Mitä tarkoittaa käytännössä "eksän vanhemmuuden tukeminen?"
Tuli mieleen tuosta yhdestä kyselystä.
En ymmärrä lainkaan, mitä se tarkoittaa käytännössä. Ymmärrän niin, että jos en tue, niin mustamaalaan eksääni, haukun hänem tapojaan ja sanon lapsille, että eksän sanomiset on vääriä. Mutta mitä on tukeminen?
Kommentit (15)
No vaikka ihan yksinkertaisesti tapaamisten mahdollistaminen on tuota tukemista. Sabotoimista on taas se, että järjestää lapselle muuta kiinnostavampaa tekemistä juuri toisen vanhemman tapaamisajalle. Myös lapsen kuulutelu tapaamisesta tullessa on melkoista toisen vanhemmuuden mitätöintiä. Tällä en siis tarkoita normaalia jutustelua tapaamisen tekemisistä.
Tukeminen on sitä, että mahdollistaa lapsen ja etävanhemman yhteydenpidon ja yhdessäolon mahdollisimman hyvin.
Ap jatkaa
Kysyn tätä myös sen takia, että eksäni aika ajoin syyttää minua, että minä en tue hänen vanhemmuuttaan. Miten niin en? En koskaan hauku lapsille sitä, mitä isä on käskenyt tekemään. Enkä oikeastaan edes tiedä, miten isä ns toteuttaa vanhemmuuttaan.
Lapset ovat siis vuoroviikoin. Nuo esimerkit eivät päde meihin.
Tässä haetaan varmaan sitä, että lasten äiti hoitaa ne ikävät käytännön asiat niin, että isä voi huoletta pitää hauskaa lasten kanssa joka toinen viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa
Kysyn tätä myös sen takia, että eksäni aika ajoin syyttää minua, että minä en tue hänen vanhemmuuttaan. Miten niin en? En koskaan hauku lapsille sitä, mitä isä on käskenyt tekemään. Enkä oikeastaan edes tiedä, miten isä ns toteuttaa vanhemmuuttaan.
Lapset ovat siis vuoroviikoin. Nuo esimerkit eivät päde meihin.
Vanhemmuuden tukemista on esim. se miten puhuu toisesta vanhemmasta lapsille tai lasten kuullen, miten suhtautuu toisen vanhemman lasten kanssa viettämään aikaan ja miten hyvin pystyy neuvottelemaan lapsiin liittyvistä asioista. Tämä on vähän sama kuin vihapuhe, tässä esimerkki:
"Isi ei meinaa muistaa laittaa teille kurarukkasia päiväkotiin, koitetaan muistuttaa yhdessä ja voitaisiin katsoa hankittaisiinko sinne päiväkotiin vielä parit vararukkaset." = Ihan normaalia puhetta ja ystävällisesti ja lapsia kannustavalla tavalla sanottuna tukee isän isyyttä.
"Isi ei ikinä laita niitä kurarukkasia sinne päiväkotiin, voi että mua ärsyttää kun teillä on sitten hanskat ihan märät." = Suututtaa ja ok purkaa, mutta lapsia ei saa jättää tuon tunnevyöryn alle. Jos puhuu noin, niin lapsetkin saattavat alkaa isän luona stressata kurahanskoista, kun "muuten äiti suuttuu". Lapset kun ovat lojaaleja vanhemmilleen, oli hanskat märät tai ei. Pitää osata sanoa lapsille, että anteeksi mua suututti, harmittaa jos teillä on hanskat märät tms.
"Siis se teidän isä on ihan idiootti, ei se osaa teitä hoitaa ollenkaan, pidän kyllä huolen siitä ettei teidän tartte siellä mitään jouluakaan viettää." = Ei ihan hirveesti tue ketään.
Jos lapset ovat vuoroviikoin niin eiköhän hän "toteuta vanhemmuuttaan" pitämällä huolta heistä oman viikkonsa. Anteeksi, mutta hohhoijaa. Onko kaikki problematisoitava loppuun asti? Miten -40 ja -50 luvun Suomessa esimerkiksi "toteutettiin" vanhemmuutta? Pidettiin muksut hengissä jos hyvin kävi.
Jos se entinen miehesi vaikka saa uuden kumppanin niin sinä tuet exäsi vanhemmuutta puhumalla hyvää uudesta kumppanista eli suhtaudut positiivisesti niin lastenkin on helpompi suhtautua positiivisesti. Ja vice versa. Tarvitaanko sen kummempaa tukemista? Eiköhän isä ole ihan tarpeeksi vastuullinen isä ilman sinun jatkuvaa tukeakin.
isällä on jo uusi kumppani, ja hänen tehtävä on tukea miestään.
En ole valittanut isän toimintatapoja. No, kerran muistan yhden tilanteen, jolloin hermostuin. Huolehtiva isä on.
Enkä ole haukkunut uutta naista.
Totean siis, etten vieläkään tiedä, mitä tukea eksä minulta kaipaisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole valittanut isän toimintatapoja. No, kerran muistan yhden tilanteen, jolloin hermostuin. Huolehtiva isä on.
Enkä ole haukkunut uutta naista.Totean siis, etten vieläkään tiedä, mitä tukea eksä minulta kaipaisi.
Ap
No mitä jos kysyisit siltä eksältä että mitä tukea hän tarkalleen ottaen kaipaa? Mitä tarkoittaa tuella tai sen puuttumisella? Voihan olla että joku sinun toimintatapasi hiertää häntä ja kokee sen tuen puutteena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ole haukkunut uutta naista.Totean siis, etten vieläkään tiedä, mitä tukea eksä minulta kaipaisi.
Ap
No mitä jos kysyisit siltä eksältä että mitä tukea hän tarkalleen ottaen kaipaa? Mitä tarkoittaa tuella tai sen puuttumisella? Voihan olla että joku sinun toimintatapasi hiertää häntä ja kokee sen tuen puutteena?
Olen sanonut miljoona kertaa, etyä en hauku..olen myös kysynyt, mutta mies ei ole tarkentanut. Siksi kysyn täältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen sanonut miljoona kertaa, etyä en hauku..olen myös kysynyt, mutta mies ei ole tarkentanut. Siksi kysyn täältä.
Ap
Ihan voisit aloittaa tuon asenteen korjaamisesta. O_o Ensinnäkin: uusi kumppani ei ole sen lapsen toinen biologinen vanhempi. Se, että olet mahdollisesti katkera tai pettynyt liittonne päättymisestä tai liitto päättyi siihen että sinulla tuli mitta täyteen, ei ole mikään perustelu sille että kyykytät lasten isää noin. Sanatonkin viestintä on viestintää ja jotenkin minulle tulee mieleen kädet puuskassa eteisessä seisova, silmiään pyörittelevä puhisija...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ihan voisit aloittaa tuon asenteen korjaamisesta. O_o Ensinnäkin: uusi kumppani ei ole sen lapsen toinen biologinen vanhempi. Se, että olet mahdollisesti katkera tai pettynyt liittonne päättymisestä tai liitto päättyi siihen että sinulla tuli mitta täyteen, ei ole mikään perustelu sille että kyykytät lasten isää noin. Sanatonkin viestintä on viestintää ja jotenkin minulle tulee mieleen kädet puuskassa eteisessä seisova, silmiään pyörittelevä puhisija...
En ole mistään katkera. Erosta on jo 7 vuotta. Olen uusissa naimisissa. En myöskään kyykytä isää mitenkään, en edes silmiäni muljauttele. Minulle on aivan samantekevää, mitä isä tekee. Ihmettelen vain, mitä ihmeen tukea hän minulta haluaa. Hänellä on jo tuki omassa kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aivan samantekevää, mitä isä tekee. Ihmettelen vain, mitä ihmeen tukea hän minulta haluaa. Hänellä on jo tuki omassa kotona.
Ap
Oiskohan kyse about tuosta.
No käännä kysymys toisin päin, miten ex-mies tukee sinun vanhemmuuttasi? Miten toivoisit hänen tukevan? Sitten mieti teetkö itse samoin hänelle.
Naiset, varsinkin nämä wt-äidit pukkaa olemaan tosi agressiivisia,negatiivisa ja uhkailevia äitejä.
Jos mies on jotain lasten kaa tehny, niin heti haukutaan pystyyn, tai uhkaillaan viranomaisten kanssa,kun muuhun ei pystytä. Jotain vihanpitoa pidetään yllä.
Vittu rauhottuis nää wt-mammat ja eikä olis niin hiton negatiivisia/agressiivisia.
Varsinkin wtmammat ei kehu,ei tue, vaan lyttää lasten isää.
Huhuu? Kaikki tuossa ketjussa sanovat tukevansa. Miten sen teette?