Onko mun pakko siirtää lomaani tässä tapauksessa?
Meitä tällä hetkellä vain kolme töissä ja nyt yksi työkaveri joutui sairaslomalle, eli jäljellä kaksi.
Jos/kun työkaverin saikku jatkuu, niin onko minun pakko perua/siirtää lomaani joka siis reilun viikon päästä?
Työ sellaista ettei sijaisia lyhyeksi ajaksi voida ottaa.
Kommentit (11)
Onkos niin, että loman siirtymisestä on työnantajan ilmoitettava 2 viikkoa ennen loman alkua?
Tuo tilannehan olisi kamala, jos on varannut matkan, ei saisi matkarahoja takaisin ym.
No kuulostaa siltä, että on siirrettävä. Et varmaanakaan haluaisi itsellesikään tilannetta jossa jäisit yksin firmaan - että ota nyt se pää pois sieltä perseestä ja mieti kerrankin myös muita.
Ikävä kyllä sote-alalla tuota tapahtuu. Sijaisia ei välttämättä saa ja naiset sairastaa minkä kerkeää. Yksin saa hoitaa monen ihmisen työt ja silti ihmiset vaan huutaa ja haukkuu. Jos talvilomani siirtyy muiden jatkuvan saikutuksen takia niin otan loparit. Enää en siihen suostu, nuorempana suostuin. Siinähän sitten miettivät sekä asiakkaat ja johto miten asiat järjestetään, ihan sama mulle.
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaa siltä, että on siirrettävä. Et varmaanakaan haluaisi itsellesikään tilannetta jossa jäisit yksin firmaan - että ota nyt se pää pois sieltä perseestä ja mieti kerrankin myös muita.
Kyllä se on työnantajan järjestettävä sijainen. Ei ole työntekijöiden vastuulla järjestellä työvuoroja ja lomia siten että työnantaja on tyytyväinen. Liiton luottamusmieheltä kannattaa kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä tällä hetkellä vain kolme töissä ja nyt yksi työkaveri joutui sairaslomalle, eli jäljellä kaksi.
Jos/kun työkaverin saikku jatkuu, niin onko minun pakko perua/siirtää lomaani joka siis reilun viikon päästä?
Työ sellaista ettei sijaisia lyhyeksi ajaksi voida ottaa.
Ei siirry loma. Ei ole sinun ongelma. Lomille vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on työnantajan järjestettävä sijainen. Ei ole työntekijöiden vastuulla järjestellä työvuoroja ja lomia siten että työnantaja on tyytyväinen. Liiton luottamusmieheltä kannattaa kysyä.
Olen ollut synnyttämässä, kun narkoosilääkärille etsittiin sijaista. Mitään kipulääkitystä ei synnytyssalissa annettu kenellekään kahteen päivään, narkoosilääkäri oli vain siellä, missä tarvittiin tehohoitoa tai nukutusta. TYönantajan ei tarvitse järjestää sijaista kuin akuuttitehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut synnyttämässä, kun narkoosilääkärille etsittiin sijaista. Mitään kipulääkitystä ei synnytyssalissa annettu kenellekään kahteen päivään, narkoosilääkäri oli vain siellä, missä tarvittiin tehohoitoa tai nukutusta. TYönantajan ei tarvitse järjestää sijaista kuin akuuttitehtäviin.
Kyseessä oli varmaankin anestesialääkäri. Sellaista sijaista ei noin vain saa. Joku oli kuitenkin hommia hoitamassa, mutta periaatteella tärkeimmät ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks et oo mun työkaveri...
Pakkoa ei ole, mutta itse voisin suostua jos saisin peruuntuneet lomapäivät tuplana takaisin.
Tilanne tietysti eri, jos matkaa jo varattuna/ lasten takia hankalaa siirtää jne.
Alle 2 viikon varoitusajalla, ei saa työnantaja siirtää lomaa. Vaikka mikä olisi. Jos nämä uhrautujat/kynnysmatot täällä suostuvat siihen loman siirtoon itse, niin antaa mennä vaan, mutta meitä vain työssäkäyviä suojelee vuosilomalaki.
Ja muutenkin se on työnantajan vastuulla jos ihmisiä ei oo tarpeeksi, kyllä siitä vastuusta palkkansa nostaa mielellään.
Sijaisen voi ottaa vai mikä ihme estää? Kysäisehän asiaa luottamusmieheltä jo varmuuden vuoksi etukäteen.