Mistä tulee se ajatus, että hajusteilla halutaan nimenomaan peittää jotain pahaa hajua?
Tätä argumenttia kuulee usein ketjuissa, joissa väitellään aggressiivisesti esim. hajustetuista pyykinpesuaineista tai kosmetiikasta, hajuvesistä. Siis että hajusteellisia tuotteita käyttävät yrittävät vain peittää omaa hajuaan/kotinsa tunkkaisuutta/liian huonosti pestyn pyykin hajua jne.
Itse käytän miedosti hajustettuja siivousaineita, pyykinpesuaineita ja kosmetiikkaa, koska satun vain pitämään niiden tuoksusta. Ei puhtaat vaatteet haise pahalle, jos ne on pesty hajusteettomalla pesuaineella, mutta minusta on mukavaa että kotona leijailee mieto raikas tuoksu pyykinpesun jälkeen. Huom: mieto! En tykkää Arielin, Omon jne tuotteista, koska tuoksu on liian voimakas omaan makuun ja ottaa ihan henkeen. Siivous on minusta tylsää hajusteettomilla pesuaineilla, kun ei tule raikasta tuoksua kotiin. Tietysti on eri asia, jos on allergioita ja ne ymmärrän. Tai jos ei muuten vain tykkää. Minä nyt satun tykkäämään miedoista hajusteista ja se ei tarkoita, että meillä muuten haisisi pahalle ja yrittäisin peittää niillä pahaa hajua.
Kommentit (12)
Niinhän juuri tehtiin aikoina, kun ihmiset eivät peseytyneet niin tiuhaan. Ehkä myös vahvasta hajusteesta tulee epämiellyttäviä mielikuvia.
Ajatus tulee varmaan siitä, että alun perin hajusteet on "keksitty" tuota tarkoitusta varten. Ja kyllähän niillä edelleenkin halutaan monissa tapauksissa peittää tai häivyttää esim. ihmisen ominaishajua.
Tietenkin tiedän että asia on ennen ollut näin. Ei tarvitse tulla viisastelemaan, kai tuo nyt on itsestäänselvyys. Mutta mistä tulee ajatus, että joku yhä nykyäänkin käyttäisi hajusteita vain peittääkseen hajuja? Pesevät aineet ovat nykyään niin tehokkaita, että hajut lähtee kyllä ilman parfyymejakin. Hajustet ovat vain "mausteena" tuotteissa.Ap
En ymmärrä sitä argumenttia. Itse olen niin vieraantunut ihmisyydestä, että puhdas hajusteettomilla tuotteilla käsitelty ihminen haisee mun nenään kuvottavalta. Semmoiselta väljähtyneeltä ja eltaantuneelta. Hajuttomalta. Aavistuksen verran sieneltä. Samoin hajusteettomasti pessyt lakanat.
Ainoa asia, jonka ominaistuoksusta pidän on koira. Ja koiran tassut. Niitä ei saa hajustaa.
Hajusteita ei ole alunperin kehitetty "peittämään pahoja hajuja". Jo muinaiset egyptiläiset - sen lisäksi että ajelivat kaikki karvansa pois, myös kulmakarvat ja tukan ja käyttivät peruukkia - käyttivät hajusteita. Pahan hajun peittäminen tulee Aurinkokuninkaan hovista Ranskasta, jolloin ei peseydytty, ja peitettiin hajua ja löyhkää puuterein, meikin ja hajustein. Peruukit olivat täynnä pikkuisiä eläimiä ym.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteita ei ole alunperin kehitetty "peittämään pahoja hajuja". Jo muinaiset egyptiläiset - sen lisäksi että ajelivat kaikki karvansa pois, myös kulmakarvat ja tukan ja käyttivät peruukkia - käyttivät hajusteita. Pahan hajun peittäminen tulee Aurinkokuninkaan hovista Ranskasta, jolloin ei peseydytty, ja peitettiin hajua ja löyhkää puuterein, meikin ja hajustein. Peruukit olivat täynnä pikkuisiä eläimiä ym.
Kyllä niitä eläimiä oli egyptiläisissäkin peruukeissa. Ja molempien sukupuolien naamat maalattiin valkoisiksi lyijyllä. Ihkua.
Peseytymättömyys on ollut aika lailla normi monissa kulttuureissa. Ja niissäkin, joissa on kylvetty, on kylvetty aika paljon vähemmän kuin nykypäivänä.
Juukelis kirjoitti:
En ymmärrä sitä argumenttia. Itse olen niin vieraantunut ihmisyydestä, että puhdas hajusteettomilla tuotteilla käsitelty ihminen haisee mun nenään kuvottavalta. Semmoiselta väljähtyneeltä ja eltaantuneelta. Hajuttomalta. Aavistuksen verran sieneltä. Samoin hajusteettomasti pessyt lakanat.
Ainoa asia, jonka ominaistuoksusta pidän on koira. Ja koiran tassut. Niitä ei saa hajustaa.
Koiriin hurahtaneet ihmiset ovat kyllä tosissaan monesti ihan pihalla. Eivätkä tajua, miten heidän luonaan kaikki haisee koiran perseeltä.
Yleinen mielipide Suomessa on myös, että mausteilla peitetään pilaantuneen ruoan paha maku. Siksi mausteita ulkomailla käytetäänkin. Suomessa, missä ruoka ei koskaan pilaannu, riittää mausteeksi suola, jota saakin olla reippaasti että jaksaa.