Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minut on otettu silmätikuksi työpaikallani (hoitotyö)

Vierailija
13.02.2017 |

Olen töissä vanhusten palvelukodissa. Aamuvuorossa on kolme hoitajaa, jokaiselle 5-6 asukasta jotka olisi ehdittävä hoitamaan ennen klo 10.

Alkuun ajattelin, että olen vain hidas ja tästä minulle vitsailtiin ja moni sanoi jo hoitaneensa omansa ja ottivat vielä minunkin hoidettavia. Tunsin oloni riittämättömäksi, kunnes huomasin, että nämä nopeudellaan itseänsä kehuvat jättivät osan perushoidoista tekemättä. Esim. Eivät pesseet asukkaiden hampaita tai ajaneet partaa jne. Tästä kun menin sanomaan yhdelle, niin nyt koko työyhteisö on kääntynyt minua vastaan. Osa ei edes puhu mitään. Tuskin työni jatkuu määräaikaisuuden päätyttyä, koska pomonkin suhtautuminen/käytös minua kohtaan on muuttunut kun menin suuni avaamaan. 😐

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta 5-6 saa hoidettua 3 tunnissa ihan helposti. Ja vielä ihan hyvinki. Mä tiedän just mikä tyyppi sä oot. Se marisija joka on aina niiin tunnollinen ja auttavainen ja kattoo niitten mummujen kans valokuvat 25 kertaa läpi ku se mummo niin tykkää siitä.

Ja siihen ei valitettavasti aika riitä vaikka kuinka haluais.

Vierailija
22/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa olevani aloittajan kaltainen hoitaja. Välillä saikulla, uusi ala opiskeltuna. Jos vain töitä löytyisi muulta alalta niin jättäisin vakituisen työni jollekin paremmalle tiimipelaajalle. Jos näin ei käy, toivon edes koulutusta ja opastusta tiimityöskentelyyn ja selkeämpiä ohjeita työn toteuttamiseen. Toisaalta hoitoalan kokemusta takana jo 17 vuotta niin tokkopa opin koskaan nopeaksi...

Työkavereista ei ole pahaa sanottavaa mutta ahdistun siitä kunmitään ei ehdi tekemään kunnolla ja yöllä säpsähtelee hereille kun pelkää unohtaneensa esim. antaa tärkeän lääkkeen tms. jollekin asiakkaalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt muutama mahdollinen skenaario:

A) Olet oikeasti ihana ja hyvin työnsä tekevä hoitaja, ja muut menevät siitä mistä aita on matalin

B) Olet passaaja. Se asiakkaiden ja omaisten mieleinen hoitaja, joka tekee aina kaiken paremmin kuin muut, ja sillä ansaitsee sädekehän päänsä päälle. Harmi että passaajat hoitavat kävelevän vanhuksen vuodepotilaaksi. Asiakkaalle voi yleensä antaa partakoneen omaan käteen/kamman ja siirtyä seuraavaan työtehtävään. Usko tai älä, vanhus saa usein hyvänolontunteen, kun osaakin tehdä jotakin itse.

C) Olet hidas, etkä pysty priorisoimaan töitä ja muut kuormittuvat siksi. Aamulla on tehtävä alapesut ja vaipanvaihto, lääkkeet on annettava, mutta parran voi ajaa aamupalankin jälkeen. Näin aikaa jää kiireisimmille työtehtäville aamulla, eikä muut kuormitu.

B ja C -hoitajat tekevät hallaa koko työyhteisölle, B-hoitajat myös asukkaille. Toisaalta, kerroit ettet voi pitää taukoa, vaikka muut auttavatkin sinua. Jossain on siis ongelma. Tauot kuuluvat kaikille, ja työ kuormittuu nyt epätasaisesti. Työtavoissasi on joka tapauksessa korjattavaa, jos et taukoa voi pitää, vaikka muut tekevät sinunkin työt.

Vähän eri mielipide tuosta passaamisesta. Se on usein paljon nopeampaa kuin toteuttaa kuntouttavaa työotetta esim. pukemisessa. Autetaan nopeasti vaatteet päälle vaikka asiakas pystyisi itse ainakin osittain pukeutumaan. Mutta tätä mahdollisuutta ei ehditä antaa koska se ottaisi enemmän aikaa.

Vierailija
24/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo homma oikein toimii, että vanhukset jaetaan, eihän se koskaan ole oikeuden mukaista? Herätetäänkö siinä mummot huone järjestyksessä?

Meillä on aamussa kolme, viisitoista asukasta. Yksi kylvettää 3. Kaksi auttaa loppuja ylös, toisten kanssa tarvitaan molempia. Mennään sinne missä kello soi tai kurkataan ovelta joko ollaan hereillä.

Vartissa kyllä ehtii kaikki aamutoimet tekemään, säätilat ja pelottavat unet läpikäymään samalla kun pissitään, pestään, puetaan, vaikka vanhus olisi hitaampikin.

Useimmiten parranajot jätetään aamiaisen jälkeen, oman ja vanhusten.

Aamiaiselle mennään yhdessä kun sopiva hetki on eli suurin osa vanhuksista on hereillä eli lähes kaikki, jos jotakuta oikein nukuttaa klo 10 paikkeilla aletaan herätellä, että mitäs jos heräisit, jos toinen ilmoittaa selvästi että en, saa nukkua.

Vierailija
25/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo homma oikein toimii, että vanhukset jaetaan, eihän se koskaan ole oikeuden mukaista? Herätetäänkö siinä mummot huone järjestyksessä?

Meillä on aamussa kolme, viisitoista asukasta. Yksi kylvettää 3. Kaksi auttaa loppuja ylös, toisten kanssa tarvitaan molempia. Mennään sinne missä kello soi tai kurkataan ovelta joko ollaan hereillä.

Vartissa kyllä ehtii kaikki aamutoimet tekemään, säätilat ja pelottavat unet läpikäymään samalla kun pissitään, pestään, puetaan, vaikka vanhus olisi hitaampikin.

Useimmiten parranajot jätetään aamiaisen jälkeen, oman ja vanhusten.

Aamiaiselle mennään yhdessä kun sopiva hetki on eli suurin osa vanhuksista on hereillä eli lähes kaikki, jos jotakuta oikein nukuttaa klo 10 paikkeilla aletaan herätellä, että mitäs jos heräisit, jos toinen ilmoittaa selvästi että en, saa nukkua.

Silloin kun vanhukset jaetaan niin samalla tietenkin vähän mietitään, ettei yhdelle hoitajalle tule esimerkiksi kaikkia hankalia. Välillä on hyvä miettiä hoitajien kunnon mukaan. Selkäongelmaisen on helpompi hoitaa vuodepotilaita kun ei tarvitse niin paljon kyykkiä maassa jne.

Jokainen hoitaja sitten katsoo listaltaan kenet herättää ensimmäiseksi. Jostainhan se on alotettava. Meillä on ainakin seisova aamiainen klo 8-12. Olisi täysin mahdotonta pitää jotain yhteistä aamiaista.

Vierailija
26/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakohtaista kokemusta on juuri tuosta, että huonokuntoiset ihmiset kuihtuvat nälkään. Ei herätetä syömään, ei nosteta istumaan, ei auteta, jos kädet tärisevät. Ja sitten merkataan, että ei maistunut. Kauhealta tuntuu, jos omaa omaista avustaa syömisessä ja naapuripetiltä tulee toive, että auttaisitko minuakin. Mutta tärkeintähän on tietysti saada astiat nopeasti takaisin kärryyn ja tiskiin ja henkilökunta istumaan tauoille ja raporteille. Ja vaihtuu potilasaines nopeammin, kun kuolevat nälkään. En siis olisi uskonut, ennen kuin itse näin eikä koske vain yhtä laitosta tai kaupunkia. Meillä saatiin asiat kuntoon, kun koko suku avusti ruokailuissa, mutta kaikilla ei ole omaisia, jotka huolehtisivat.

Ap, hyvä jos et hoida kellon mukaan vaan juuri hoidettavien tarpeiden mukaan. Niinhän sen pitäisi aina olla.

Missäs paikassa on tuollainen meno? Kyllä jokaisella asukkaalla on se ihan oma vastuuhoitajakin, joka laatii ja päivittää hoitosuunnitelmaa. Ja vaikka se vastuuhoitaja ei ole aina työvuorossa, niin jokaisen vastuulla on ne työnjaossa omalle kohdalle saadut asukkaat. Kyllä siitä joku älähtää, jos kirjauksissa lukee useampana päivänä peräkkäin "ei ruokahalua". Olen avustanut nielemisongelmaisia muistisairaita ruokailussa ja tiedän, että se on kärsivällisyyttä vaativaa touhua. Ihminen puristaa huulet tiukasti kiinni, sylkee ruuan saman tien ulos tmv. silti teen aina kaikkeni sen eteen, että asukas söisi edes hieman jotain. Vie se sitten aikaa kuinka paljon tahansa.