Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pitää päiväkirjaa perheen tuloista ja menoista? Vinkkejä!

Vierailija
19.02.2017 |

Jotenkin tuntuu, että vaikka molemmat vanhemmista ansaitaan, niin kaikki menee eikä mitään jää säästöön.

Päiväkirja/tilikirja tuloista ja varsinkin menoista auttaa kuulemma tässä, mutta miten se tehdään?
Pitääkö jokaisen kauppareissun jokainen ostos listata joka päivä vai vaan säilyttää kuitit? Eikö se ole jumalaton homma kirjata kuukauden lopuksi ne sadat tuotteet, mitä olet kuukaudessa ostanut?
Miten se tehdään? Auttakaa?

Ja tarkoituksena siis saada paperille meidän perheen kulut; mitkä on tähdellisiä, ja mitkä turhuudet vie liikaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ilta tai tiettynä iltana joka viikko kulut exceliin. Ite en ny laittais tuotetasolla, vaan miettisin ryhmiä tyyliin "ruoka, hygienia yms, viihde, ravintola/kahvila, terveys" ja niihin sitten päivän/viikon kokonaissumma.

Vierailija
2/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä todellakaan kannata jättää kuukauden viimeiselle päivälle. Vaan sitä mukaan kun kuluja tulee. Minulla on sellainen A4 kokoinen ruutuvihko. Yksi aukeama on yksi kuukausi. Toiseen reunaan merkkaan kuukauden päivät ja ylös tulee kulujen kategoriat. Esim puhelin, ruoka, vaatteet, vakuutus, lehdet yms. Minulla on suht paljon näitä, jotta saan oikeasti kattavan kuvan. Kun päivittäin illalla merkkaa heti vihkoon jos on jotain ostanut taikka laskua maksanut, ei siihen montaa minuuttia mene. Kuukauden lopussa voi sarakkeen alle laskea eri kululajien menot yhteen. Näin näkee suoraan kuinka paljon mennyt esim bensaan taikka ruokaan. Ensin teet tätä pari kuukautta. Näin saat kuvan mihin raha menee. Seuraavaksi tee tämän pohjalta budjetti. Ja yritä pysyä siinä. Eli jos vaikk huomaat että käytätte kuukaudessa 800 ruokaan, ja haluat tätä pienentää. Yritä vaikka alkuun päästä 700. Lasket kuinka paljon se tekee viikosss ja yritä siinä pysyä. Sama kaiken sellaisen kanssa johon voit vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi kannattaa laskea kiinteät, välttämättömöt kulut: vuokra tai vastike, lainat, sähkö, vakuutukset, netti, puhelimet, bensa jne. Kuinka suuren nämä vievät tuloista?

Entä kuinka paljon menee kiinteisiin, ei välttämättömiin, kuten harrastuksiin, lehtiin jne?

Sitten lähdette kirjaamaan vaihtuvia kuluja, voitte itse päättää miten tarkasti. Kauppakuitin voisi ehkä jakaa tarpeellisiin ostoksiin ja hupiostoksiin.

Vierailija
4/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tämän tavallaan toiste päin, enkä kirjaa varsinaisesti ostoksia.

Mulla on excelissä n. vuosi eteenpäin, kuukausi kerrallaan, tulot, myös esim. lomarahat ko. kuukauden kohdalla.

Sitten on menot, on kohdat ruoka, bensat, puhelimet+netti, vakuutukset (kirjataan sen kuukauden kohdalle milloin lasku tulee), muut laskut, lahjat, joulu, vaatteet, autojen huollot, säästöön menevät rahat jne. jne aina sen kuukauden kohdalla millon menee.

Sitten vähennän tuloista menot, loppusaldo siirtyy aina seuraavalle kuukaudelle.

Sitten seuraan kulutusta meneillään olevan kuukauden osalta siten, että kirjaan tilillä olevat rahat, mahdolliset ko. kuussa vielä tulevat rahat ja vähennän näistä vielä kyseisessä kuussa menevät menot. Tämän taulukon loppusumma heilahtaa tuohon isoon taulukkoon.

Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta ei sitä ole. Minun ei tarvitse kirjata kuitteja mihinkään, vaan pelkästään tilin saldon kirjaamalla tiedän, mennäänkö budjetissa vai ei.

Tuo iso taulukko, vuodeksi eteenpäin siis, on siitäkin kätevä, että jos haluankin ostaa jotain kallimpaa tai suunnittelen esim. matkaa tms, niin summan taulukkoon lisäämällä näen heti sen vaikutuksen koko loppuvuoteen, kuinka paljon vaikuttaa säästöön jääviin rahoihin ihan vuositasolla.

En tiedä saako tästä kukaan mitään tolkkua.... mutta budjetoin siis etukäteen ja seuraan pysymmekö budjetissa.

Vierailija
5/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 otat vihon

2kirjoita siihen

3 valmista

Vierailija
6/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut erilaisia tapoja ja minusta helpoin on tämä:

- maksan kaiken pankkikortilla

- kuun lopussa ajan kaikki kuukauden tilitapahtumat exeliin (onnistuu ainakin Nordeassa tosi helposti)

- järjestän ne exelissä ryhmiin ja lasken menot ryhmittäin:

- ruoka

- kuljetus (auto ja bussikortti)

- vaatteet

- ravintola (siis ulkona syöminen)

- kauneus ja terveys

jne.

Tätä tarkempi seuranta ei minulta onnistu, vaikka olisi ihan hyödyllistä esim. erottaa ruokamenoista herkut. Wc-paperit yms. ostan Tokmannilta, joten ne ovat ruokaostoksista helposti erillään.

Asumiskuluja seuraan erillisellä exell-taulukolla, jossa minulla on vuodesta 2008 asti dataa asumiskulujen kehittymisestä.

Vierailija
7/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein vuosia sitten suht kattavan excell taulukon itselleni. Siitä on näppärä seurata menoja ja tuloja.

Sen turvin mä en enää ruokaostoksia tms. kirjaa. Palkat kun tulee, niin maksan laskuja ja laitan vuosien varrella opitun "ylimääräisen" summan säästöön, sekin on siis yksi lasku olevinaan.

Ruokakauppa on se missä voi säästää runsaastikin. Hieman suunnittelemalla ruokalistoja ja pysymällä niissä. Mitään heräteostoksia ei sitten sais myöskään tehdä.

Vaateostoksia vain pakon edessä. No, joskus saa humputella. Jos päivää ennen palkkaa on tilit vielä plussalla, niin siitä lisää säästöön tai ehkä jotain luksusta (vaikka niitä vaatteita).

Säästöstä sitten yli puskurirahan (10000€) rahastoihin.

Vierailija
8/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että kännykkään olisi tarjolla useampiakin sellaisia appeja, joilla voisi seurata omaa talouttaan.

Vierailija
9/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat kaiken kortilla ja sulla on OP, niin lataa Pivo-sovellus puhelimeen. Sieltä näkyy kategorioittain mihin sun rahat menee, on aika näppärä.

Vierailija
10/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että kännykkään olisi tarjolla useampiakin sellaisia appeja, joilla voisi seurata omaa talouttaan.

Lainaan tässä itseäni ja jatkan...

Playkaupassa näkyi olevan useampiakin appeja. Osa varmaan ihan huonoja. Tsekkaa ap, jos joku kävisi sulle! (Itse hain hakusanoilla "oma budjetti")

Vierailija
11/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on excelissä n. vuosi eteenpäin, kuukausi kerrallaan, tulot, myös esim. lomarahat ko. kuukauden kohdalla.

Ei taida toimia, jos on epäsäännölliset tulot. Sinulle kuitenkin selvästi hyvä systeemi.

Vierailija
12/17 |
19.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkoon oon merkinnyt vuodesta 1995 alkaen. Yläreunaan tulot: palkka ja muut tulot (esim. antamani velan lyhennys). Sitten menot: vuokra, ruoka, bensa, puhelin, vakuutus, vaatteet... Esim. ruokakohtaan merkkaan kuitti kerrallaan ostokset ja lasken laskimella yhteen. Kirjanpito kuun lopussa ja pari kertaa kuun aikana. Kuun vaihteessa minulla on tiedossa sen hetken saldo, joka on enimmäkseen suurempi kuin kuukausi taaksepäin. Olen budjetoinut esim. vaatteet, joihin saa mennä 700 vuodessa ja ruokakauppaan 300 kuussa. Näin minä teen enkä muuta menetelmää. Tilillä reilu sata t.

Vierailija
13/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut päiväkirja tuloista ja menoista. Ennenvanhaan vihkossa ja nyttemmin Excelissä arvio koko vuodelle.

Ylimpään osioon tulee pakolliset menot jotka on aina (lähes) vakioita: asuntolaina, ruokatilille laitettava summa, asumiskulut, vakuutukset, auton kk maksu ja ake.

Seuraavaan tulee muuttuvat kulut eli lapsen puhelinkulut, 1 viikkolehti, lääkärikulut, visalasku, harrastukset yms.

Viivan alle jää sitten molempien nettotulot yhteensä joista vähennetään menot = säästöön eli matkatilille. Ei haittaa vaikka olisi epäsäännölliset tulot - netot vaan muuttaa ko kuukauden kohdalla.

Vierailija
14/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä latasin Marttojen sivuilta oikein näppärän excelin ja muokkasin sitä hieman omiin tarpeisiin sopivaksi. Jokaiselle kuukaudelle on oma välilehti ja sitten on erikseen vuosiseuranta, jonne kirjautuvat automaattisesti kuukauden loppusummat lajeittain.

Minulla menee ruokaostoihin myös päivittäistavarat ja jos samalla kuitilla on jotain muuta, laitan sen summan oikeaan kohtaan. Meillä ravintolaruokailut on hupia, joten niitä kuluja en laita ruokaostoihin. Ravintolalaskut voivat olla yhteisiä kuluja, jotka laitan perheen yhteisiin kuluihin, tai minä maksan, jolloin kulu menee omaan budjettiin tai mies maksaa, joista en välitä tuon taivaallista.

Seuraan perheen yhteisiä kuluja ja omia varten minulla on eri seuranta. Yhteiset kulut maksamme puoliksi. Miehellä ei ole budjettia eikä kuluseurantaa ollenkaan. Minusta on kiva seurata, minne rahat menee ja budjetoinnin ja seurannan ansiosta kulut pysyvät aisoissa ja säästöönkin jää.

Vierailija
15/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun ihmeteltiin, mihin meidät rahat menee, niin pidettiin kirjaa muutama kuukausi, ja meillä rahasyöpöksi paljastui vanha auto, jota piti yhtenään korjata ja tietysti sitten polttoainekulut jne.

Nykyisin on ollut rahaa ostaa uudempi auto ja vaikka nuo huollot on kalliita, niin silti ei enää menoissa ole pääosassa.

Kyllä kannattaa pitää kirjaa ainakin välillä, ei se nyt kauan vie, jos vaikka päivittäin laittaa ostokset siihen. Monellehan kertyy paljon menoja esim. baareissa kahvittelusta, sellaisia tapoja on helppo muuttaa.

Vierailija
16/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostan joka maanantai seinästä 150 euroa. Sen pitää riittää kaikkiin viikon ostoksiin. Tililtä suoraan maksan kaikki tulevat laskut kaksi kertaa kuussa. Kahdesti kuussa tankkaan auton kortilla. Suoraveloituksena ei mene mitään, jotta pysyn perillä tilanteesta. Luotolla en osta mitään. Sen enempää en tilannetta tarkkaile. Jos palkkapäivää ennen on jotain tilillä jäljellä, siirrän säästötilille.

Vierailija
17/17 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuloni vaihtelevat paljon koska teen pätkätöitä. Lasken kuitenkin vuokran, vakuutukset, vesi- ja sähkölaskun yhteen ja katson mitä jää yli. Viimeisimmästä työpaikasta olen saanut lounassetelin jota voi käyttää vain ruokaan, yritän pysyä siinä mutta joskus se kattaa vain puolen kuun ruokamenot. Pankillani on tilastolaskentaohjelma ja katson siitä missä mennään päivittäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi