Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki ja laskut

Vierailija
07.02.2017 |

Jos olen saanut toimeentulotukipäätöksen sossusta ja tuo päätös on edelleen voimassa, niin vienkö sähkölaskun sossuun vai kelaan? Kelasta en ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska sossun päätös on edelleen voimassa.

En voi liittää laskuja kelan toimeentulohakemukseen, jonka teen pian, koska laskujen tulee erääntyä maksettavaksi toimeentulotuen voimassaoloaikana kelan sivujen mukaan.

Kela myös ilmoittaa, että he eivät palauta lähetettyjä papereita, joten en voi lähettää heille alkuperäisiä laskuja, koska jos he eivät maksakaan minulle hyvitystä, niin minulla ei ole enää sossun tarvitsemia papereita, koska he vaativat laskut alkuperäisinä.

Ärsyttävää, kun tähän siirtymään ei ole mitään kunnollista ohjetta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen saanut toimeentulotukipäätöksen sossusta ja tuo päätös on edelleen voimassa, niin vienkö sähkölaskun sossuun vai kelaan? Kelasta en ole vielä hakenut toimeentulotukea, koska sossun päätös on edelleen voimassa.

En voi liittää laskuja kelan toimeentulohakemukseen, jonka teen pian, koska laskujen tulee erääntyä maksettavaksi toimeentulotuen voimassaoloaikana kelan sivujen mukaan.

Kela myös ilmoittaa, että he eivät palauta lähetettyjä papereita, joten en voi lähettää heille alkuperäisiä laskuja, koska jos he eivät maksakaan minulle hyvitystä, niin minulla ei ole enää sossun tarvitsemia papereita, koska he vaativat laskut alkuperäisinä.

Menet Kelan paikallistoimistoon.

Otat mukaan viimeisimmän ttt-päätöksen.

Siellä otetaan kopiot päätöksestä ja laskustasi ja neuvotaan. Alkuperäiset pysyy siis sinulla.

Vierailija
2/5 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vein sossuun edellisen päätöksen voimassaolon aikana tulleet laskut. Kelaan ei kannata lähteä, ainakaan Helsingissä, siellä on tuntikausien jonot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole menossa käymään, vaan tähän asiaan pitäisi olla selkeä vastaus kelan ja sossun sivuilla, mutta kun ei ole.

Taidan ottaa kopiot papereista sähköisessä muodossa ja viedä alkuperäiset sossuun. Jos sieltä tulee kielteinen päätös, niin laitan sähköisen hakemuksen kelaan. 

Vierailija
4/5 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet Kelan paikallistoimistoon.

Otat mukaan viimeisimmän ttt-päätöksen.

Siellä otetaan kopiot päätöksestä ja laskustasi ja neuvotaan. Alkuperäiset pysyy siis sinulla.

Miksi aina ehdotetaan Kelaan/sossuun menemistä? Tällaisen idiotismin takia nuo paikat ruuhkautuvat. Olen ollut kelan asiakkaana melkein 10 vuotta ja olen käynyt siellä tasan kerran. Kaikki muut asiat olen hoitanut netin kautta tai puhelimella. Kelaan ei todellakaan tarvitse mennä käymään ja kyseiset laitokset voisi lakkauttaa ja siirtää palvelut 100% nettiin. Nykyään ne ovat siellä jo yli 90%:sti.

Vierailija
5/5 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukiasiakkaista aika moni joko ei osaa käyttää nettiä tai elää ilman nettiä. Joukkoon kuuluu toki netin taitajiakin, mutta myös paljon esimerkiksi alkoholisteja, näkövammaisia, keskittymisvaikeuksia omaavia, koulut kesken jättäneitä, osin kirjoitustaidottomiakin (vaikka olisi aikoinaan osannut, on jokin sairaus voinut viedä kirjallisen kommunikoinnin edellytyksiä). Jos elää kuplassa, ei heikko-osaisiin väestönosiin edes törmää. Mutta Kelan ja sossun toimistossa näkee aika monenlaista kansaa, joista osa ei osaa edes kirjoittaa itse, vaan antaa hakemuksen suullisesti ja virkailija täyttää puolesta lomakkeet. Juuri ihan oikeasti avuttomien tilanteita varten sosiaaliturvajärjestelmä on alunperin luotu. Osa kun on ihan oikeasti kyvyttömiä elättämään itsensä. Nykyään tukea hakee ja saa moni työkykyinenkin, jotka osaa täytellä lomakkeet yhtä hyvin kuin Kelan virkailijatkin. Mutta ei kaikki muut Kelan asiakkaat ole niin taitavia ja hyvämuistisia. Varsinkaan suurimmassa avun tarpeessa olevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi