Mihin mun kannattaisi kouluttautua? Oon aivan tavallinen ja en osaa mtn erityistaitoja
En ehkä ole tyhmä, mutta en ole hyvä oikein missään kouluaineissa. Eikä mulla ole mtn erityisiä taitoja. En oo matemaattisesti, kielellisesti, musikaalisesti, liikunnallisesti tai kuvataiteellisesti lahjakas. Ainoa kouluaine, missä olin keskiverto, on historia, koska se kiinnosti minua. Lukuaineet muutenkin olivat osa okei, kun tarvitsi vain päntätä ulkoa asioita.
Olen nyt 23v, pohjana lukio ja merkonomi/kirjastovirkailija. Kirjastotyöstä olen pitänyt, mutta alalla ei ole töitä. Samoin tuo kiinnostukseni historiaan on aivan poissuljettu, en aio kouluttautua alalle mihin on huonosti töitä. Minulle sopisi työ, jossa saisi pitää etäpäiviä ja saisin tehdä töitä suht rauhassa, mutta myös välillä asiakkaiden/muiden työntekijöiden kanssa tekemisissä. Kirjastotyö onkin ollut mukavaa, koska välillä saa keskittyä yksin johonkin asiaan ja välillä jutella ihmisten kanssa.
Olen luonteeltani introvertti, hiljainen (mutta en läheisten ihmisten kanssa), perusmukava, kuunteleva ja tarkka. Työ kuluttaa mua paljon, joten minulle ei sovi mikään raskas ja meluisa työ. Olin vasta töissä puoli vuotta, pitkät työmatkat, olin poissa kotoa klo 7-17.30 tai klo 11-21.15 ja olin niin väsynyt koko tuon ajan etten jaksanut kotona tehdä mitään.
Ehkä tälläsen tavallisen ihmisen ei pitäisi vaatia työltä niin paljon, kun lahjakkaita työttömiäkin on niin paljon. Olin harkinnut sosionomia, koska siinä on niin paljon eri suuntautumisvaihtoehtoja. Mutta silti mietin, että onko se työ ollenkaan sopiva minulle. Tutkijan ammatti myös kiinnostaa, mutta todella pitkä ja vaikea koulutus, mikä ei varmasti sovellu minulle, kun en lukiossakaan pärjännyt.
Lähihoitaja en voi olla, eli sitä ei kannata ehdottaa. Se voisi muuten sopiakkin, jos vaan kestäisin piikkejä tai verta.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi? Paljon vaihtoehtoja aina kirjanpitäjästä (ei vaadi lahjakkuutta, perslihaksia enemmänkin) vaikka markkinoinnin suunnitteluun. Tai logistiikka?
Mulla voi olla vääräkuva tradenomeista, mutta tuntuu että siellä joutuisi markkinoimaan itseään paljon ja olemaan esillä. Itse en oikein tykkää pitää ääntä itsestäni. Osaan kyllä normaalit sosiaaliset taidot ja joidenkin, uusienkin ihmisten kanssa, pölpötän aivan hirveästi, riippuu ihan kemiasta, mutta sitten taas joidenkin kanssa olen hipihiljaa, ei ole mtn sanottavaa. Eikä mussa huoku sellaista rempseää luonnetta millaista nykyään tunnutaan vaadittavan. Ja vielä lisäksi mielikuva on, että tradenomeilla on yhtä suuri työttömyys kuin merkonomeilla. Tässäkin voin olla väärässä.
Ja joku toinen kysyi, en ollut erityisen hyvä äidinkielessä. Tykkään kyllä kirjoittaa, mutta siihen se vähän jääkin.
Ja historianopettaja on poissuljettu, koska työllisyysaste on niin pieni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tradenomi? Paljon vaihtoehtoja aina kirjanpitäjästä (ei vaadi lahjakkuutta, perslihaksia enemmänkin) vaikka markkinoinnin suunnitteluun. Tai logistiikka?
Taattua AV-logiikkaa: kirjanpitäjä ei vaadi lahjakkuutta :). Ei varmaan jos on töissä yhden 'miehen' yrityksessä, pikkuisen eri hommaa isoissa yrityksissä. Hyvää päivää.
Niin ja olen tehnyt ammatinvalintatestejä ja ihan käynyt ammatinvalinnanohjaajalla. Jopa hän ei keksinyt mtn alaa, mitä mulle ehdottaa. Testintulokset olivat kaikki melkeimpä samalla viivalla, mkn ei erottunut joukosta.
Ja netin testituloksista tulee jtn pianonvirittäjää, mallia ja metsäkoneenkuljettajaa. Siitä sitten valitsemaan.
Olet sen verta nuori, että minä lähtisi sinuna miettimään ja pohtimaan, että mitkä alat, tai mikä ala vosi olla sinua mahdollisesti eniten kiinnostava juttu, tai kokonaisuus. Sillä hyvin, hyvin harvalla alalla on työllisyys taattu nyt ja vielä niin, että hyvä tilanne jatkuisi vielä seuraavat ainakin +35 vuotta ja silloinkin olisit vasta 53 -vuotias. Toisekseen on hyväksyttävä että kaikkea ei voi saada "nopeasti ja helposti" eli esimerkiksi yliopisto opiskelu ottaa "hetken" aikaa.
- Toki et ole mitenkään liian vanha, vaikka valmistuisivat vasta 30 -vuotiaana. Mutta jos ala ei alkuunkaan tunnu omalta, niin voi opiskelu aika tuntua aika luotaantyöntävältä ja uuvuttavalta. Voistko hakea vauhtia uuden alan löytämiselle vaikka tutustumalla avoimen yliopistontarjontaan ja suorittamalla siellä opintoja?
Ne (avoimen yo:n opinnot) eivät välttämäätä menisi myöhemmin hukkaan, kun luultavasti voisit siirtää ne osaksi varsinaista opiskeluasi. Varsianisella opiskelulla tarkoitan, että kun pääset tutkinto-opiskelijaksi, niin voisit hyväksilukea, ainakin osan avoimen yo:n opinnoista osaksi tutkintoon tähtääviä opintoja.
Haetko töitä vain omalta asuinpaikalta, onhan noita kirjastovirkailijan paikkoja auki aina välillä siellä sun täällä. Joskus auttaa jos on valmis lähtemään ja hakemaan työkokemusta jostain muualta. Saa kokemusta ja on taas parempi hakija kun paikkoja on auki siellä missä oikeasti haluaisi olla.
Itse voisin lähes samoilla kriteereillä harkita jotain elintarvikealan perustutkintoa, vaikka nekin työpaikat varmaan keskittyneet tietyille alueille. Tehdastyössä on varmaan meteliä, mutta toisaalta ei ole kuormittavia asiakaspalvelutilanteita.
Tai miten olisi maiseman vaihto ulkomaille, vieläkö se EVS-vapaaehtoistyö on olemassa...
Vierailija kirjoitti:
Haetko töitä vain omalta asuinpaikalta, onhan noita kirjastovirkailijan paikkoja auki aina välillä siellä sun täällä. Joskus auttaa jos on valmis lähtemään ja hakemaan työkokemusta jostain muualta. Saa kokemusta ja on taas parempi hakija kun paikkoja on auki siellä missä oikeasti haluaisi olla.
Itse voisin lähes samoilla kriteereillä harkita jotain elintarvikealan perustutkintoa, vaikka nekin työpaikat varmaan keskittyneet tietyille alueille. Tehdastyössä on varmaan meteliä, mutta toisaalta ei ole kuormittavia asiakaspalvelutilanteita.
Tai miten olisi maiseman vaihto ulkomaille, vieläkö se EVS-vapaaehtoistyö on olemassa...
Onhan noita paikkoja satunnaisesti auki jossain pikkukaupungissa, mutta yleensä määräaikaisia. Nytkin Janakkalassa vuorotteluvapaasijaisuus, Salossa osa-aikatyö, Taipalsaarella jopa toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Tällä hetkellä ei tunnu oikealta ratkaisulta lähteä jonnekkin kauas töihin, ehkä myöhemmin. Tällä hetkellä en näe itseäni tyytyväisenä pikkupaikkakunnalla. Vaikka työ on tärkeä osa elämää, se ei riitä pitämään mua onnellisena.
Olen introvertti ja ollut töissä hoitoalalla ja asiakaspalvelutehtävissä. Molemmista nautin ja koin olevani hyvä,en tiedä jaksaisinko yksin kyyhöttää jossain työhuoneessa. Illalla ei vain jaksanut enää hirveästi sosialisoida,kun oli koko päivän ollut ihmisten kanssa tekemisissä.
Olisko vielä mtn vinkkejä? Ei tosiaan ole kiire opiskelemaan, mutta jos ei töitä löydy niin olisi mielekästä tehdä jotakin. Avoimen yliopistojen kursseja oon harkinnut, mutta jotenkin vaikea valita mua jollain tavalla hyödyttäviä kursseja esim. turha mennä historian kursseille, vaikka ne kiinnostaa.
Miten apteekki? Lääketyöntekijöillä on käsittääkseni monipuoliset työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja olen tehnyt ammatinvalintatestejä ja ihan käynyt ammatinvalinnanohjaajalla. Jopa hän ei keksinyt mtn alaa, mitä mulle ehdottaa. Testintulokset olivat kaikki melkeimpä samalla viivalla, mkn ei erottunut joukosta.
Ja netin testituloksista tulee jtn pianonvirittäjää, mallia ja metsäkoneenkuljettajaa. Siitä sitten valitsemaan.
No, tuossahan on useampia erilaisia aloja. Eli siitä sitten valitsemaan. Ei sitä valintaa kukaan mukaan sinun puolestasi tee, niin kuin tunnut odottavan.
Ei ihmisille muutenkaan ole mitään yhtä ainoaa mahdollista uraa odottamassa, vaan on enemmänkin sattuman kauppaa mille alalle ja minkälaisiin työtehtäviin kukin päätyy. Jokaisen on tehtävä omat valintansa ja ratkaisunsa itse silloin kun niitä valintoja voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla voi olla vääräkuva tradenomeista, mutta tuntuu että siellä joutuisi markkinoimaan itseään paljon ja olemaan esillä. Itse en oikein tykkää pitää ääntä itsestäni. Osaan kyllä normaalit sosiaaliset taidot ja joidenkin, uusienkin ihmisten kanssa, pölpötän aivan hirveästi, riippuu ihan kemiasta, mutta sitten taas joidenkin kanssa olen hipihiljaa, ei ole mtn sanottavaa. Eikä mussa huoku sellaista rempseää luonnetta millaista nykyään tunnutaan vaadittavan. Ja vielä lisäksi mielikuva on, että tradenomeilla on yhtä suuri työttömyys kuin merkonomeilla. Tässäkin voin olla väärässä.
Ja joku toinen kysyi, en ollut erityisen hyvä äidinkielessä. Tykkään kyllä kirjoittaa, mutta siihen se vähän jääkin.
Ja historianopettaja on poissuljettu, koska työllisyysaste on niin pieni.
Ap
Tradenomi tai merkonomi ei ole mikään ammatti, vaan koulutus. Molempia voi toimia mitä erilaisimmissa tehtävissä siivoojista toimitusjohtajaan. Ja laskentatoimihan ei esimerkiksi ole mitään erityisen rempseää luonnetta vaativaa.
Opettajien työllisyystilanteen sen sijaan luulisin olevan melko hyvän. (En tosin ole historianopettajien työttömyyslukuja tarkistanut)
Puheterapeutiksi tmv. on muuten todella vaikea päästä opiskelemaan. Apteekkiala voisi olla sellainen, joka työllistää jatkossakin, kun vanhusten määrä vain lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuossahan on useampia erilaisia aloja. Eli siitä sitten valitsemaan. Ei sitä valintaa kukaan mukaan sinun puolestasi tee, niin kuin tunnut odottavan.
Ei ihmisille muutenkaan ole mitään yhtä ainoaa mahdollista uraa odottamassa, vaan on enemmänkin sattuman kauppaa mille alalle ja minkälaisiin työtehtäviin kukin päätyy. Jokaisen on tehtävä omat valintansa ja ratkaisunsa itse silloin kun niitä valintoja voi tehdä.
Eli siitä sitten valitsemaan :D Sä oikeasti ehdotat, että noista aloista, mitkä eivät millään sovellu minulle, ovat oikeastaan mahdottomia, minä teen valinnan? No mä teen valinnan, kiitos, minusta tulee metsäkoneenkuljettaja. Se on ainoa noista mihin mun fyysiset edellytykset riittää vaikkakin en jostain syystä näe itseäni tuossa hommassa.
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutiksi tmv. on muuten todella vaikea päästä opiskelemaan. Apteekkiala voisi olla sellainen, joka työllistää jatkossakin, kun vanhusten määrä vain lisääntyy.
Apteekkialaan tarvitsee ilmeisesti osata matematiikkaa ja kemiaa. Lääkelaskut kuulostavat aivan hirveiltä. Sitten on se alempi koulutus, ammattikoulussa, en muista juuri sitä ammattinimiketä, mutta siihenkin ehkä vaadittiin noiden osaamista?
Ap
Lääketeknikko on ammattikoulu linja jolla pääsee työskentelemään apteekkiin. Ei ole minusta ainakaan liikaa matemaattisia aineita opiskeltu.
Tämmöisiä surkimuksia on tämä maa valitettavasti nykyään täynnä. Mitään ei osata, mitään ei tehdä, eikä mikään kelpaa. Ei nykytilanteessa voi haihatella ja unelmoida, vaan pitää tehdä hommia. Yhteiskunta antaa sinulle kaikki mahdollisuudet kehittää itseäsi ja parantaa mahdollisuuksiasi. Jos et näin tee saat syyttää vain itseäsi.
Valitettavasti puheidesi perusteella tulevaisuutesi ei kovin hyvältä näytä. Ei voi olettaa työnantajien ja koulutuksien sopeutuvan sinun vajavaisuuksiisi, vaan on otettava itseä niskasta kiinni ja mennä.
Poissuljet paljon aloja joissa viihtyisit (esim. historia) pelkästään työllistymisen perusteella. Vinkkinä voin kertoa että millään alalla, edes hoitoalalla ei tänäpäivänä ole 100% varma työllistyminen.
Menestyvät ihmiset opiskelevat sitä mistä tykkäävät ja näinollen tulevat oman alansa rautaisiksi ammattilaisiksi. Keskity siihen mikä sinua kiinnostaa ja hae sen mukaan opiskelemaan. Opiskele historiaa jos se on intohimosi. Tekisitkö mielummin sitten hoitajan töitä lopun elämääsi pelkästään siksi että alalla työllistyy paremmin?? Unelmia kohti kannattaa pyrkiä. Paljon on työllistyminen myös itsestään kiinni ja tilanteet vaihtelee joka vuosi.
Oon lukenut täällä vauvassa jonkun opiskelleen historiaa ja katunut. Ja joku mietti opiskelevansa, mutta kaikki kehottivat ettei kannata. En tietenkään mene alalle, mihi en sovellu, työllisyyden takia, mutta kultainen keskitie olisi hyvä. Ala, mikä olisi ihan kiva ja töitä olisi jonkin verran. Ei työn tarvitse olla mun suurin intohimo, mutta että viihdyn jollain tasolla.
Ap
Postiin , eläinten hoitajaksi, puutarhuriksi, eräoppaaksi, yrittäjäksi tavisalalle. Kaupan myymälänhoitajaksi.
Up