Kannattaako opiskella AMK-insinööriksi? Millä alalla parhaat palkat ja työllisyys?
Harkinnassa alan vaihto. Omaan korvaan esim rakennustekniikka ja liikennesuunnittelu kuulostavat mielenkiintoisilta. Mutta millaista on työelämä, palkka, urakehitys? Koulujen sivut antavat tietenkin kauniin kuvan, mutta mikä on todellisuus... Kannattaisiko kuitenkin hakea suoraan DI:ksi?
Kommentit (15)
Onhan insinööreille kysyntää, kun sulla on alla vähintään 10 vuoden ura alla. Vastavalmistunut työkokemukseton ei kiinnosta ketään! Eli jos et ole opiskellassa saanut jalkaa ovenväliin, niin on hyvin vaikeaa työllistyä.
Mainitaan tähän vielä, että olen jo 33-vuotias. Jos se vaikuttaa siihen, miten pitkälle kannattaa lähteä opiskelemaan... Päätä kyllä on DI-opintoihin, mutta motivaatio ja istumalihakset ei välttämättä riittäisi esim arkkitehtuurin tai tuotantotalouden pääsykokeissa.
Olen opiskellut hallintotieteitä. Gradu on vielä tekemättä, kun tehtiin lapset tässä välissä. Mutta mitä nyt muiden jo valmistuneiden työtilannetta olen seurannut, niin todella harva on päässyt koulutusta vastaavaan työhön. Suuri osa tekee saman tasoista ns. avustavaa työtä, mitä itsekin olen tässä välissä tehnyt. Näitä paikkoja, joista jää joku korkeintaan opiston käynyt eläkkeelle, hakevat hommaan alemman korkeakoulututkinnon suorittanutta ja sitten siitä surkeasti palkatusta paikasta kilpailee sata maisteria.
ap
En tiedä, missä päin asustat ja olisitko valmis muuttamaan työn perässä. Mutta Varsinais-Suomessa on tällä hetkellä kasvava pula mm. laivanrakennusinsinööreistä.
Isäni on metsätalousinsinööri, palkka seitsemästä kahdeksaan tonnia kuussa, sisältyy työsuhdeautot ym hienoudet. Lisäksi matkustelee paljon, lähinnä Euroopassa.
Ei kannata. Itellä on yksi turha amk inssi ja nyt teen maisteria siihen päälle. Tee se hallari loppuun ja kato sitten mitä lähet opiskelemaan. Veikkaanpa että insseillä on kuitenkin huonompi työllistyminen kuin maisterilla.
amk-insinöörejä valmistuu paljon. Jos menet opiskelemaan, niin tutki huolella millä suuntautumisella töitä olisi hyvin. Ohjelmistosuunnittelijoilla tuntuu olevan kysyntää, että jos esimerkiksi noita opintoja saisi niin se voisi olla hyvä veto.
No itsellä on kaksikin insinööritutkintoa eri aloilta ja työttömänä tässä. Toki syynä osin se että olin lasten kanssa pitkään kotona niin ura katkesi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan eikä ainakaan sähköltä
T. Työtön DI
Eikä energiatekniikkaa. Ei löydy edes alan kesätöitä eikä diplomityöpaikkaa, joten työelämään kiinni pääseminen vaikuttaa aika toivottomalta.
Vierailija kirjoitti:
No miten hyvinvointiteknologian insinööri AMK ??
Tyhjä arpa. DI-puolella porukka jatkaa tohtoreiksi, koska töitä ei löydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan eikä ainakaan sähköltä
T. Työtön DI
Eikä energiatekniikkaa. Ei löydy edes alan kesätöitä eikä diplomityöpaikkaa, joten työelämään kiinni pääseminen vaikuttaa aika toivottomalta.
Ainakin meidän energiatekniikan vuosikurssilta (monet valmistui 2012 minä mukaanlukien) porukka on työllistynyt erittäin hyvin oman alan hommiin. En äkkiseltään keksi ketään joka ei parin kuukauden sisällä valmistumisesta olisi löytänyt duunia.
T. Työllistynyt DI
Mielummin DI.