Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako varoittaa jos tietää, että tuttavan uusi kumppani on persoonallisuushäiriöinen?!

Vierailija
20.02.2017 |

Jätettäkööt nyt sukupuolet mainitsematta, että ei lähde ketju poistoon, mutta ongelma on seuraava.
Tunnen ihmisen, jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja voisin lyödä pääni pantiksi, että on aidosti narsisti.
Olen seurannut ko.ihmisen elämää nyt yhdeksän vuoden ajan, ja nähnyt miten hän tuhoaa ihmiset läheltään. Kumppani (joka vaihtuu parin vuoden välein) isketään ylenpalttisilla lahjoilla, upeilla ulkomaanmatkoilla ja lahjavaatteilla. Hän tutustuttaa uudet kumppaninsa omiin lapsiinsa välittömästi ja ryhtyy punomaan verkostoa, johon uhri kätevästi uppoaa. Uhrilla (eli uudella kumppanilla) on useimmiten lapsia, koska he ovat ilmeisesti persompia imartelulle. Nopeasti hän ryhtyy operoimaan puolisonsa työ-ja harrastekuvioita, ja on aikaansaanut kirjallisia varoituksia kumppaneilleen heidän työpaikaltaan, koska on kirjoittanut herjausviestejä heidän Facebook tililtään, hän siis käyttää kumppaneidensa sometilejä "varmistaakseen, että kukaan ei kuseta uutta kumppania". Narsisti ottaa haltuunsa uuden puolison (joka on aina vähävaraisempi kuin hän) pankkitilit ja ryhtyy "hyvää hyvyyttään" auttamaan tätä taloudellisesti mm. huolehtimalla tämän laskuista (vaikka vie tileiltä rahaa yms). Omat lapsensa ja kotinsa tämä narsisti hoidattaa uudella kumppanillaan ja sorsii härskisti kumppaninsa lapsia. Hän kritisoi puolisonsa lapsia jatkuvasti ja kun on aikaan saanut riidan puolison exän kanssa, kieltäytyy ottamasta lapsia luokseen muka lasten edun takia.
Kaverillani ei ole luottotietoja ja hän tienaa rahansa pimeänä, mutta hän ei kerro tätä kumppanilleen, vaan käyttää aina käteistä ja maksaa matkat ja lahjat käteisenä. Vuokra-asunto vaihtuu jatkuvasti maksamattomien vuokrien takia ja saa uuden asunnon sosiaalisen verkostonsa kautta tai uuden puolison nimen avulla.
Siinä vaiheessa kun puoliso havahtuu tähän kaikkeen ja huomaa romanttisen rakkauden olevan sairaalloista kontrollinhalua, narsistin varallisuuden olevan ansaittu pimeästi ja riitojen päätyvän someen/käräjille jne. ja kun narsisti ryhtyy mustamaalaamaan kumppaniaan jopa tämän vanhemmille, on jo liian myöhäistä. Olen jutellut yhden kaverini ex-puolison kanssa ja hän kertoi rakastuneensa niin sokeasti, että koki luonnolliseksi antaa sometiliensä salasanat kaverilleni ja uskoneensa aidosti kun tämä ilmaisi suojelevansa häntä. Hänelle oli häpeä myöntää joutuneensa uhriksi ja sanoi ainoaksi keinoksi olleen paeta kotoa kun narsisti oli työmatkalla, ja sen jälkeen sulkea kaikki yhteyslinjat. Kutsu käräjille oli tullut puolen vuoden päästä, kun narsisti karhusi takaisin maksamiaan lahjoja. Jos kumppani onnistuu pääsemään suhteesta niin alkaa mustamaalaaminen somessa ja käräjöinti. Joka kerta narsisti on esittänyt olleensa perheväkivallan uhri,mutta ei koskaan mainitse nimeltä mitään, ettei häntä voida syyttää kunnianloukkauksesta. Hän kääntää asetelman päälaelleen, eli esiintyy uhrina.Puolisot eivät tätä näe, koska heidät on blokattu, mutta narsisti stalkkaa heitä kavereidensa somen kautta ja pyytää jatkuvasti kavereiltaan selvitystä exiensä liikkeistä, että mukamas osaa vältellä heitä...
jatkuu..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut, kappalejaot eivät tulleet tekstiin.

jatkuu..

Minulla kesti vuosia, että näin tämän kaavan ja älysin, että mun ystävänä pitämäni ihminen on mieleltään sairas, eikä suinkaan uhri.  Pistin välit poikki nyt, kun hän esitteli minulle uusimman uhrinsa. Jälleen kerran, kiltti ja hyväuskoinen ihminen jolla pieni lapsi. Some alkoi täyttyä halipusuista sun muista, kuten monena edellisenä kertana. Mulle kaverini vakuutti, että uusi rakkaus on nyt aitoa yms.paskaa, mutta satuin kuulemaan, kun hän haukkui tätä uutta kultaansa järkyttävillä sanoilla (kaverini ei tiennyt, että kuulen) ja huusi uudelle kumppanilleen päin naamaa.

Ikinä koskaan en ole kuullut, että sellaisilla nimityksillä voi ketään sättiä ja syynä tähän henkiseen väkivaltaan oli se, kun uusi kumppani oli jättänyt nauramatta hänen vitsilleen.. uusikko ei edes puolustautunut, pyyteli vaan anteeksi??? Tunti tästä järkyttävästä huudosta Facebookiin ilmestyi sydämiä täynnä oleva halipusukuva, jossa kaverini hehkuttaa rakkauttaan.

Haluaisitteko, että teitä varotettaisiin jos joku tietäisi, että tapailemanne uusi ihana ihminen on persoonallisuushäiriöinen? Olen nykyisin kaveri yhden narsistin exän kanssa ja hän sanoi, että todellakin varottaisi uutta puolisoa jos luulisi, että tämä uskoisi. Epäili kuitenkin, ettei olisi itsekään uskonut aikanaan...

Vierailija
2/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätettäkööt nyt sukupuolet mainitsematta, että ei lähde ketju poistoon, mutta ongelma on seuraava.

Tunnen ihmisen, jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö ja voisin lyödä pääni pantiksi, että on aidosti narsisti.

Olen seurannut ko.ihmisen elämää nyt yhdeksän vuoden ajan, ja nähnyt miten hän tuhoaa ihmiset läheltään. Kumppani (joka vaihtuu parin vuoden välein) isketään ylenpalttisilla lahjoilla, upeilla ulkomaanmatkoilla ja lahjavaatteilla. Hän tutustuttaa uudet kumppaninsa omiin lapsiinsa välittömästi ja ryhtyy punomaan verkostoa, johon uhri kätevästi uppoaa. Uhrilla (eli uudella kumppanilla) on useimmiten lapsia, koska he ovat ilmeisesti persompia imartelulle. Nopeasti hän ryhtyy operoimaan puolisonsa työ-ja harrastekuvioita, ja on aikaansaanut kirjallisia varoituksia kumppaneilleen heidän työpaikaltaan, koska on kirjoittanut herjausviestejä heidän Facebook tililtään, hän siis käyttää kumppaneidensa sometilejä "varmistaakseen, että kukaan ei kuseta uutta kumppania". Narsisti ottaa haltuunsa uuden puolison (joka on aina vähävaraisempi kuin hän) pankkitilit ja ryhtyy "hyvää hyvyyttään" auttamaan tätä taloudellisesti mm. huolehtimalla tämän laskuista (vaikka vie tileiltä rahaa yms). Omat lapsensa ja kotinsa tämä narsisti hoidattaa uudella kumppanillaan ja sorsii härskisti kumppaninsa lapsia. Hän kritisoi puolisonsa lapsia jatkuvasti ja kun on aikaan saanut riidan puolison exän kanssa, kieltäytyy ottamasta lapsia luokseen muka lasten edun takia.

Kaverillani ei ole luottotietoja ja hän tienaa rahansa pimeänä, mutta hän ei kerro tätä kumppanilleen, vaan käyttää aina käteistä ja maksaa matkat ja lahjat käteisenä. Vuokra-asunto vaihtuu jatkuvasti maksamattomien vuokrien takia ja saa uuden asunnon sosiaalisen verkostonsa kautta tai uuden puolison nimen avulla.

Siinä vaiheessa kun puoliso havahtuu tähän kaikkeen ja huomaa romanttisen rakkauden olevan sairaalloista kontrollinhalua, narsistin varallisuuden olevan ansaittu pimeästi ja riitojen päätyvän someen/käräjille jne. ja kun narsisti ryhtyy mustamaalaamaan kumppaniaan jopa tämän vanhemmille, on jo liian myöhäistä. Olen jutellut yhden kaverini ex-puolison kanssa ja hän kertoi rakastuneensa niin sokeasti, että koki luonnolliseksi antaa sometiliensä salasanat kaverilleni ja uskoneensa aidosti kun tämä ilmaisi suojelevansa häntä. Hänelle oli häpeä myöntää joutuneensa uhriksi ja sanoi ainoaksi keinoksi olleen paeta kotoa kun narsisti oli työmatkalla, ja sen jälkeen sulkea kaikki yhteyslinjat. Kutsu käräjille oli tullut puolen vuoden päästä, kun narsisti karhusi takaisin maksamiaan lahjoja. Jos kumppani onnistuu pääsemään suhteesta niin alkaa mustamaalaaminen somessa ja käräjöinti. Joka kerta narsisti on esittänyt olleensa perheväkivallan uhri,mutta ei koskaan mainitse nimeltä mitään, ettei häntä voida syyttää kunnianloukkauksesta. Hän kääntää asetelman päälaelleen, eli esiintyy uhrina.Puolisot eivät tätä näe, koska heidät on blokattu, mutta narsisti stalkkaa heitä kavereidensa somen kautta ja pyytää jatkuvasti kavereiltaan selvitystä exiensä liikkeistä, että mukamas osaa vältellä heitä...

jatkuu..

Ohhoh.. aika heviä settiä. Mitäs jos kirjoittaist nimettömän kirjeen tälle uudelle uhrille? Ja loppuun lisäisit, että rakastunut ihminen ei näihin välttämättä usko, mutta pitää kuitenkin huolen ettei anna sosiaaliseen mediaan passuja tai päästä käsiksi pankkitiliin. Ja yleisesti muutenkin pitää huolen itsestään, sekä pitää puolensa...

Olusin melkein voinut yrittää arvata nimikirjaimia.. mutta kyseinen henkilö oli naimisissa pitempään kuin pari vuotta vaimonsa kanssa. Olisko ollu 8-9v. Tällä hetkellä koittaa tuhota loputkin ex vaimonsa elämästä. Terrorisoi kunnolla.. jne. Tällä alkaa etunimi J:llä. Hirvein ihminen jonka olen tavannut. Yök! Täysverinen ja oppikirja puhdas narsisti!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua raivostuttaa se, että narsismista puhutaan kuin se olisi joku muoti-ilmiö ja sitten kun oikeasti joudut tekemisiin sellaisen hullun kanssa niin joku asiantuntija on jo toppuuttelemassa,että höpsis vain 1-2% väestöstä on narsisteja. No Suomen mittakaavalla meillä on täällä keskuudessamme yli 100 000 narsistia, joten minusta se on ihan todennäköistä, että jossain elämänsä vaiheessa aika moni ihminen joutuu tekemisiin tällaisten psykojen kanssa...

Narsistin uhriksi joutuva ihminen lyödään niin maihin, ettei herkempi toivu välttämättä koskaan. Pahintahan on se, että välien katkaiseminen on ainoa vaihtoehto senkin takia, että keinot jolla narsisti saa uhrinsa takaisin ovat niitä samoja, jotka ovat aikaan saaneet rakkauden syttymisen alunperin. Hyvin harva pystyy lopulta vastustamaan kun uusi upea puoliso palvoo maata jalkojen alla ja saapuu työpaikalle tuomaan yllätyslahjoja ja ostelee etelän matkoja yllätyksenä..

Vierailija
4/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jatkuu..

Ohhoh.. aika heviä settiä. Mitäs jos kirjoittaist nimettömän kirjeen tälle uudelle uhrille? Ja loppuun lisäisit, että rakastunut ihminen ei näihin välttämättä usko, mutta pitää kuitenkin huolen ettei anna sosiaaliseen mediaan passuja tai päästä käsiksi pankkitiliin. Ja yleisesti muutenkin pitää huolen itsestään, sekä pitää puolensa...

Olusin melkein voinut yrittää arvata nimikirjaimia.. mutta kyseinen henkilö oli naimisissa pitempään kuin pari vuotta vaimonsa kanssa. Olisko ollu 8-9v. Tällä hetkellä koittaa tuhota loputkin ex vaimonsa elämästä. Terrorisoi kunnolla.. jne. Tällä alkaa etunimi J:llä. Hirvein ihminen jonka olen tavannut. Yök! Täysverinen ja oppikirja puhdas narsisti!!

Ei ole sama tapaus.. Mutta tuo nimetön kirje voisi toimia. Jäisi se ehkä kaivelemaan kuitenkin taka-alalle ja osaisi bongata merkkejä.. Tietysti senhän voisi laittaa uuden kumppanin kaverillekin sen kirjeen.. jospa kaverit ei olisi niin sokeita? Tosin onko se joku kunnianloukkaus sitten? Sen mä tiedän, että tän mun tuntemani hullun yksi ex-puoliso haluaisi aidosti varoittaa uutta uhria, mutta ei yksinkertaisesti uskalla, koska ei halua joutua käräjille.. Mä itse olen sairaan väsynyt siihen, että yksi ihminen voi kylvää niin paljon vihaa ja tuhoa ympärilleen. Se on jo pilannut omien lastensa elämän ja monen exänsä lasten psyykeen, miten monta uhria oikeasti pitää olla, että joku pysäyttää?

Vierailija
5/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea, mutta kaksi asiaa:

- ikinä ei ole sellaisia asioita, jotka hoidetaan nimettömällä kirjeellä. Ei ikinä.

- jos uusi kumppani ei ole holhouksenalainen, niin asia ei kuulu sinulle.

Vierailija
6/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sinun asiasi. Jokainen ihminen joutuu kulkemaan oman tiensä. Jos ihminen on varustettu normaaleilla tuntosarvilla, narsisti ihminenkin paljastuu nopeasti. Minun exäni on luonnehäiriöinen, mutta aluksi todella hurmaava ja umpipähkää rakastuva. Kun arki tulee, hän muuttuu hirviöksi. Ei ole minun asiani varoittaa uusia naisia, se on heidän elämäänsä. Sitä paitsi, saisin vain hankalan ja mielenvikaisen exän maineen kun menisin uusille naisille juttelemaan asioista jotka ei minulle kuulu.

Anna olla.

Vierailija
7/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua varoteltiin vastaavassa tapauksessa, mutta enhän mä niitä varotuksia kuunnellut. Kuvittelin, että muut on mulle kateellisia. Tyhmä olin.

Vierailija
8/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää varoittaa. Olisin aikoinani itse todellakin arvostanut, jos minulle olisi kerrottu. Voi olla tietenkin, etten olisi kaikkea heti uskonut, mutta ainakin se olisi ollut suureksi hyödyksi siinä vaiheessa, kun aloin jo itsekin tajuta millainen hirviö sieltä naamion takaa paljastui. Olisi kärsimysaika jäänyt paljon lyhyemmäksi.

Vierailija
9/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua raivostuttaa se, että narsismista puhutaan kuin se olisi joku muoti-ilmiö ja sitten kun oikeasti joudut tekemisiin sellaisen hullun kanssa niin joku asiantuntija on jo toppuuttelemassa,että höpsis vain 1-2% väestöstä on narsisteja. No Suomen mittakaavalla meillä on täällä keskuudessamme yli 100 000 narsistia, joten minusta se on ihan todennäköistä, että jossain elämänsä vaiheessa aika moni ihminen joutuu tekemisiin tällaisten psykojen kanssa...

Narsistin uhriksi joutuva ihminen lyödään niin maihin, ettei herkempi toivu välttämättä koskaan. Pahintahan on se, että välien katkaiseminen on ainoa vaihtoehto senkin takia, että keinot jolla narsisti saa uhrinsa takaisin ovat niitä samoja, jotka ovat aikaan saaneet rakkauden syttymisen alunperin. Hyvin harva pystyy lopulta vastustamaan kun uusi upea puoliso palvoo maata jalkojen alla ja saapuu työpaikalle tuomaan yllätyslahjoja ja ostelee etelän matkoja yllätyksenä..

Asiaa!

Ihmiset nyt ovat vähän tyhmiä arvioimaan mitään kokonaisuuksia. Prosentit on hankalia koulutetuillekin ihmisille.

Moni ajattelee että prosentti on hirveän vähän kun puhutaan ihmisväestöstä, vaikka se on paljon, kun ottaa huomioon kuinka monen ihmisen kanssa keskiverto ihminen on tekemisissä. Jokainen tuntee satoja ihmisiä. Väistämättä jokainen tuntee montakin narsistia.

Ehkä se hämää yksinkertaisempia ihmisiä tuo prosentti. Se on eri konteksteissa paljon ja toisissa vähän.

Jos vaikka guagamolessa on 1 prosentti avokadoa, se on vähän.

Yksi prosentti 10 eurosta on vähän.

Kumpi kannattaa valita 1 prosentti miljoonasta vai 90 prosenttia tuhannesta eurosta?

Vierailija
10/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sulle.

Anna olla.

-pettäjän paljastamis ketjusta vastauksensa imitoinut

Vierailija
11/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellasille aasiantuntijoille voikin vastata että höpsis itsellesi, kun ei tässä olla 98-99prosenttia muista ihmisistä koskaan narsistiksi syytettykään.

Vierailija
12/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jatkuu..

Jos sulla on mustaa valkoisella että on häiriintynyt ts. jos tiedät ja olet nähnyt virallisen diagnoosin. Jos et niin jätä kotitekoinen dg kertomatta ja sano että  hlö on käyttäytynyt ikävästi  edellisia kumppaneitaan kohtaan.

Vierailija
13/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ärsytti heti alkuun lukea juttua, kun "jätetään sukupuoli mainitsematta" vaikka selvästihän tuosta voi päätellä sukupuolen.

2. jos asia painaa mieltäsi kannattais kehoittaa hakemaan tietoa oikeuden päätöksistä. Luulisi että selviäisi noista minkälainen sankari kyseessä.

Vierailija
14/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestintuoja todennäköisesti ammutaan.

Silti.

Haluaisin että mua varoitettaisiin.

Varmaan kirje olis hyvä ja ojennettuna niin että se puoliso ei pääse sitä viemään, pahoitteluiden kera että nyt on yksi asia mistä on huolissaan ja kirjeeseen kertoo koko tarinan.

Lahjoja ei ole yleensä oikeutta saada takaisin.

Pankki- tai muitakaan tunnuksia ei yleensä jaeta kumppanille, ja jos jaetaankin niin molemmin puolin äkillisiä tilanteita varten.

Vierailija
15/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tapailin kerran pitkään erästä miestä, jota en silloin osannut epäillä. Tapailimme usean kuukauden ajan, ja ainakin tämän henkilön kohdalla oli täyttä valhetta, että kyseisen tyyppiset ihmiset välittäisivät jotain merkkejä, josta häiriintyneen mielen voisi päätellä. Itse en niitä ainakaan nähnyt - edes jälkiviisana analysoiden - ja olen kuitenkin mieleltäni terve ihminen. Tämä mies tuntui vain erityisen miellyttävältä henkilöltä, kuitenkaan liiallisuuksiin menemättä.

Olen äärimmäisen kiitollinen hänen exälleen, joka varoitti minua kyseisestä miehestä. Hänellä oli esittää väitteidensä tueksi todisteet. En voinut muuta kuin uskoa. Varoitan nyt kuitenkin sinua Ap, että tässä tapauksessa sekä ex että minä jouduimme kokemaan aika rankkaa vainoamista - ex siksi, koska oli varoittanut minua, ja minä siksi että lopetin tapailun.

Vierailija
16/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavassa tilanteessa haluaisin varoituksen. Vaikka sitä ei heti uskottaisi, kyllä se kuitenkin jäisi mieleen ja voisi auttaa tulevassa, kun manipuloinnin oireilu alkaa.

Vierailija
17/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kinkkinen tilanne. En lukenut tarkkaan mutta jos yhtälössä on vielä lapsia niin ehkä ihan hyvä varoittaa.

Mutta nimettömällä kirjeellä paljastus kuitenkin varmasti kuitenkin profiloituisi sinuun. Voi olla, että tämä nykyinen uhri kertoo tästä ex- kaverillesi ja tämä kääntää asian niin, että sinä olit se hullu kaveri, joka edelleen vainoaa häntä ja siksi joutui ystävyydenki katkaisemaan. Voi olla, että ex- kaverisi alkaa (entistä enemmän) sitten mustamaalaamaan ja vainoamaan sinua selän takana.

Voi myös olla, että tämä nykyinen kumppani ei usko sinua ja sinä saat vihat niskoillesi.

Voi olla, että ajattelisin tossa kohtaa enemmän itseäni, enkä haluaisi sekaantua enää koko asiaan.

Vierailija
18/18 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin myös sitä, että kertoisin ex-avopuolisoni todellisesta luonteesta hänen uudelle naiselle. Todennäköisesti saisin siinä ainoastaan itse hullun maineen. Hänen exänsä yritti varoittaa minua, en valitettavasti uskonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä