei halua puhua sairaudestaan.