Hankala työmatka ja uupuminen
Mitä tehdä jos työmatka tekee työssä käynnistä raskasta. Olo on uupunut ja tuntuu etten tiedä miten jatkaa. Onko järkevää lähteä muuttamaan koko perhe lähemmäs työtä? Lapsilla vaihtuisi koulut ym. Talo johon muutettaisiin ei ehkä olisi enää omakotitalo (kalliimpia sielläpäin). Puolison työmatka lyhenisi kylläkin samalla. Mitä tehdä? Työ jossa olen on ok muttei mikään paras paikka minulle, mutta tämän hetken työtilanteen tietäen niin parempi kuin ei mitään työtä. Kommentteja kiitos!
Kommentit (30)
Miten pitkä se matka on? Olisiko mahdollista yöpyä siellä jossain yksi tai kaksi yötä ja tehdä silloin pitkiä päiviä ja ottaa sitten vastaavasti vapaata? Tai tehdä etätöitä esim yhtenä päivänä viikossa?
Löytääkö alallasi töitä helposti muualta... eli parempi paikka hakuun?
Jos muutatte, onko iso riski että jäät seuraavana vuonna työttömäksi?
Itse ajattelen niin päin, että työelämä heiluu tuulessa ja koti on ja pysyy. Mutta mulla ei koti ole missään periferiassa, ei tosin pääkaupunkiseudullakaan.
Mitä jos muutatte niin, että sulla työmatka helpottuu ja miehellä muuttuu olemattomaksi, eli miehen työn lähelle? Tässä sitten nuo ekat kysymykset miehen työn pysyvyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkä se matka on? Olisiko mahdollista yöpyä siellä jossain yksi tai kaksi yötä ja tehdä silloin pitkiä päiviä ja ottaa sitten vastaavasti vapaata? Tai tehdä etätöitä esim yhtenä päivänä viikossa?
Ei onnistu. Ei ole vaihtoehto että olisin pois kotoa ja toiseksi työtä ei voi etänä tehdä koskaan. Kaksivuorotyötä on. Vuoden olen vasta ollut tässä työssä, mutta tämä kuvio on liian raskas minulle/perheelle työmatkoineen. AP
Onko mahdollista koittaa löytää uusi työpaikka lähempää kotia?
Itse tiedän niin mitä tarkoitat. Meillä perheen auto on puolisolla käytössä. Oma matkani töihin on n 12 km, mutta ylläri pylläri.. matkan taittamiseen menee 2 bussia ja 2 junaa. Aikaa tähän matkaan menee "nopeimmillaan" 1:30 ja pisimpään olen tätä matkaa taittanut yli 2 tuntia. Asun kyllä yhteyksien varrella, mutta poikittaislinjat eivät toimi alkuunkaan. Että veteleppä tota matkaa töihin sitten edes takaisin.. Ostan ensi kesäksi varmaan skootterin, ei ole varaa toiseen autoon.
Kyllä se lasten koulujen ja kaveripiirin jne. hajottaminen on niin iso juttu, että ihan heppoisasti en siihen ryhtyisi.
Ei siellä kellään työkaverilla olisi alivuokralaishuonetta tarjolla? Sukulaista?
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän niin mitä tarkoitat. Meillä perheen auto on puolisolla käytössä. Oma matkani töihin on n 12 km, mutta ylläri pylläri.. matkan taittamiseen menee 2 bussia ja 2 junaa. Aikaa tähän matkaan menee "nopeimmillaan" 1:30 ja pisimpään olen tätä matkaa taittanut yli 2 tuntia. Asun kyllä yhteyksien varrella, mutta poikittaislinjat eivät toimi alkuunkaan. Että veteleppä tota matkaa töihin sitten edes takaisin.. Ostan ensi kesäksi varmaan skootterin, ei ole varaa toiseen autoon.
Sinuna käyttäisin pyörää kesäkaudet, tai jos reitit täsmää, hommaa taittopyörä jonka voi ottaa junamatkoillekin. Olettaen, että kuljet ensin bussilla junalle, vaidat junasta junaan ja sitten taas bussiin. Saisit matkaa tiivistettyä, kun ei tule odotteluita niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lasten koulujen ja kaveripiirin jne. hajottaminen on niin iso juttu, että ihan heppoisasti en siihen ryhtyisi.
Ei siellä kellään työkaverilla olisi alivuokralaishuonetta tarjolla? Sukulaista?
Arkemme ei pyöri jos minä vielä yöpyisin muualla. Jos menen iltavuoroon ja seuraava päivä myös ilta niin voin tehdä kotihommia ym kotona ennen töiden alkua. Olen jo muutenkin niin vähän kotona työhön kuluvan ajan vuoksi etten voisi vuorokausitolkulla olla pois perheeni luota. Arki ei pyöri niin kun on lapsiakin. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna käyttäisin pyörää kesäkaudet, tai jos reitit täsmää, hommaa taittopyörä jonka voi ottaa junamatkoillekin. Olettaen, että kuljet ensin bussilla junalle, vaidat junasta junaan ja sitten taas bussiin. Saisit matkaa tiivistettyä, kun ei tule odotteluita niin paljoa.
Ei oikein toimi. Pitäis koukata paljon pitempi matka pyörän kanssa, kun tuolla motarin varrella ei oikein viitsi mennä sotkemaan =). Toinen on se että vaatisi töihin päästessä ehdottomasti suihkun, meikkauksen, nutturan vääntämisen ja se sählääminen sivareiden ja virkapuvun kanssa... Monesti on aikalailla tavaraa mukana kun lähtee noille työreissuille.. Toisekseen, ei pyörän kanssa oikein tuolla julkisissa kuljeta ruuhka-aikaan + että vetäisin mukana vetolaukkua ja olkalaukkua =). Eli pyörän kanssa ei aikaa säästy, ja sen tavaran kuljettaminen, menee vähän hankalaksi...
Joten skootteri vois olla aika hyvä peli. Vaikka siinäkin on tavaran kuljettamisen kanssa omat haasteensa, mutta onhan siinä niitä boxeja.. niin silti se on helpompi kuin tavan pyörä. Pitää vielä vähän hioa ajatusta, josko oli toteutuskelpoinen ja miten ratkaisi muutamat käytännön ongelmat.
Mut hei, tsemppiä sulle ap. toivottavasti sinä löydät hyvän ratkaisun ongelmaasi.
Kun kummankin työmatka lyhenisi ja jos molemmilla on vakituinen työpaikka, kannattaisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkemme ei pyöri jos minä vielä yöpyisin muualla. Jos menen iltavuoroon ja seuraava päivä myös ilta niin voin tehdä kotihommia ym kotona ennen töiden alkua. Olen jo muutenkin niin vähän kotona työhön kuluvan ajan vuoksi etten voisi vuorokausitolkulla olla pois perheeni luota. Arki ei pyöri niin kun on lapsiakin. AP
Jos on ne pari yötä poissa niin ei se vielä mitään kaada, jos olet sitten muuten jaksavampi.
Monella n puoliso matkoilla vaikka miten paljon.
Jos ne koululaiset on alaluokilla, teiklä on molemmilla oikeus lyhennettyyn päivään.
Minä olen ollut vähän samassa tilanteessa kuin ap. Työmatkaan meni päivässä kolme tuntia, ja julkisilla siis. Auto ei ollut edes vaihtoehto, koska työpaikalla ei ollut parkkipaikkaa ja maksulliset kadunvarsipaikat Helsingissä on aika kalliita noin koko työpäivän ajan auton säilyttämiseksi. Uuvuin pahasti noin pitkästä työmatkasta, etenkin kun se sisälsi kolme vaihtoa ja ruuhkabusseissa ei mahdu istumaan jne.. Ihan pk-seudulla siis tämä. Enkä voinut muuttaa lähemmäs työpaikkaa, koska asunnot olivat kalliimpia lähempänä ja toisaalta, ei etäisyyttä nytkään ollut kamalan paljon, ainoastaan pk-seudun ruuhkat ja huono poikittaisliikenne aiheutti ongelman. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa, kaksi vuotta meni että sain uuden duunin.
Kysypä ap nyt itseltäsi että mikä sinua oikeasti väsyttää: se työmatka vai se työ joka pitää sua pois perheen luota JA ei ihan ole se unelmien työpaikka? Veikkaan jälkimmäistä, etsit siitä matkasta vaan tekosyytä, jolla päästä irti tuosta duunista.
Mä ymmärrän niin hyvin sua. Ite oon kohta kolme vuotta ajanut omalla autolla 90 km / suunta periferiasta kaupunkiin kun periferiassa ei oo töitä. Oon ihan loppu ja väsynytja uupunut. Työpaikka on hyvä ja omaa alaa mutt toi matka.... Ja bensaan mennyt raha.... inhoan tätä sanaa mutta nyt sanon sen: voimahali!!! Mitään ratkaisua tai ehdotusta ei ole esittää mutta myötätuntoa esitän
Nyt kyllä pikkuisen ihmetyttää, miten kummassa saa 12km menemään aikaa 2h? Johan tuon kävelee reilussa tunnissa! Ilman muuta pyöräilisin, milloin se vain on mahdollista. Ei tuolla skootterillakaan ole mahdollista niitä moottoriteitä suhailla, että sikäli siinäkin kannattaa katsoa, miten reitit menisivät.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis mitään pätkää tuosta ei voi kävellä? Sinähän kävelisit koko 12 kilsaa puolet nopeammin kuin mitä nyt notkut julkisilla. Tai jos kulkisit fillarilla ne bussivälit ja junalla sitten loput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis mitään pätkää tuosta ei voi kävellä? Sinähän kävelisit koko 12 kilsaa puolet nopeammin kuin mitä nyt notkut julkisilla. Tai jos kulkisit fillarilla ne bussivälit ja junalla sitten loput?
En ole tuo kirjoittaja, mutta jos itse joutuisin kävelemään 12 kilsaa töihin, niin olisi pakko päästä kyllä suihkuun heti töihin päästyä. Meillä ei ole töissä suihkua eikä pukuhuonetta, ja työ on sellaista että pitää olla jakkupuku ja korkokengät tms vaatetus.. Eli ei noissa tamineissa oikein kävelyä harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut vähän samassa tilanteessa kuin ap. Työmatkaan meni päivässä kolme tuntia, ja julkisilla siis. Auto ei ollut edes vaihtoehto, koska työpaikalla ei ollut parkkipaikkaa ja maksulliset kadunvarsipaikat Helsingissä on aika kalliita noin koko työpäivän ajan auton säilyttämiseksi. Uuvuin pahasti noin pitkästä työmatkasta, etenkin kun se sisälsi kolme vaihtoa ja ruuhkabusseissa ei mahdu istumaan jne.. Ihan pk-seudulla siis tämä. Enkä voinut muuttaa lähemmäs työpaikkaa, koska asunnot olivat kalliimpia lähempänä ja toisaalta, ei etäisyyttä nytkään ollut kamalan paljon, ainoastaan pk-seudun ruuhkat ja huono poikittaisliikenne aiheutti ongelman. Oli pakko vaihtaa työpaikkaa, kaksi vuotta meni että sain uuden duunin.
Sua nyt ei tietysti enää auta, mutta kannattaa tsekata liityntäparkkien mahdollisuudet. Omalla autolla saattais päästä vähän lähemmäksi nopeammin ja sitten julkisilla keskustaan.
Tein itse näin satunnaisesti, kun piti heti töiden jälkeen lähteä autolla johonkin. Ajoin puolimatkaan auton ja vaihdoin siitä bussiin, jolla sitten toimistolle. (Siellä ei parkkipaikkoja ollut kuin harvoille ja valituille)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kirjoittaja, mutta jos itse joutuisin kävelemään 12 kilsaa töihin, niin olisi pakko päästä kyllä suihkuun heti töihin päästyä. Meillä ei ole töissä suihkua eikä pukuhuonetta, ja työ on sellaista että pitää olla jakkupuku ja korkokengät tms vaatetus.. Eli ei noissa tamineissa oikein kävelyä harrasteta.
Kysyinkin että eikö siinä ole mitään ptäkää jonka voisi kävellä tai ajaa fillarilla.
Kannattaa ajatella elämäänsä realistisesti ja tehdä valinnat todellisuuden antamien raamien mukaan.