G: Mitä perustaitoja lapsesi on oppinut 2,5 v mennessä?
Juoko lapsi vielä rintamaitoa, tuttipullosta (maitoa/velliä) vai onko jo siirtynyt kokonaan/osittain tavallisiin juomalaseihin/mukeihin? Käyttääkö kukaan nokkamukia?
Käyttääkö lapsi enää vaippoja (housu/kestis/teippi)? Milloin käyttää (24h/yöllä/ulkona tms)?
Onko lapsi päivähoidossa vai kotihoidossa?
Onko sairaudet hidastaneet mielestäsi lapsesi kehitystä?
Osaako lapsesi puhua jo selkeitä kokonaisia lauseita?
Nukkuuko laspi täydet yöunet? Entä nukkuuko päiväunia?
2,5 v. lapseni kehitys laahaa hiukan keskivertoa jäljessä.
*Hän käy päivähoidossa (10,5 h/5 vrk/viikossa)
*kulkee 24 h Clien-merkkisissä halpishousuvaipoissa, käy kakalla potalla (pyytää itse), pissahätää ei ehdi ilmoittaa ajoissa
* hän juo nokkamukista tai lasista päiväjuomat, univellin juo tuttipullosta
* käyttää tuttia (on oikea tuttimaakari), hiukan päiväriippuvuutta on saatu vähennettyä, mutta yöllä ja automatkoilla tutti on ehdoton.
*hän nukkuu 11 tunnin yöunet ja 3 tunnin päiväunet arkisin, vapaapäivinä saattaa nukkua 13 tunnin yöunet mutta päiväunet jäävät n. 1,5-2 tuntiin.
*hän nirsoilee useista ruoista mutta syö kuitenkin kohtalaisen hyvin
*hän puhuu kohtuullisen hyvin noin 5 sanan ymmärrettäviä lauseita ja osaa ilmaista jo puhumalla tahtonsa hyvin
*uhmakohtauksia on harvakseltaan, lähinnä " minä-itse" osaan jo tehdä tämänkin asian-ilmauksia.
*ystävystyy helposti toisten lasten kanssa ja on sävyisä leikkijä joka osaa jakaa leluja toisten kanssa. Ei pure eikä raavi.
*liikunnallisesti ketterä lapsi joka tykkää erityisesti kiipeilyleikistä sekä piiloleikeistä
*rakastaa musiikkia ja osaa jo usean laulun sanat
*hän sairasti vauvaiässä paljon ja kärsii vieläkin pahasta ummetuksesta, joka on hidastanut kuivaksi opettelua
juuri kaksi täyttänyt. =)
Juo tuttipullosta maitoa tai velliä nukkumaan mennessä, tai jos on kovin levoton niin se rauhoittaa. Ruokaillessa juo aika vähän, mutta silloin nokkamukista, joskus tavallisesta mukista (mutta aika sotkemista vielä). Tuttia käyttää edelleen, ehkä kesällä aletaan lopetella.
Vaippoja käyttää, joskus tekee pottaan, mutta harvemmin suostuu. En ole pitänyt sen kanssa kiirettä, vaan odotan kun lapsi on suostuvaisempi.
Ei ole vielä päivähoidossa, vaan minun kanssani kotona. Ehkä loppuvuodesta lähden töihin.
Ei ole ollut sairaana kuin kahdesti, joten eivät ole kehitystä hidastaneet.
Osaa puhua kolmen sanan lauseita.
Nukkuu hyvin yöt, päiväunet nukkuu, parisen tuntia.