Edeltääkö teillä koskaan kuukautisia niukka ruskea vuoto?
Ja siten, että kuukautiset alkavat kunnolla vasta esim. seuraavana päivänä tai sitä seuraavana?
Lasketteko kuukautisten alkamisen siitä päivästä, jolloin alkaa tulla niukkaa ruskeaa vuotoa vai siitä kun kunnollinen kuukautisvuoto alkaa? Mikä on virallinen laskentamalli tällaisissa tapauksissa?
En ole joku teinityttö vaan aikuinen nainen, mutta minulla ei ole koskaan aiemmin ollut mitään poikkeavaa kuukautisten kanssa niin nyt joudun kyselemään. En ole raskaana.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla pitkä kierto/ pcos?
Ei, minulla on viimeisen puolen vuoden aikana ollut kaksi lyhyempää kiertoa. Olen jo 38-v. Lyhyiden kiertojen takia olen miettinyt mistä se kierron alku oikein lasketaan. Tänään on tullut vain ruskeaa vuotoa vähän. Ilmeisesti tänään ei vielä sitten kuitenkaan ole kp 1. ellei iltaa kohden ala kunnollinen vuoto.
ap.
Löysinkin itse vastauksen esittämääni kysymykseen Väestöliiton sivuilta:
"Miten kuukautiskierto lasketaan?
Kuukautiskierron pituus lasketaan ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavan vuodon ensimmäiseen vuotopäivään. Tiputtelua ja ruskeaa vuotoa ei vielä lasketa.
Kun esimerkiksi hedelmöityshoitoja varten halutaan tietää kierron ensimmäinen päivä mahdollisimman tarkasti, niin tällöin sinulle ominaisen kunnon vuodon alku lasketaan kierron ensimmäiseksi päiväksi."
ap.