Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minut on otettu silmätikuksi työpaikallani (hoitotyö)

Vierailija
13.02.2017 |

Olen töissä vanhusten palvelukodissa. Aamuvuorossa on kolme hoitajaa, jokaiselle 5-6 asukasta jotka olisi ehdittävä hoitamaan ennen klo 10.

Alkuun ajattelin, että olen vain hidas ja tästä minulle vitsailtiin ja moni sanoi jo hoitaneensa omansa ja ottivat vielä minunkin hoidettavia. Tunsin oloni riittämättömäksi, kunnes huomasin, että nämä nopeudellaan itseänsä kehuvat jättivät osan perushoidoista tekemättä. Esim. Eivät pesseet asukkaiden hampaita tai ajaneet partaa jne. Tästä kun menin sanomaan yhdelle, niin nyt koko työyhteisö on kääntynyt minua vastaan. Osa ei edes puhu mitään. Tuskin työni jatkuu määräaikaisuuden päätyttyä, koska pomonkin suhtautuminen/käytös minua kohtaan on muuttunut kun menin suuni avaamaan. 😐

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos he eivät ehdi tuon takia pitämään taukoja tai tekemään jotain muita hommia, niin ikävä kyllä olet se "hankala tyyppi". Tiedätkö, mitä seurauksia hitaudellasi siis on?

Mutta siis noinhan se menee, aika ei riitä ja joutuu tekemään jonkun kompromissin, että ehtii tekemään kaiken. :(

Vierailija
2/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi niistä monista syistä, miksi olen iloinen siitä, että olen yli 50v ja työtön hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työvuorosi alkaa klo 7, sinulla on kymmeneen mennessä puoli tuntia asiakasta kohti. Kyllä se riittää, jos et laukkaa aamukahville heti klo 9. Ei ole oikein että muut joutuvat tekemään "omat hommansa" ja vielä sinunkin työt. Kauanko käytät aikaa per asiakas? Ja minkä kuntoisia asiakkaita? Ei tuo nyt ihan reilulle kuulosta, tietenkään loput hoitajat ei ehdi tekemään kaikkea ja palkaksi sinun auttamisesta saavat sinulta valitukset tekemättömistä töistä.

Vierailija
4/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: "...huomasin, että nämä nopeudellaan itseänsä kehuvat jättivät osan perushoidoista tekemättä. Esim. Eivät pesseet asukkaiden hampaita tai ajaneet partaa jne."

...siis nämä omasta mielestään  tehokkaat kaikesta kaiken tietävät jyräävät, ap:tä arvostelevat hoitajat jättivät omat hommansa puolitiehen ja sitten valittivat ettei ap tehnyt samalla tavalla: laiminlyöt potilaitaan  jättämällä osaa töistään hoitamatta. Eipä ihme että hoitoalan työilmapiiri on niin läpeensä huono ja työpaikkakiusamista todella paljon kun vain harva hoitaja uskaltaa tai viitsii nousta kaikkitietäviä asennevammaisia hirmuhoitajia vastaan. Nopeus ei ole se mittari jolla hoitotyön laatua mitataan. Jokainen hoitaja voisi halutessaan olla "nopea" jättäen vain puolet hommista tekemättä. Hyvä ap kun puutuit tilanteeseen, niin kuuluukin!

Vierailija
5/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehdi taukoa pitämään. Ensimmäinen tauko on 12.30, kun asukkaat on saaneet lounaansa. Nämä "konkarit" kyllä ehtivät aamukahvinsakin juoda. Toinen mistä säästävät aikaa on, että jättävät asukkaat jotka eivät kykene edes yksin kunnolla syömään puurolautasensa kanssa oman onnensa nojaan eikä puhettakaan että aamukahvia saisi. Sitten vaan noukkivat puurolautaset joihin on hätnäppää kosketti ja sanovat "jaa martille ei puuro maistunut".

Ap

Vierailija
6/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se in kun akkojen kanssa työskentelee. Onneks nämä kurpat jää pois muutamien vuosien päästä ja motivoituneet nuoret pääsevät alalle. Keski-ikäiset naishoitajat on noitia! Vittumaista porukkaa toki löytyy myös joskus nuoremmista ja miehistäkin.

Vierailija
7/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista. sunkaltaisia tarvitaan jotka välittävät.

Vierailija
8/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkinen tilanne. Ilmeisesti hoitajia tarvitsee lisää, jotta kaikki asiakkaat saadaan kunnolla hoidetuiksi. Mutta milläs todistat lisävoiman tarpeen, kun "ennenkin on pärjätty"? Voi tulla aika sotkuista, jos valitat johonkin ylemmälle taholle kolleegoiden töiden laiminlyönnistä. Muut hoitajat ovat olleet varmaan ihan yhtä pinteessä. Kun kaikkea ei ehdi tekemään, niin jotain täytyy jättää pois. Kenenkään hoitajan ei voi olettaa skippaavan hänelle oikeutettua kahvi- tai ruokataukoa sen takia, että töitä on liikaa.

Vierailija
9/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinkkinen tilanne. Ilmeisesti hoitajia tarvitsee lisää, jotta kaikki asiakkaat saadaan kunnolla hoidetuiksi. Mutta milläs todistat lisävoiman tarpeen, kun "ennenkin on pärjätty"? Voi tulla aika sotkuista, jos valitat johonkin ylemmälle taholle kolleegoiden töiden laiminlyönnistä. Muut hoitajat ovat olleet varmaan ihan yhtä pinteessä. Kun kaikkea ei ehdi tekemään, niin jotain täytyy jättää pois. Kenenkään hoitajan ei voi olettaa skippaavan hänelle oikeutettua kahvi- tai ruokataukoa sen takia, että töitä on liikaa.

Mutta ei pitäisi silti ilkkua hitaaksi sitä, joka tekee tehtävänsä huolella. Itse sain entisessä työpaikassani kuulla olevani hosuja, käskettiin ottamaan rennommin. Minä en kuitenkaan millään tavalla hosunut, vaan tein töitä senkin ajan, kun eräät lusmusivat.

Vierailija
10/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on luksusta, usein on se kymmenen asukasta ketkä pitää olla hoidettuna :/

Vierailija
11/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ensin vaihtamaan työpaikkaa, mutta varaudu siihen, että samaa paskaa on sielläkin luvassa. Sitten kun olet muutaman paikan katsonut, niin todnäk oletkin jo kypsä vaihtamaan alaa. Minäkin pidin paljon hoitotyöstä ja olin asukkaille aina pidetty hoitaja ja tulin heidän kanssaan mainiosti toimeen, tykkäsin vilpittömästi näistä autettavista. Mutta työyhteisöt hoitoalalla olivat järkiään kyräileviä juoruämmien kerhoja, päin naamaa ollaan hyvää pataa ja selän takana puhutaan ihan tolkutonta paskaa ja haukutaan. Työnantajat / esimiehet on usein hyvää pataa niitten häikäilemättömimpien despoottien kanssa (jotka on kaikken ruskeakielisimpiä) ja jos et pääse taikka halua siihen heidän klubiinsa, niin vaihtoehtona on sitten päätyä silmätikuksi ja kiusatuksi, tai ainakin ikäänkuin pohjasakaksi ja heittopussiksi. Tein noita hommia useampia vuosia, mutta kun jäin äitiyslomalle, ja näin painajaisia siitä, että olin joutunut taas palvelukotiin töihin, ymmärsin, että tämä ala on mun kohdalta nähty ja äitiysloman jälkeen aloitin opinnot uuteen ammattiin.

Vierailija
12/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei pitäisi silti ilkkua hitaaksi sitä, joka tekee tehtävänsä huolella. Itse sain entisessä työpaikassani kuulla olevani hosuja, käskettiin ottamaan rennommin. Minä en kuitenkaan millään tavalla hosunut, vaan tein töitä senkin ajan, kun eräät lusmusivat.

Ei pitäisikään. Muut hoitajat käyttäytyvät törkeästi ap:ta kohtaan. Mutta ei voi tietää taustoja. Entä jos nekin ovat aikanaan pyytäneet lisähoitajia niitä saamatta? Ehkä ne vain pelkäävät, että ap:n takia niiltä menee tauot tai vaaditaan tekemään enemmän, vaikkei yksinkertaisesti pysty puristamaan itsestään enempää. Nyt tossa tarvittaisiin avointa keskustelua, ettei tehdä hätiköityjä olettamuksia toisista. Ja sitten vois kaikki yhteisvoimin vaatia lisää työvoimaa.

Vierailija
13/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä vanhusten palvelukodissa. Aamuvuorossa on kolme hoitajaa, jokaiselle 5-6 asukasta jotka olisi ehdittävä hoitamaan ennen klo 10.

Alkuun ajattelin, että olen vain hidas ja tästä minulle vitsailtiin ja moni sanoi jo hoitaneensa omansa ja ottivat vielä minunkin hoidettavia. Tunsin oloni riittämättömäksi, kunnes huomasin, että nämä nopeudellaan itseänsä kehuvat jättivät osan perushoidoista tekemättä. Esim. Eivät pesseet asukkaiden hampaita tai ajaneet partaa jne. Tästä kun menin sanomaan yhdelle, niin nyt koko työyhteisö on kääntynyt minua vastaan. Osa ei edes puhu mitään. Tuskin työni jatkuu määräaikaisuuden päätyttyä, koska pomonkin suhtautuminen/käytös minua kohtaan on muuttunut kun menin suuni avaamaan. 😐

Mulla melkein samanlaisia kokemuksia, paitsi, että mulle laitetaan kaikki raskaat vanhukset - ja muilla on niitä helppoja. Lukumäärä on kaikilla sama. Mulla siis sellaiset, jotka eivät pysty itse tekemään yhtään mitään. Muilla on paljon sellaisia, että käyvät antamassa lääkkeet ja siinä se 😔

Juu. Olen hidas, kun en ehdi pestä, pukea, antaa lääkkeitä, nostaa vanhusta pyörätuoliin ja syöttää aamupalaa yhtä nopeasti kuin toiset antaa ne lääkkeet.

Mä tykkään vanhuksista, mutta jostain syystä olen kuitenkin vaihtamassa alaa. Ei oikeen innosta nää työkaverit 😬

Vierailija
14/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla melkein samanlaisia kokemuksia, paitsi, että mulle laitetaan kaikki raskaat vanhukset - ja muilla on niitä helppoja. Lukumäärä on kaikilla sama. Mulla siis sellaiset, jotka eivät pysty itse tekemään yhtään mitään. Muilla on paljon sellaisia, että käyvät antamassa lääkkeet ja siinä se 😔

Juu. Olen hidas, kun en ehdi pestä, pukea, antaa lääkkeitä, nostaa vanhusta pyörätuoliin ja syöttää aamupalaa yhtä nopeasti kuin toiset antaa ne lääkkeet.

Mä tykkään vanhuksista, mutta jostain syystä olen kuitenkin vaihtamassa alaa. Ei oikeen innosta nää työkaverit 😬

Kyllähän työnjaossa kaikki tietävät "helpot" ja "raskaat" hoidettavat, joten koita pitää puoliasi. Älä hyväksi itsellesi vain niitä suurihoitoisia. Jos ei onnistu, puhu esimiehelle. Eiköhän noissa hoivayksiköissä ole aika usein sellaisia tiimipalavereja. Niissä voisi ottaa asiaa esiin.

Vierailija
15/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta on juuri tuosta, että huonokuntoiset ihmiset kuihtuvat nälkään. Ei herätetä syömään, ei nosteta istumaan, ei auteta, jos kädet tärisevät. Ja sitten merkataan, että ei maistunut. Kauhealta tuntuu, jos omaa omaista avustaa syömisessä ja naapuripetiltä tulee toive, että auttaisitko minuakin. Mutta tärkeintähän on tietysti saada astiat nopeasti takaisin kärryyn ja tiskiin ja henkilökunta istumaan tauoille ja raporteille. Ja vaihtuu potilasaines nopeammin, kun kuolevat nälkään. En siis olisi uskonut, ennen kuin itse näin eikä koske vain yhtä laitosta tai kaupunkia. Meillä saatiin asiat kuntoon, kun koko suku avusti ruokailuissa, mutta kaikilla ei ole omaisia, jotka huolehtisivat.

Ap, hyvä jos et hoida kellon mukaan vaan juuri hoidettavien tarpeiden mukaan. Niinhän sen pitäisi aina olla.

Vierailija
16/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: "...huomasin, että nämä nopeudellaan itseänsä kehuvat jättivät osan perushoidoista tekemättä. Esim. Eivät pesseet asukkaiden hampaita tai ajaneet partaa jne."

...siis nämä omasta mielestään  tehokkaat kaikesta kaiken tietävät jyräävät, ap:tä arvostelevat hoitajat jättivät omat hommansa puolitiehen ja sitten valittivat ettei ap tehnyt samalla tavalla: laiminlyöt potilaitaan  jättämällä osaa töistään hoitamatta. Eipä ihme että hoitoalan työilmapiiri on niin läpeensä huono ja työpaikkakiusamista todella paljon kun vain harva hoitaja uskaltaa tai viitsii nousta kaikkitietäviä asennevammaisia hirmuhoitajia vastaan. Nopeus ei ole se mittari jolla hoitotyön laatua mitataan. Jokainen hoitaja voisi halutessaan olla "nopea" jättäen vain puolet hommista tekemättä. Hyvä ap kun puutuit tilanteeseen, niin kuuluukin!

Näin käy joka ikisen kerran . Näissä pikoissa on virallinen totuus ja sitten se sovellettu totuus ja ne eivät kerro miten homma etenee oikeasti. Sellaista joka tajuaa pidetään terävänä ja hyväksytään joukkoon mutta sellainen joka huomaa ja vastustaa käytäntöä silti on se kaikkein silmätikuin.

Vierailija
17/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee kentällä vastaan näitä ylitunnollisia ja marttyyrina omat taukonsa pois jättäviä uusia hoitajia. Työn hallinta on kateissa ja vastuu kaikesta muusta jää toisille, kun käyttävät aikansa muutaman potilaan kanssa. No, aikansa tekevät tätä, haukkuvat muuta työporukkaa esimiehille ja lopulta ovat loppuunpalaneita. Ja vaihtavat usein koko alaa. Kyllä nykyään hoitajan pitää osata priorisoida, käyttää työaika tehokkaasti, tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja pitää ne hiton lakisääteiset tauot, vaikka se olisi joltain potilaalta se aika pois. Toki omaiset tykkää näistä ylimääräistä tekevistä hoitajista, koska eivät näe meidän työn kokonaisuutta. Se kiva hoitaja voikin olla todella huono työkaverina.

Vierailija
18/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt muutama mahdollinen skenaario:

A) Olet oikeasti ihana ja hyvin työnsä tekevä hoitaja, ja muut menevät siitä mistä aita on matalin

B) Olet passaaja. Se asiakkaiden ja omaisten mieleinen hoitaja, joka tekee aina kaiken paremmin kuin muut, ja sillä ansaitsee sädekehän päänsä päälle. Harmi että passaajat hoitavat kävelevän vanhuksen vuodepotilaaksi. Asiakkaalle voi yleensä antaa partakoneen omaan käteen/kamman ja siirtyä seuraavaan työtehtävään. Usko tai älä, vanhus saa usein hyvänolontunteen, kun osaakin tehdä jotakin itse.

C) Olet hidas, etkä pysty priorisoimaan töitä ja muut kuormittuvat siksi. Aamulla on tehtävä alapesut ja vaipanvaihto, lääkkeet on annettava, mutta parran voi ajaa aamupalankin jälkeen. Näin aikaa jää kiireisimmille työtehtäville aamulla, eikä muut kuormitu.

B ja C -hoitajat tekevät hallaa koko työyhteisölle, B-hoitajat myös asukkaille. Toisaalta, kerroit ettet voi pitää taukoa, vaikka muut auttavatkin sinua. Jossain on siis ongelma. Tauot kuuluvat kaikille, ja työ kuormittuu nyt epätasaisesti. Työtavoissasi on joka tapauksessa korjattavaa, jos et taukoa voi pitää, vaikka muut tekevät sinunkin työt.

Vierailija
19/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa siltä, että yrittäisi hoitaa työnsä hyvin ja oikeasti olla apuna ja läsnä näille vanhuksille, hyvä ap!

Mua vieläkin itkettää meidän äidin kohtalo. Oli palvelukodissa huonossa kunnossa, mutta järki leikkasi kuitenkin. Ei vain hoitajat koskaan jaksanut (ehtinyt ) kuunnella hänen asiaa kun puhe tuli hitaasti ja vaikeasti. Me lapset kävimme vuoropäivinä siellä ja autoimme syömisessä ym.

Mutta meitä on viisi ja kaksi päivää viikossa me emme käyneet ( välimatkaa 200-500 km ).

Äiti oli nälissään nämä välipäivät, kahvia ei saanut.

Hoitajat aina meille selitti, että ei maistunut eilen Kertulle ruoka.

Kyllä pisti vihaksi. Ei uskallettu valittaa, pelkäsimme että hoito huononee vielä siitäkin.

Hänellä oli myös aina hirveä jano.

Käsien vapinan takia ei voinut itse syödä /juoda.

Onneksi meillä lapsilla oli mahdollisuus käydä noinkin usein.

Äiti kuoli 2v sitten.

Vierailija
20/26 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.