Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytkö luovuttamassa verta?

Vierailija
13.02.2017 |

SPR-kriittisten mamuvouhottajien ei tarvitse osallistua ketjuun.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa luovuttaa, koska minulla on krooninen sydänsairaus. Ennen sen toteamista ehdin luovuttaa ehkä 15 - 20 kertaa. Äitini on saanut liikenneonnettomuuden jälkeen luovutusverta eikä todennäköisesti olisi hengissä ilman sitä.

22/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako muuten kaikki Spr-kriittiset kieltäytyä verensiirroista tai muista verivalmisteiden vastaanottamisesta, vaikka se olisi ainoa keino pelastaa henki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Spr on sitten kuitenkin tärkeä, jos täällä tapahtuu maanjäristys tai ruotsi hyökkää suomeen ja maa on raunioina.

Vierailija
24/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen käynyt 18-vuotiaasta asti noin kolmesti vuodessa aina kun ei ole estettä (raskaudet ja imetykset teki 5v tauon). Ja käyn edelleen, joulukuussa viimeksi ja keväällä taas. Mieltä ei muuttanut yhtään kun oman sektion jälkeen näin vilaukselta sen läpeensä veristen rättien "seinän" (ne oli siis ripustettu sellaiseen häkkyrään ilmeisesti että helppo laskea että kaikki jää mahan ulkopuolelle) ja vältin täpärästi itse verensiirrot kiitos kokeneen lääkärin. Ystävän vaimo ja toisen lapsi ovat saaneet pitää henkensä verituotteiden ansiosta.

Vierailija
25/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenluovutuksen tulisi kuulua valtion hoidettavaksi, ei tälle paskajärjestölle.

Vierailija
26/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien, jotka pystyvät pitäisi käydä luovuttamassa verta. Sen pitäisi olla pakollista. Koskaan kun ei tiedä, milloin sitä itse tarvitsee. Tuskinpa silloin vastustetaan siirtoa, koska SPR sitä ja tätä. Jos et luovuta verta periaatteidesi vuoksi, et ota sitä vastaankaan ihan samoista syistä, eikö niin? Minusta kuulostaa ihan reilulta. Ja loppuun vielä korostan, että se on sitten eri asia jos et terveydellisistä syistä pysty luovuttamaan. Silloin ei sitä tietenkään edellytetä.

Vierailija
27/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei-luovuttajat spr vihaajat! Tehkää kielto että ette ota luovutettua verta! Sen voi tehdä ihan helposti. Ettehän suinkaan tahdo "paskajärjestöltä" mitään, ette vaikka se pelastaisi henkenne. :)

Vierailija
28/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se suomalaisten oma veri ja verenluovutus ole parempi vaihtoehto kuin ostaa verituotteet ulkomailta. Turvallisuus ennen kaikkea.

Luottamus SPR:hän on hyvä, mutta hyvä että asioita selvitetään ja tutkitaan kuten se koplausjuttu muutama vuosi sitten.

Olen ylpeänä samassa suvakkiporukoissa mm. Mannerheimin ja kenraali AE Martolan kanssa, jotka ovat olleet SPR:n johdossa.

Vierailija
29/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen selvinnyt kaksi(!!!) kertaa hengissä verensiirron ansiosta! Ikinä et voi tietää mikä onnettomuus kohdallesi voi sattua, ja saatat tarvita verta. Olen elämäni velkaa kaikille luovuttajille ja niin kiitollinen! Verenluovutusta harjoitan ilomielin, ja niin usein kun mahdollista. Myyköön vereni vaikka triplahinnalla, jos joku siitä kuitenkin jossain hyötyy ja saa sen ansiosta henkensä pitää! Kiitos vielä kaikille teille ihanille jotka verta ovat luovuttaneet! Minun kaksi pientä lastani saivat ansiostanne pitää äitinsä. :)

Vierailija
30/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

N41 kirjoitti:

En saa luovuttaa, olin Englannissa 90-luvun alussa pidempiaikaisesti... Muuten menisin tietysti, lähes kansallisvelvollisuus! 

0

Sama. Erikoista kyllä että kielto koskee koko loppuelämää.

Vierailija
31/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spr:ää voi toki kritisoida järjestönä, mutta fakta on, että verenluovutukselle ei ole vaihtoehtoja. Verenluovuttaja on kirjaimellisesti hengenpelastaja. Ja koskaan ei voi tietää, milloin luovutusveri pelastaa omasi tai läheisesi hengen (kuten minun tapauksessani, mikä motivoi vielä lisää) Itsellä kohta 150 luovutusta koossa. Jatkan tätä 2 kuukauden välein, mikäli luovutuskelpoisena pysyn.

Vierailija
32/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut, mutta viime kerralla pussi ei tullut täyteen ja toissa kerrallakin nipin napin, joten vähän harkitsen tuhlaanko siellä aikaa jatkossa. Olen aika pieni, enkä paina kuin vähän päälle 50 (se painoraja), joten johtuu siitä ei SPR:stä.

Vierailija
33/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: Mihin tuo perustuu ettei saa luovuttaa verta jos on ollut pidemmän aikaa ulkomailla? Jotenkin vielä ymmärrän, että bakteerikantojen ym. vuoksi tietty "karenssiaika" on olemassa. Mutta, ettei enää koskaan voi luovuttaa, kuulostaa järjenvastaiselta. 

Vierailija
34/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä periaatteessa voisi, mutta painan alle 50kg. Ehkä joskus kun lihon vähän niin sitten käyn.

Vierailija
35/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta.

Käännyttivät ovella koska en paina tarpeeksi.

Vierailija
36/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin mutta en voi, koska minulla on lääkitys, joka estää verenluovutuksen.

Valitettavasti se esti myös alkionluovutuksen. Olisin halunnut luovuttaa loput alkiomme, jotka jäivät yli hedelmöityshoidoistamme. Alkiot tuhottiin sen sijaan, että joku lapseton pari olisi voinut yrittää niillä itselleen lasta.

Vierailija
37/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berner voisi ottaa verta sen tietulleissa.

Vierailija
38/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa luovuttaa verta koska olen entinen iv-huumeiden käyttäjä. Siitä aikaa jo 10b mutta luovutuseste on elinikäinen 😞. Muuten menisin ja kävisin luovuttajaksi.

Vierailija
39/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luovuta vertani SPR:n kaltaisille rikosjärjestöille.

Kai huolehdit myös siitä, että et ota vastaan SPR:n keräämää verta, jos tarvitset henkesi pelastamiseksi verensiirron. Suomessahan SPR on ainoa taho, joka hoitaa verenluovutukset.

Vierailija
40/72 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: Mihin tuo perustuu ettei saa luovuttaa verta jos on ollut pidemmän aikaa ulkomailla? Jotenkin vielä ymmärrän, että bakteerikantojen ym. vuoksi tietty "karenssiaika" on olemassa. Mutta, ettei enää koskaan voi luovuttaa, kuulostaa järjenvastaiselta.

Itse asuin englannissa muutaman vuoden 80-90 luvun taitteessa. Kielto perustuu siihen, että maassa todettiin kyseisenä aikana BSE-ihmismuunnos. (Hullun lehmän tauti). Se voi tarttua oireettomastakin ihmisestä veren välityksellä toiseen. Verenluovutuskielto on ikuinen. Muista maista en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi