Onko jollakulla kokemusta platonisesta rakkaudesta? Joka siis olisi eri asia kuin ystävyys
Rakastan erästä miestä, joka kertoo myös rakastavansa minua, mutta toisaalta hän ei kuulemma halua minua seksuaalisesti. Itse haluan häntä ja uskon, että seksi olisi ihanaa jos sitä olisi. En oikein ymmärrä mitä hän tarkoittaa, kun kuitenkin hänen tunteensa ovat kuulemma erilaisia kuin pelkkään ystävyyteen kuuluvat tunteet.
Nykyään kuulee muutenkin usein mainittavan, että seksi on se asia, joka erottaa rakkauden ystävyydestä. Onko ketään, joka olisi eri mieltä? Mitä tarkoittaa platoninen rakkaus?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minulla oli kerran jonkinlainen suhde, jota kai voisi kuvailla noilla sanoilla. Viihdyimme toisten seurassa mainiosti, lyhyen tuntemisen jälkeen täydensimme toisten lauseet loppuun ja koin heti "yhteyden" tuon henkilön kanssa. Mutta en halunnut häntä seksuaalisesti, mikä oli molemminpuolista. Se oli oikeastaan outoa. Olemme edelleen ystävät, mutta kummatkin tahoillaan suhteessa.
Voisinpa minäkin olla haluamatta tätä rakkauteni kohdetta myös seksuaalisesti. Hänen mielestään seksiin ei kannata mennä, koska se vaarantaisi suhteemme jatkon. En kuulemma ole siis mitenkään vastenmielinen hänelle, päin vastoin, mutta silti hän ei vain halua minua. Muuten kohtelee kuin prinsessaa ja näkee paljon vaivaa vuokseni.
En osaa oikein suhtautua tähän, en esimerkiksi voisi kuvitella pitkää suhdetta jossa ei olisi ollenkaan seksiä. Toisaalta en voi myöskään kuvitella suhdetta kenenkään muun kuin hänen kanssaan. En rakasta muita miehiä.
ap
Seksissä ei ole kyse rakkaudesta vaan itsekkäästä seksuaalisesta tyydytyksestä, eli
itserakkaudesta. Näitä kahta ei pidä sekoittaa toisiinsa.
Ei oo kokemusta tuollaisesta. On siis jopa ihme kyllä kun ei ole, kun on vaikka mistä muusta.
Vierailija kirjoitti:
Seksissä ei ole kyse rakkaudesta vaan itsekkäästä seksuaalisesta tyydytyksestä, eli
Kyllä minusta seksissäkin on mahdollista olla myös epäitsekäs ja siis rakastava toista kohtaan. Jos molemmat ovat sitä, ei kyseessä ole ainakaan puhdas itserakkaus.
ap
Minä koen, että voi platonisesti rakastaa ihmistä, jonka kanssa ei koskaan voi olla seksisuhteessa, esim koska on naimisissa. Koska voihan rakastaa useaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai seksi kahden rakastavan ihmisen välillä voi olla valtavan rakastavaa.
Onko hänellä (ollut) seksisuhteita muiden kanssa? Onko aseksuaali?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aseksuaali, mutta ei myöskään pidä yhden illan panoista eikä pelkkään seksiin keskittyvistä suhteista. Toisaalta hän on käsittääkseni seksuaalisesti tavallista aktiivisempi eikä halua esim. olla pitkiä aikoja ilman seksiä. Olen itsekin juuri samanlainen. Tuntuu tosi hölmöltä, että sopisimme niin hyvin yhteen ja meillä on harvinaislaatuinen henkinen yhteys, ja samantapaiset ajatukset seksistä ja seksuaalisuudestakin, ja sitten esteeksi kuitenkin tulee se, ettei hän halua minua. Tunnen suurta fyysistä kaipuuta enkä tiedä miten voin olla hänen lähellään, jos joudun ikuisesti pitämään fyysistä etäisyyttä.
(Tunnen nyt vielä tarvetta lisätä, että olen kyllä ollut ihan suosittu ja haluttu miesten keskuudessa yleisesti ottaen; siis mitään selkeää turn-offia minussa ei myöskään pitäisi olla.)
ap
Vierailija kirjoitti:
No jos harrastaa seksiä tuntemattoman henkilön kanssa ilman tunnesidettä tai huonossa parisuhteessa, niin varmaan se voi olla kuvailemasi kaltaista. Mutta rakastetun kanssa seksi on molemminpuolista vuorovaikutusta, huomioon ottamista ja hyvän tekemistä toiselle. Aitoa rakastelua ja toisen hyväksikäyttöä omien tarpeiden tyydyttämiseen ei pidä sekoittaa toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aseksuaali, mutta ei myöskään pidä yhden illan panoista eikä pelkkään seksiin keskittyvistä suhteista. Toisaalta hän on käsittääkseni seksuaalisesti tavallista aktiivisempi eikä halua esim. olla pitkiä aikoja ilman seksiä. Olen itsekin juuri samanlainen. Tuntuu tosi hölmöltä, että sopisimme niin hyvin yhteen ja meillä on harvinaislaatuinen henkinen yhteys, ja samantapaiset ajatukset seksistä ja seksuaalisuudestakin, ja sitten esteeksi kuitenkin tulee se, ettei hän halua minua. Tunnen suurta fyysistä kaipuuta enkä tiedä miten voin olla hänen lähellään, jos joudun ikuisesti pitämään fyysistä etäisyyttä.
(Tunnen nyt vielä tarvetta lisätä, että olen kyllä ollut ihan suosittu ja haluttu miesten keskuudessa yleisesti ottaen; siis mitään selkeää turn-offia minussa ei myöskään pitäisi olla.)
ap
Onko tuo toinen ihminen vapaa vai tahollaan parisuhteessa jonkun muun kanssa?
Henk.koht. kokemusta ei ole, mutta isäpuoleni on ollut useita vuosia sitten platonisessa suhteessa. Olivat yhdessä yli 10v ja siis asuivatkin yhdessä. Ovat eronsa jälkeenkin olleet hyvissä väleissä. Suhde oli toiminut hyvin, kun kumpikaan ei kokenut seksuaalista vetovoimaa toisiaan kohtaan. Ap:lla tilanne on täysin erilainen, ja tuosta suhteesta kyllä voi mitään tulla.
Vierailija kirjoitti:
Henk.koht. kokemusta ei ole, mutta isäpuoleni on ollut useita vuosia sitten platonisessa suhteessa. Olivat yhdessä yli 10v ja siis asuivatkin yhdessä. Ovat eronsa jälkeenkin olleet hyvissä väleissä. Suhde oli toiminut hyvin, kun kumpikaan ei kokenut seksuaalista vetovoimaa toisiaan kohtaan. Ap:lla tilanne on täysin erilainen, ja tuosta suhteesta kyllä voi mitään tulla.
Harrastivatko he sitten seksiä muiden kanssa vai eivät lainkaan? Mielenkiinnosta kysyn.
Pakko kysyä, noista termeistä.
Ainakin minä olen käsittänyt näin:
Seksuaalinen rakkaus - toisen "haluaminen", se, mitä miehesi ei koe
Romanttinen rakkaus - nimensä mukaisesti romanttista, sanotaan "rakastan" ja käydään kynttiläillallisilla
Platoninen rakkaus - esim. perheenjäsenten ja ystävysten välillä.
Olenko väärässä?
Olen kyllä käsittänyt platonisen rakkauden seksittömäksi olosuhteiden pakosta, ei kummankaan halusta. Esim. avioliitossa olevat pienten lasten vanhemmat jotka rakastuvat ulkopuoliseen, mutta eivät voi erotakaan.
Kyllä, minulla oli kerran jonkinlainen suhde, jota kai voisi kuvailla noilla sanoilla. Viihdyimme toisten seurassa mainiosti, lyhyen tuntemisen jälkeen täydensimme toisten lauseet loppuun ja koin heti "yhteyden" tuon henkilön kanssa. Mutta en halunnut häntä seksuaalisesti, mikä oli molemminpuolista. Se oli oikeastaan outoa. Olemme edelleen ystävät, mutta kummatkin tahoillaan suhteessa.