Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bangkok millainen paikka asua?

06.07.2008 |

Mieheni sai työtarjouksen Bangkokista ja pohdimme parhaillaan harkitako muutta tosissaan vai ei. Onko paikalla Bangkokissa tai Thaimaassa ylipäätään asuvia jotka osaisivat vähän kertoa millaista elämä ja arki siellä on? Meillä on 3v ja 1v lapset ja lähinnä minua mietityttää millaista siellä on näin pienten lasten kanssa ja mitä tämä komennus voisi minulle antaa joka siis lähtisi puolisona mukaan ja olisi kotona lasten kanssa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tuossa tilanteessa eli kahden lapsen kotiäitinä Bangkokissa. Kovin pitkää kokemusta ei ole tosiaan vielä kertynyt, mutta vastaan miltä tuntuu tämä alku.

Kaikkein rankinta aluksi oli kauhea kuumuus ja liikenne. Molemmat oli toki tiedossa etukäteen, mutta silti ne yllättivät. Emme siis olleet koskaan edes käyneet Thaimaassa muuttaessamme tänne.Tuntui että lasten kanssa ei pääse mihinkään, rattaita on hankala työntää, jos jossain on jalkakäytävä niin silläkin täytyy varoa mopoja jotka suhahtavat ohi kovaa vauhtia, ja kuumuus nitistää viimeisetkin halut liikkua.

Mutta kaikkeen tottuu, ja nyt kun arjen kuviot ovat selvinneet, tuntuu siltä että täällähän voi jopa viihtyä. Loppujen lopuksi se kotiäidin elämä on aika samanlaista oli missä tahansa, ja löytyy sitä lapsille leikkipaikkoja suurkaupungissakin. Eli ainakin tällä hetkellä ihan positiivinen mieliala.

Vierailija
2/5 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan saman, kunhan arki selvenee, on elama ihan samanlaista riippumatta siita, missa asut. Lapset on tarhassa/koulussa/leikkipiirissa, kayt kaupassa ja teet ruokaa. Maitopurkki nayttaa erilaiselta kuin Suomessa ;-)

Bangkokissa ei tartte pukea kurahaalareita, mutta pitaa taas taiteilla kuumuuden ja auringon kanssa.

Olen itse asunut Aasiassa kohta 8v. Omat ongelmat tallakin, mutta, kurahousuja ei tarvita ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nämä alun hankaluudet minua kiinnostaa. Niistä kuulisin mielläni enemmän. Sekä jos joku osaa kertoa miltä aluelta kannattaa katsoa asuntoja, mitä kannattaa huomioida asuntoa miettiessä.? Miten lapset ovat sopeutuneet kuumuuteen? Onko kavereita, tuttavia löytynyt leikkipuistoista, thaimaan suomalaisten kautta, millaisia harrastusmahdollisuuksia yms. Millaista kotiapua teillä on jne. Mitä te äidit teette päivisin ts hoidatteko itse täysin kodin ja lapset vai harrastatteko, opiskeletteko yms. Onko lapsilla kotona hoitaja vai käyvätkö hoidossa yms.

Minulla on jonkun verran kokemusta muutoista yms, että tiedän että kunhan arki alkaa rullaamaan niin sitä samaa lapsiperheen elämäähän se on asuu sitä sitten missä tahansa. Minulla ei ole kokemusta Aasian maista ja siksi nämä juuri ne asiat jotka tulevat yllätyksinä ja tuntuvat raskailta minua kiinnostaa. Tiedän että yllätyksiä tulee vaikka kuinka olisi hyvin valmistautunut. Ehkä se mitä mietimme on se, että lähteäkö nyt vai onko alun hankaluudet liian rasittavia näin pienten lasten kanssa. Ja mitä minä saisin tältä muutaman vuoden komennukselta. Muuta kun arjen pyöritystä kotona. VAi kieltäytyä tarjouksesta ja lähteä vasta muutaman vuoden kuluttua kun lapsetkin jo vähän isompia.

Vierailija
4/5 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asunut Bangkokissa, mutta Kiinassa ja Singaporessa.

Eli, muutama vastaus meikalaisen nakokulmasta

ASUNTO

ota huomioon, etta joudut viettamaan aikaa sisalla lasten kanssa mun mielesta enemman kuin Suomessa (en ole tosin Suomessa lasten kanssa asunut...), pelkastaan kuumuuden ja sateiden takia (sadekautena vetta tulee kunnolla...)

LASTEN IKA

mun mielesta on helpompi olla ei-kouluikaisten kanssa maailmalla. Kun kouluasiat tulevat mukaan kuvioihin, asiat mutkistuvat, kouluihin saattaa olla vuosien jonotuslista

ILMASTO

riippuu ihmisesta, mihin on tottunut, joskus joka paivainen kuumuus tuntuu rankalta, ilmastointia on pakko pitaa paalla kotona, mista taas seuraa jatkuva vedon tunne sisalla

Ilmastosta johtuen myos taallapain on liikkella vahan erilaisia popoja, esim. enterorokko, milla on ollut Sporessa huippuvuosi. Mekin onnistuimme sen saamaan vaikka lapset eivat ole edes viela koulussa. Sisalla on myos tietenkin kaikkia pikkukivoja otokoita, ei harmillisia, esim. Gekko-liskot syovat hyonteisia, joten pitavat asuntoa puhtaana ;-)

Googleta hakusanoilla "expat Thailand, Bangkok" jne, niin varmasti loydat jotain yhteyksia. Yleensa kaupungeissa, missa on paljon ulkomaalaisia, on tosi aktiivinen ulkomaalaisyhteiso.

Ja, itse pitaa olla aktiivinen, kukaan ei tule kotoa hakemaan :-)

Mina lahtisin, Aasia on tosi kiva paikka asua lasten kanssa, aasialaiset ovat tosi lapsirakkaita ja se nakyy lapsissa, ainakin mun mielesta. Joka puolella on hymyilevia kasvoja ja ihmiset tulevat juttelemaan lasten kanssa.

Vierailija
5/5 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pari linkkiä joista voisi olla hyötyä:

http://www.krungthepinsuomalaiset.org/

http://www.bambiweb.org/

Olen samaa mieltä siitä että helpompi muuttaa pienten lasten kanssa. Ainakin meillä pahinta koti-ikävää taisi kärsiä vanhempi lapsista (4v.), jolle edellinen muutto puolitoistavuotiaana sujui helposti. Lapsen ikävän näkeminen ei ainakaan helpota sitä omaa sopeutumista, kun mielessä kaihertaa että oliko tämä nyt oikea ratkaisu

Myös asunnosta sanoisin että sen merkitys on suuri. Me pidimme tärkeänä isoa pinta-alaa. Koska ulkoilu ei ole kuumuuden takia mukavaa ennenkuin illansuussa, on lapsilla ainakin tilaa juosta ja liikkua sisällä. Jos joskus toista asuntoa etsitään, niin kiinnitämme enemmän huomiota ilmastointilaitteiden ikään ja laatuun. Niiden merkitys sähkölaskussa on valtava.

Asunnon sijainnilla on myös iso merkitys. Ruuhkat ovat valtavia. Eli miehen työpaikan sijainti, käytetty kulkuväline ja aika jonka on valmis työmatkoihin uhraamaan päivittäin sanelevat aika paljon.

Olemme ehtineet käyttää jo aika paljon terveyspalveluita (syistä jotka eivät johdu Thaimaasta), ja hyvin tyytyväinen olen niihin ollut. Sairausvakuutus kannattaa kyllä olla hyvä.

Englantia täällä osataan aika huonosti, joten thain kieltä kannattaa opiskella. Kyllä siis englannilla asiansa saa hoidettua, mutta esimerkiksi leikkipuistossa tutustuminen paikallisiin kaatuu joskus harmittavasti kielimuuriin.

Kotiapua täällä saa kyllä edullisesti jos haluaa, me hoidamme ainakin toistaiseksi hommat itse, mutta jotain siivousapua täytynee hankkia. Siivota täällä nimittäin todella saa, musta kaupunkipöly levittäytyy hetkessä joka paikkaan. Ikinä en ole näin ahkerasti lattioita pessyt :)

Jos haluat kysellä tarkemmin kaikennäköistä, niin laita meiliä osoitteeseen feiijoa@gmail.com

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi