Jos on kutsuttu syömään klo 15, niin oletatko, että ruoka on lämmintä vielä 16, kun tulet tunnin myöhässä?
Kutsuttiin ystäväperhe syömään myöhäiselle sunnuntailounaalle. Sanoin, että ruoka on valmista klo 15. Tämä siksi, että kummallakin perheellä on eri ikäisiä lapsia ja lasten kanssa ruoka-aikoja ei noin vain venytetä tuntikausia mihinkään suuntaan. Tässä porukassa on vielä yksi imetettävä ja kaksi päiväunia nukkuvaa lasta. Eli aikataulut ovat tietenkin tässä elämänvaiheessa aika tärkeitä..
No, eipä ole perhettä vielä kuulunut. Tunti sitten oli ruoka lämpimänä ja olen yrittänyt pitää ruokaa kaikin tavoin kuumana. Mutta eihän niitä nyt voi enää uuniin laittaa paistumaan!
Annoin omille lapsilleni jo puolelta välipalaa, kun alkoi nälkäkiukku yltyä.
En halua tästä huonoa mieltä, mutta olettaisitko sinä, että saatte lämmintä ruokaa tullessanne yli tunnin myöhässä!?
Kommentit (12)
Olisin antanut lapsille ruokaa. Ja syönyt itsekkin.
Jos sovitaan että ruoka on valmis klo 15, niin silloin ollaan paikalla klo 15.
Jos sovitaan että tulkaa vaikka klo 15, niin en oleta ruuan olevan valmis klo 15 vaan voi olla myöhemminkin. On aina tökeröä olla myöhässä mutta pikkulapsiperheelle antaisin hiukan enemmän löysää myöhästelyssä.
Olishan se vähintään kohtuullista olettaa, että noin runsaasta myöhästymisestä ilmoitettaisi. Lapsiperheissä voi sattua kaikenlaista ennalta arvaamatontakin, vaikka kuinka varautuisi. Laita omalle väelle ruuat ja ala varautua, että tulee kohta kokonaan peruutus, eivät pääse tulemaan.
Jos on sovittu, että ruoka on klo 15 niin sitten syödään klo 15. That's it.
Ja jos on tunnin myöhässä, silloin voi olettaa, että ruokaa ei ole enää tarjolla.
Kaikki on korjattu pois jo klo 16. Ruokailuun on tultava ajoissa, tai jää ilman. Sovituista aikatauluista on pidettävä kiinni, tai kohteliaasti voi kieltäytytä kutsusta. Se on just näin!
En, lapsena jo opin, että jos on myöhässä sovitusta ruoka-ajasta, niin ruokaa ei tule. Tietty jos on sovittu että noihin aikoihin ja sitten toinen ilmoittaa että tuli mutkia matkaan, niin itse viivyttäisin, mutta jos ei näy eikä kuulu ja on koti täynnä nälkäistä porukkaa, niin söisin ilman. Ehkä laittaisin viestillä jonkun vartin varoajan.
Moukkamaista vierailta. Ruokakylään tullaan aina ajoissa. Hätätapauksissa soitetaan ja varoitetaan myöhästymisestä (lapsiperheissä voi sattua ja tapahtua kaikenlaista).
Jonkun mielestä klo 15 on outo sunnuntailounaan aika, mun mielestä ei. Se oli varmasti sovittu ystäväperheen kanssa yhteisymmärryksessä, suhteessa perheiden muihin sunnuntaiohjelmiin.
Mun mielestä on outoa, että ihmiset syövät lounasta klo 11, siis jo ennen puoltapäivää. Meitä on moneksi.
Jos ajasta on jo sovittu etukäteen, olisi kohteliasta tulla oikeaan aikaan. Ymmärrettävää on kyllä jos on vaikka ruuhkaa tai muu asia venytti tuloa paljon mutta meillähän on nykyään puhelimet joten ois kiva soittaa jos myöhästyy.
Eikä myöskään pidä odottaa että ruoka olisi lämmintä vielä tunnin päästä, eteenkin jos on ruoka jota on vaikea pitää lämpimänä ilman että se kärähtää heti.
Vierailija kirjoitti:
Moukkamaista vierailta. Ruokakylään tullaan aina ajoissa. Hätätapauksissa soitetaan ja varoitetaan myöhästymisestä (lapsiperheissä voi sattua ja tapahtua kaikenlaista).
Jonkun mielestä klo 15 on outo sunnuntailounaan aika, mun mielestä ei. Se oli varmasti sovittu ystäväperheen kanssa yhteisymmärryksessä, suhteessa perheiden muihin sunnuntaiohjelmiin.
Mun mielestä on outoa, että ihmiset syövät lounasta klo 11, siis jo ennen puoltapäivää. Meitä on moneksi.
Pikkulapset ilman ruokaa päiväunille?
Juu ei
Ap tässä terve. Perhe tuli varttia yli ja heillä oli erittäin hyvä syy myöhästymiseen, jääköön nyt tässä sanomatta kuitenkin.
Syötiin hyvillä mielin vähän jäähtynyttä ruokaa.
Syy ajankohdalle oli se, että teini-ikäisille lapsille tuo klo 15 oli lounasaika (aamupala ehkä 11-12), vanhemmat pystyivät hyvin syömään lounaan vasta tuolloin ja pikkulapsille tuo oli välipala-aika - pöydästä syötiin sellaista välipalaksi sopivaa kevyempää, kun eivät ne kuitenkaan olisi siinä tuntia jaksaneet istua. Pikkulapset siis söivät sitä mitä söivät ja menivät sen jälkeen leikkimään.
Loppu hyvin, kaikki hyvin :)
ap
Milloin se teini oikein herää jos aamupala päivällä? Myöhästymisestä on kohteliasta ilmoittaa, jopa silloin kun epäilee myöhästyvänsä.
Meillä ei myöhästelijöitä odoteta. Kakut korkataan sovittuun kellonaikaan. Myöhäiset tulevat kun tulevat.
Ja kyllä voi aloittaa syömään jos lapset nälkäisiä.
Outo aika. Kyllä päiväunia nukkuvat syövät lounaan ennen unia. Kolmelta välipala ja seuraava ruoka 16-17