Miksi kasvatat lapsesi tabletilla ja älypuhelimella?
Miksi sinä vanhempi kasvatat lapsesi tabletilla ja älypuhelimella?
Jo kaksivuotiaalle tabletti naaman eteen niin on rauhallinen.
Eikö mitään muuta vaihtoehtoa ole kuin tehdä niistä lapsista zombeja ledinäyttöjen orjia? Varsinkin noin nuorena.
Kommentit (23)
En pidä tablettia ja älypuhelinta haitallisina. Minä kasvatan lapsia digiaikaan, en menneisyyteen ja sen pelkoihin teknologiaa kohtaan.
Tabletti tulee meille vain kuolleen ruumiini yli ja muksu sai ekan älykännynsä vasta 16-vuotiaana. Tabletin sijaan sille ostettiin tonneittain askartelutarvikkeita, piirustusvälineitä ja annettiin musisointivehkeitä käyttöön. Nyt se bailaa muiden abien kera Robinin kanssa Tallinnassa
Että jotta elähän tule tänne yleistämään vastoin parempaa tietoasi.
Vierailija kirjoitti:
Tabletti tulee meille vain kuolleen ruumiini yli ja muksu sai ekan älykännynsä vasta 16-vuotiaana. Tabletin sijaan sille ostettiin tonneittain askartelutarvikkeita, piirustusvälineitä ja annettiin musisointivehkeitä käyttöön. Nyt se bailaa muiden abien kera Robinin kanssa Tallinnassa
Ja siitä siirtyykin sitten sujuvasti siwan kassalle kun ei ole mitään kosketuspintaa digitalisaatioon, kiitos kivikaudella eläneen äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi ne sentään koulussa pääsevät tutustumaan tekniikkaankin jonkin verran.
Mutta luulen, että tuolla lailla kyllä menettää jotain siitä luonnollisuudesta, millä diginatiivit sukupolvet suhtautuvat teknologiaan. Meillä molemmat vanhemmat on it-alalla ja pidämme kiinnostavana ihmisen ja teknologian tietynlaista integraatiota, sitä miten ihminen käyttää teknologiaa omien kykyjensä laajennuksena. Ei tulisi mieleenkään evätä lapsilta oikeutta sukeltaa niin syvälle digitaalisiin maailmoihin kuin he ikinä haluavat. Ja nyt kun alkavat olla teinejä, niin siltä näyttää että eiköhän noistakin it-nörttejä isona tule ;)
Olet täysin oikeassa, ap.
On idioottimaista antaa 2-vuotiaalle ipad käteen ja liian pienille älykännykkä.
Järki on pudonnut jo kauan sitten.
no kohta siihe saa vaivattoman sovelluksen joka kasvattaa lapsen. Ei tarvitse nähdä itse sitä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä siirtyykin sitten sujuvasti siwan kassalle kun ei ole mitään kosketuspintaa digitalisaatioon, kiitos kivikaudella eläneen äitinsä.
Eipä ole luulo tiedon väärti.Työni teen tietokoneella ja oman koneeni olen koonnut sekä asentanut itse. Kotona vaan ei ole tarvetta lähmätin kaltaiselle kevytpäätteelle kun pöytäkoneet ja läppärit ovat olemassa. Niillä vääntää musaa tablettia ja älykännyä sujuvammin.
Onneksi kasvoin legojen ja muiden lelujen parissa enkä älytoosien. Oli silloin jo tietokoneet mutta ne olivat vaan lisänä, nykyään tabletit ja kännykät ovat sinua 24/7 ja jos ne hajoavat putoat tyhjyyteen koska et pysty enää pitään yhteyttä maailmaan mikä on hullua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onneksi ne sentään koulussa pääsevät tutustumaan tekniikkaankin jonkin verran.
Mutta luulen, että tuolla lailla kyllä menettää jotain siitä luonnollisuudesta, millä diginatiivit sukupolvet suhtautuvat teknologiaan. Meillä molemmat vanhemmat on it-alalla ja pidämme kiinnostavana ihmisen ja teknologian tietynlaista integraatiota, sitä miten ihminen käyttää teknologiaa omien kykyjensä laajennuksena. Ei tulisi mieleenkään evätä lapsilta oikeutta sukeltaa niin syvälle digitaalisiin maailmoihin kuin he ikinä haluavat. Ja nyt kun alkavat olla teinejä, niin siltä näyttää että eiköhän noistakin it-nörttejä isona tule ;)
Muksu on käyttänyt konetta päiväkoti-ikäisestä lähtien mutta sitä ei ole käytetty lapsenvahtina. Eli pieleen meni tämäkin.
Älypuhelimet ja tabletit kuuluvat tähän päivää ja vuoden, parin päästä ollaan toistenlaisten härvelien äärellä.
Enkä sitä pidä pahana, se tuo monia ulottuvuuksi niin lapsille, kuin aikuisille, sillä olen kokenut teknologian kehityksen, hyödyt ja haitat yli 60 vuoden ajalta. Ja samaa virttä veisataan jokaisen uutuuden kohdalla.
Muistan, kuinka pahana jotkut piti kirjojen lukuharrastusta 50-luvulla, joka tuhosi silmät ja aivolohkareet.
Puhumattakaan tv-tarjonnasta, sitten tuli tv:stä töllötettävät videot ja kasetit peleineen, pöytätietokoneet, läppärit jne.
Kännyköiden alkuaikoina 80-90-luvulla puhuttiin jopa kännykkäisistä, kun isät työmatkoilta soittivat lapsilleen, jopa pääministeri kehui kuinka hienoa on olla kännykkä-isä, mutta sai valtavan paheksunnan kansalaisilta, mutta nyt se on arki päivää.
Teknologia on ihmiskunnan suurempia saavutuksia ja mielestäni niiden haittavaikutukset ovat liioiteltuja ja perustuu usein tietämättömyyteen ja ennakkoasenteisiin, niin kuin ap. aloituksen negatiivisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas näen että lapsi menettää tuossa niin valtavan paljon, että tarkoituksella rajoitan ja viivästytän tablettien ja älyluurien käyttöä. Sillä lapsella on jotain paljon hienompaa ja uskomattomampaa mitä yksikään digidigilaite tai sovellus, sillä on mielikuvitus! Se on lapsen lahja ja taito, joka vanhetessa katoaa.
Ne lapset jotka leikkivät jo valmiiksi keksityissä ja valmiiksi pureskelluissa maailmoissa, eivät kykene aikuisenakaan käyttämään mielikuvitustaan samalla tasolla, mitä lapset jotka saivat nauttia siitä pienestä pitäen.
Yksikään aikuinen tai iphone ja appi ei pysty siihen samaan, mitä lapsen mielikuvitus leikkiessä.
Siksi mua eritoten surettaa ne tablet-lapset.
Onneksi voi aina mennä kultaista keskitietä pitkin.
Annetaanko esim. neuvolassa suosituksia siitä minkä ikäiselle annetaan tabletti käyttöön ja minkälaisia aikasuosituksia on 2-7 vuotiaille?
Vai keksittekö itse nämä "sopivat määrät"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas näen että lapsi menettää tuossa niin valtavan paljon, että tarkoituksella rajoitan ja viivästytän tablettien ja älyluurien käyttöä. Sillä lapsella on jotain paljon hienompaa ja uskomattomampaa mitä yksikään digidigilaite tai sovellus, sillä on mielikuvitus! Se on lapsen lahja ja taito, joka vanhetessa katoaa.
Ne lapset jotka leikkivät jo valmiiksi keksityissä ja valmiiksi pureskelluissa maailmoissa, eivät kykene aikuisenakaan käyttämään mielikuvitustaan samalla tasolla, mitä lapset jotka saivat nauttia siitä pienestä pitäen.
Yksikään aikuinen tai iphone ja appi ei pysty siihen samaan, mitä lapsen mielikuvitus leikkiessä.
Ei meidän lapset ainakaan mielikuvitusta ole menettäneet. Mutta he ilmaisevat sitä paljolti teknologian keinoin.
Esim. ovat jo hyvin pieninä opetelleet piirtämään tietokoneella, kokeilleet musiikin tekemistäkin, ja muistaakseni poika oli 7 ja tytär 9 kun väänsivät yksinkertaisia tekstipohjaisia fantasiapelejä ihan itse ohjelmoiden. Eihän niissä toki vielä niillä taidoilla muuta ollut kuin tekstiä, ja sitten pelaajalle valittavaksi vaihtoehdot a, b, c ja sitten juoni kehittyi sen mukaan mitä valitsi. Mutta selkeästi mielikuvituksen käyttöä kyllä. Tarinoissa oli milloin velhoja ja lohikäärmeitä ja parantavia papittaria, milloin avaruuden sivilisaatioita joilla oli kehittyneempi teknologia kuin ihmisillä. Välillä toki lasten tapaan "tuhmaa" hupiakin, tasoa että yksi pelivalinta on tilanteessa kakata äkkiä kulkuväylälle jolloin vihollinen liukastuu kakkaan ja kuolee.
Nykyisin tekevät jo varsin hienoja "demoja", tytär tekee grafiikkaa ja musiikkia ja poika pääasiassa ohjelmointia muuten.
Veljentyttö on rasittava, sen kanssa ei voi tehdä mitään askartelua tai mitään vaan pelataan tabletilla tai pleikkarilla tai katotaan kauhupelivideoita youtubesta... aina se on sellee joo askarrellaaan!! sit kaks minuuttia myöhemmin ei enää kiinnosta ja kaikki tehdään hosuen. Kasvanut puhelimeen kiinni. Nyt 9v.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän Robinin kanssa bailaaminen tähän liittyy. Ja jos on yhä Tallinnassa niin ei se ainakaan Robinin kanssa ole :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän lapset ainakaan mielikuvitusta ole menettäneet. Mutta he ilmaisevat sitä paljolti teknologian keinoin.
Esim. ovat jo hyvin pieninä opetelleet piirtämään tietokoneella, kokeilleet musiikin tekemistäkin, ja muistaakseni poika oli 7 ja tytär 9 kun väänsivät yksinkertaisia tekstipohjaisia fantasiapelejä ihan itse ohjelmoiden. Eihän niissä toki vielä niillä taidoilla muuta ollut kuin tekstiä, ja sitten pelaajalle valittavaksi vaihtoehdot a, b, c ja sitten juoni kehittyi sen mukaan mitä valitsi. Mutta selkeästi mielikuvituksen käyttöä kyllä. Tarinoissa oli milloin velhoja ja lohikäärmeitä ja parantavia papittaria, milloin avaruuden sivilisaatioita joilla oli kehittyneempi teknologia kuin ihmisillä. Välillä toki lasten tapaan "tuhmaa" hupiakin, tasoa että yksi pelivalinta on tilanteessa kakata äkkiä kulkuväylälle jolloin vihollinen liukastuu kakkaan ja kuolee.
Nykyisin tekevät jo varsin hienoja "demoja", tytär tekee grafiikkaa ja musiikkia ja poika pääasiassa ohjelmointia muuten.
Vau, kuulostaa hienolta! Minkä ikäisinä lapset ovat alkaneet käyttää älylaitteita? Entä mitä ohjelmia he ovat niistä käyttäneet?
Vierailija kirjoitti:
Veljentyttö on rasittava, sen kanssa ei voi tehdä mitään askartelua tai mitään vaan pelataan tabletilla tai pleikkarilla tai katotaan kauhupelivideoita youtubesta... aina se on sellee joo askarrellaaan!! sit kaks minuuttia myöhemmin ei enää kiinnosta ja kaikki tehdään hosuen. Kasvanut puhelimeen kiinni. Nyt 9v.
Niin, häntä ei kiinnosta askartelu tai ne samat jutut kuin sinusta "pitäisi". Mitä jos koittaisit itse päästä sisään hänen maailmaansa etkä vetää häntä väkisin omaasi?
Koska maailma on muuttunut niistä "vain kaksi tuntia ruutuaikaa"- ajoista.
Maailma on nyt ruudussa. Ja somessa. Se on ihan tosi.
Oli selvää vielä muutama vuosi sitten, että ruutuaikaa piti rajoittaa lapsilla, että tekisivät muutakin; liikkusivat ja leikkisivät ja oppisivat.
Nyttemmin kouluissa jopa alaluokilla lapsilla tabletit oppimisen tukena ja tiedonhaussa mukana. Taitaapa olla jopa opetussuunnitelmassa se.
Koulun retkille mennään koulun tabletit mukana ja havainnot kirjataan tabletille ja ne sitten puretaan tabletilta videomuotoon tabletille joka esitellään screenille luokassa.
Yläkoulussa ja lukiossa pitää olla tietokoneet, ilman niitä ei opiskelu onnistu. On etää, on testiä, on kyselyitä. Kaikki koneella.
Näin se vain menee ja se on ok. Koska maailma muuttuu.
Minusta tänä päivänä on hölmöä kieltää tai rajoittaa lapsilta koneet tai some, koska lasten on se pakko oppia käydäkseen vaikka peruskoulun. Lukiosta tai jatko-opinnoista puhumattakaan.
Koska mä voin.