Kyllästyttävätkö Turku-keskustelut vauvapalstalla?
Turku ja turkulaiset, tämä 187 000 asukkaan kylä, jossa on 20 000 muunkielistä 5% ruotsinkielisiä, ja jonka 40 000 opiskelijasta suuri osa on muualta kotoisin.
Tästä porukasta kuitenkin joku tuntee aina löytävänsä turkulaisuuden essensin, joka poikkeaa oudolla tavalla normaalista, se on aika kummallista, kun turkulaiset ovat loppujen lopulta niin tavallisia. Esim. kaupungin keskustan puutaloissa asuu punaviherkupla, kehätien reunasta löytyy keskiluokan omakotitalot, Saarilla varakkaat ja rikkaat porvarit... Kaarina ja Raisio ovat Turulle, vähän niin kuin Espoo ja Vantaa Helsingille.
Keskustan kahviloissa opiskelijaneitoset supattavat heleästi, ja heidän maailmankuvansa on liberaali, suvaitsevainen ja kansainvälinen. Yliopiston käytävillä kuulee kaikkia murteita ja useita kieliä. Yhä useampi tohtorikoulutettava Turun Yliopistossa on ulkomaalainen, ja tietyillä aloilla jopa enemmistö.
Keskustan kauppakeskuksessa Hansassa pyörii teini-ikäisiä, etenkin maahanmuuttajanuoria ja Turussa kävellessä et taatusti välty näkemästä ulkomaalaistautaisia muutenkaan. Turkulaisen teinin arkipäivään kuuluvat koulu, koulusta lintsaaminen ja kadulla lorvailu. Kovat skidit koittavat saada jostain viinaa ja tupakkaa.
Turkulaisella perheellä on kaksi lasta ja koira, sekä tietysti kaksi autoa koska ilman autoa ei voi elää. Ei varsinkaan, koska joka perjantai pitää tehdä kaikki ostokset kauppakeskus Myllyssä. Turkulainen perhe ostaa kalusteensa Ikeasta, lomalla mennään etelän aurinkoon.
Turkulainen pummi haisee kuselta, kuulostaa pahalta ja on viinaan menevä. Turun kesä on viinillä snobailua trendiravintoloissa ja yö päättyy laadukkaasti perseet ollalla öykkäröintiin torin heburgerin tai Forte-yökerhon edessä. Turussa näkee vähemmän kusinoroja kuin Helsingissä, mutta tämä johtunee puhtaasti erosta ihmisten määrässä.
Turkulaiset ovat niin erilaisia kuin kaikki muut!
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Turku on Suomen persereikä
Buaahhhahaheh! Repesin. Kuinka omaperäistä!
Ehdotan, että Turku myydään ruottalaisille. Jos eivät osta, niin annetaan ilmaiseksi. Jos eivät huoli ilmatteeksikaan (en ihmettelis), niin voidaan me vaikka vähän maksaakin, että huolivat.
Turku ja turkulaisuus, tärkeitä aiheita, monia ärsyttää. Kyllä niistä pitää voida keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta sinä siinä juuri sinä siinä nyt voitte painua ruotsiin asumaan puolestani ikuiseksi ajoiksi. Jos löydät osoitteen tänne niin lupaan maksaa nyt heti lipun sinulle laivaan ja sillä pääset varmasti perille ruotsiin pelle.
Hienoa! Kaikki turku-keskusteluista innostuneet myös kommentoivat. Se on kiitettävää aktiivisuutta!
Minulla tässä teille linkki, jossa on paljon turkulaisia joita trollata:
http://keskustelu.suomi24.fi/paikkakunnat/varsinais-suomi/turku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolesta sinä siinä juuri sinä siinä nyt voitte painua ruotsiin asumaan puolestani ikuiseksi ajoiksi. Jos löydät osoitteen tänne niin lupaan maksaa nyt heti lipun sinulle laivaan ja sillä pääset varmasti perille ruotsiin pelle.
Turkulaisille tuo laivayhteys tuntuu olevan iso juttu? Ei tuollaista kuule esim. Helsingissä.
Olen asunut aikonani Turussa yli kymmenen vuotta. Minusta on hauska huomata, että siellä ei mikään juuri ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
- Ja oma kotikuntasi on...?
MiäsHenkilö kirjoitti:
Hienoa! Kaikki turku-keskusteluista innostuneet myös kommentoivat. Se on kiitettävää aktiivisuutta!
Minulla tässä teille linkki, jossa on paljon turkulaisia joita trollata:
http://keskustelu.suomi24.fi/paikkakunnat/varsinais-suomi/turku
Tuntuu pikaisesti selattuna olevan aika outoa porukkaa siellä?