Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksia esikoisvauvakerhosta, meillä olisi tänään ensimmäinen kerta ja jännittää

Vierailija
16.02.2017 |

Ilmoittauduin siis sellaiseen (kirkon järjestämään ilmaiseen) esikoisvauvakerhoon sähköpostilla. Olen luonteeltani introvertti ja jännittää jos siellä tutustutaan perinpohjin esimerkiksi leikein tai muuta. Lapseni on puolivuotias ja haluaisin viedä hänet sinne, jotta tulee samanikäistä seuraa. Oma jännittyneisyys meinaa pilata kaiken. Helsingissä asutaan.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko yhtään samanlaista, mutta itse kävin esikoiseni (ja ainokaiseni) kanssa kahdessa kerhossa vauva-aikana, toinen oli kirkon järjestämä ja toinen avoimessa päiväkodissa (jossa oli osin samaa porukkaa kuin raskausajan perhevalmennuksessa).

Kerhoissa oli laululeikkejä ja askartelua, mutta ihan vapaatakin touhua. Ei tarvinnut tutustumalla tutustua, mutta kuitenkin oli juttuseuraa. Olin aika nuori esikoiseni aikaan (hänen ollessa puolivuotias olin itse 23), joten en kovin syvällisesti tuntenut aina kuuluvani joukkoon, mutta silti oli mukavaa - ja vauva tykkäsi, plus saatiin kätevästi viikoittain "ohjattua" tekemistä ja vaihtelua arkeen.

Älä turhia jännitä, eihän sinun tarvitse enää mennä jos et tykkääkään. Mutta ainakin itselle jäi hyviä ja lämpimiä muistoja ja kävimme sitten usein puistossa tai avoimessa päiväkodissa kerhon ulkopuolellakin, kun olin vielä äitiysvapaalla.

Nyt lapsi on siis 3-vuotias, ja yhä mietin että olipa kyllä kiva silloin olla sellaisten seurassa, jotka ovat suht samassa elämäntilanteessa - pienehkö vauva (esikoinen) ja uusia juttuja koko ajan.

Tsemppiä! :)

Vierailija
2/14 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos todella paljon kokemuksesi jakamisesta! :)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä

Vierailija
4/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin sitten lopulta sinne vaikka meinasin jänistää. Meitä äitejä oli siellä vajaa kymmenen ja osalla oli niin paljon asiaa yhteiskeskustelussa, että minä ja pari muuta jäimme keskustelun ulkopuolelle omalta osaltamme. En osaa puhua muiden päälle tai ottaa rivakasti osaa keskustelusta jossa päälleni puhutaan. :D Kerhossa myös rukoiltiin ja lausuttiin herransiunaus, jotka vähän vaivaannuttivat kun en uskonnollinen ole.

Vierailija
5/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et jaksa käydä, niin ei se 6kk vauva oikeasti kaipaa omanikäistä seuraa. Nämä vauvakerhot järjestetään äitejä varten.

Vierailija
6/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kerhot on enemmän niille vanhemmille. Ei lapsi tarvi oman ikäistä seuraa (eikä oikeestaan edes muuta kuin omien vanhempien seuraa) ennen kuin on 3.

Vierailija
7/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että minun pitäisi saada seuraa muista aikuisista enemmän, mutta ei se kovin helppoa ole. :D

Ap

Vierailija
8/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itse kyseisiä kerhoja ja toivomme, että perheillä olisi matala kynnys tulla paikalle. Jos ei halua rukoilla niin tietenkää ei tarvitse. Tulee toimia oman tuntemuksen mukaa.

Kuulostaa kurjalta, että aremmat eivät päässeet ääneen. On ohjaajan tehtävä ohjata keskustelua niin, että jokainen tulee kuuluksi ja kokee olevansa tervetullut.

Ryhmät ovat hyvin erilaisia johtuen niin ohjaajista kuin äitien dynamiikasta.

Toivottavasti tulet vielä kuuluksi löydät oman paikkasi.

Vierailija
9/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapset jo pienet haluavat toisten lasten seuraan, ennen kolmen vuoden ikää. Mikä sen turvallisempaa kuin tutustua oman äidin seurassa toisiin lapsiin, joista voi tulla elinikäisiä ystäviä.

Harvoin vanhempien "lapselliset" kaverit asuu niin lähellä että heidän luokseen voi mennä leikkimään.

Olen hirveän onnellinen, että molemmilla lähes 30v lapsillani on vauva- ajoista asti samoja kavereita, joiden kanssa on sitten menty eskariin, kouluun, yläkouluun, lukioon ja ystävyys on jatkunut vaikka on lähdetty eri puolille opiskelemaan.

Eli vaikka itse olen ollut samanlainen vähän syrjään vetäytyvä, alkuun riitti tervehdys, yhdestä tälläisestä vauvakerho äidistä on myöhemmin tullut ystävä.

Vierailija
10/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän itse kyseisiä kerhoja ja toivomme, että perheillä olisi matala kynnys tulla paikalle. Jos ei halua rukoilla niin tietenkää ei tarvitse. Tulee toimia oman tuntemuksen mukaa.

Kuulostaa kurjalta, että aremmat eivät päässeet ääneen. On ohjaajan tehtävä ohjata keskustelua niin, että jokainen tulee kuuluksi ja kokee olevansa tervetullut.

Ota myös huomioon, että kaikki eivät edes halua heti tulla kuulluksi, vieras kymmenen ihmisen ryhmä kuntelemassa voi olla aika hurja paikka.

Varsinkin jos ryhmässä on ennestää ystävyksiä ja menee yksin ryhmään.

Vierailija
11/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota myös huomioon, että kaikki eivät edes halua heti tulla kuulluksi, vieras kymmenen ihmisen ryhmä kuntelemassa voi olla aika hurja paikka.

Varsinkin jos ryhmässä on ennestää ystävyksiä ja menee yksin ryhmään.

Olet aivan oikeassa.

Ja tässä korostuukin ohjaajan merkitys ja ihmistuntemus. Jokainen saa tulla omana itsenään.

Vierailija
12/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ryhmät ovat ihan kivoja, eikä siellä ole mikään pakko solmia uusia, pysyviä ihmissuhteita. Riittää, että siellä on muita samanlaisessa elämäntilanteessa olevia, pienten esikoislasten vanhempia. Muitakin jännittää, ja jännityksestä saa myös kertoa, se on ihan ok.

Yleensä aluksi on pieni esittäytymis- ja kuulemiskierros ja muu toiminta riippuu sitten vetäjästä ja ryhmästä. Jos joku ei tunnu mukavalta, niin sen voi sanoa. Yleensä ottaen nuo ryhmät ovat oikein rauhallisia ja tarkoitus on nimenomaan että kaikilla on hyvä olla. Sitäpaitsi pienten vauvojen vanhempien laittaminen "leikkimään" on aika urpoa, koska jo pelkkä kuulumiskierros voi keskeytä monelta imetykseeen, vaipanvaihtoon tai itkevän vauvan hyssyttelyyn. Siellä mennään vauvojen ehdoilla. :)

Vauvatkin alkavat siitä kuuden kuukauden iästä eteenpäin havainnoida ympäristöään ihan uudella tavalla ja myös tykkäävät muista lapsista. Samoin maisemien vaihtuminen (ei aina jumiteta kotona) voi olla monelle vauvalle erittäin tervetullut juttu ja etenkin aamupäivällä ulkoileminen ja kodin ulkopuolilla käyminen tuovat arkeen rytmiä ja voivat myös tuoda hyvän ruokahalun ja hyvät päiväunet.

Helsingissä on tosi paljon erilaisia paikkoja ja ryhmiä, eli jos jostain syystä tuolla ei ole mukava olla syystä tai toisesta (vetäjä, ryhmäläiset, ohjelma, paikka, aika jne.), niin leikkipuistoissa ja perhetaloissa on vauvaryhmiä, perhekahviloita, vauvamuskareita ja ties sun mitä. Myös esikoislasten vanhemmille tarkoitettu vauvaperhetoiminta eli perhevalmennuksen jatko vauvan synnyttyä kannattaa kurkata: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/paivahoito-ja-koulutus/leikki-ja-avoi…

Vierailija
13/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistänne.

Ap

Vierailija
14/14 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista lukea kun olen itsekin pian aloittamassa vauvan kanssa tällaisen kerhon.