Maksoin juuri viimeiset velkani ja 6 kk velkahelvetti on ohi!
Haluan kertoa tarinani täällä, muiden samojen ongelmien kanssa kamppailevien kannustamiseksi ja ehkä vähän varoitukseksikin muille kaltaisilleni. Olen kolmekymppinen nainen ja velkaannuin viime vuonna todella pahasti. Alkuvuosi meni eron jälkeen "elämästä nauttien": matkustelin, ostelin kaikkea ihanaa, kävin kulttuuritapahtumissa, söin ulkona jne. Suuren osan maksoin luotolla tai velaksi. Syksyn alussa huomasin tilin olevan tyhjä, Visan olevan -4500 miinuksella, joustoluottoa maksimimäärä ja vielä muita pidempiaikaisia luottoja ja verovelkaa saman verran. Yhteensä velkoja oli kertynyt noin 15 000 euroa, ihan huomaamatta. Tajusin tämän siinnä vaiheessa, kun suunnittelin taas jotain ulkomaanmatkaa ja yritin hakea uutta luottoa. Pankki torppasi sen, koska minulla oli jo niin paljon vanhoja velkoja. Vasta silloin silmäni avautuivat. Olen yleensä hoitanut KAIKKI asiani kunnolla, joten häpeä oli kova. Kyseessä eivät olleet mitkään pikavipit tai muut, vaan ihan normaalit pankin myöntävät luotot, joita pystyy hakemaan pankissa edes käymättä. Olin saanut saman verran palkkaa kuin ennenkin, mutta elin tyhmästi ja huolimattomasti, joten velkaa oli kertynyt ihan huomaamattomasti. Loppuvuosi menikin sitten kaikkialta mahdollisista asioista säästäen ja paljon töitä paiskien. Tänään maksoin viimeiset verovelat ja luoton erän! Sain onneksi neuvoteltua kaikki velat niin, ettei luottotietoihin tullut merkintää, vaikka välillä kyllä jo hirvitti ja laskut jäivät aivan viimeiseen eräpäivään.
Ihan uskomaton tunne, kun puolen vuoden velkahelvetti on nyt ohi. Tämä asia on hävettänyt ja vaivannut mieltä ihan hirveästi. Kukaan sukulaiseni tai ystäväni ei tiedä tästä, eivätkä he varmasti osanneet mitään arvatakaan. Olen ollut liian häpeissäni kertomaan, koska velkaantuminen oli täysin omaa tyhmyyttäni. Kaikille samassa tilanteessa painiville voimia: kaikki kyllä järjestyy, vaikka välillä tuleekin vaikeampia hetkiä!
Nyt aion tehdä töitä ja elää yksinkertaista elämää. Kerätä säästöjä ja välttää enää ikinä velkaantumasta. Tämä kokemus on ollut rankka, mutta todella opettavainen!
Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ilmeisesti aika hyvät tulot kun olet pystynyt maksamaan 15 000 puolessa vuodessa pois?
Tuo käväisi minunkin mielessäni. Itse kun makselen hiki päässä 1600€:n velkaa autosta.
Lyhensit lainaa kaiken elämisen ohella 2500e/ kk.
Nyt kun jatkat samaan tahtiin, sulla on vuoden päästä 30000e ja sen sitten sijoitat osakkeisiin, jossa arvo tuplaantuu 10 vuoden välein. 30 vuoden päästä sulla on muhkea eläkesäästö, nykytulosi voit tuhlata.
Ei taida tuosta tarinasta olla monellekaan velkaantuneelle avuksi tai vinkiksi.
Palkka on ihan hyvä, mutta ennen kaikkea "oikeat" menoni ovat loppujen lopuksi melkein olemattomat, koska minulle jäi erosta omistusasunto ja en omista autoa tms. isoja menoeriä. En oikeastaan koko syksynä ostanut mitään muuta kuin ruokaa, joten sekin auttoi. Nyt tili on melkein tyhjä, juuri ja juuri selviän loppukuusta, mutta olo vapaa. Alan varmasti tästä viisastuneena säästää, pitäisihän sitä aina olla jotain säästössä jos vaikka jää työttömäksi tai vastaavaa.
Melko hyvä palkkoja. Mä lyhennän vuodessa tuon verran asunto- ja autolainaa yhteensä. En koe olevani velkavanki.
Taidat olla melkoisen hyvätuloinen. Kiva että olet veloistasi päässyt mutta ei tuosta apua ole pienituloiselle joka yrittää veloistaan päästä.
Jos edes on totta tarinasi.
Itselläni on opintolainaa 30 000 euroa :'D Veikkaan, että tulee vähän pidempi velkahelvetti kuin ap:lla, varsinkin kun nyt on juuri ollut jätti-irtisanomisia omalla alallani.
Oikeasti velkahelvetti on sitten kun sulla on velat ja joudut työttömäksi ja sit vielä putoat peruspäivärahalle ja yrität myös lapsia elättää
Mäkin oon melkein kaikki velat maksanu pois.
Sukulaiseni lainasi ja siten pystyin maksamaan.
Klik, klik ja tonni meni taas.
Yksi laina enää joka pitäisi saada pois.
Sä olet saanut tulojesi mukaan lainaa. Et sä missään helvetissä ole ollut. Tuhlannut toki tyhmiin juttuihin, mutta ei tämä mikään sankaritarina ole.
Vivi kirjoitti:
Palkka on ihan hyvä, mutta ennen kaikkea "oikeat" menoni ovat loppujen lopuksi melkein olemattomat, koska minulle jäi erosta omistusasunto ja en omista autoa tms. isoja menoeriä. En oikeastaan koko syksynä ostanut mitään muuta kuin ruokaa, joten sekin auttoi. Nyt tili on melkein tyhjä, juuri ja juuri selviän loppukuusta, mutta olo vapaa. Alan varmasti tästä viisastuneena säästää, pitäisihän sitä aina olla jotain säästössä jos vaikka jää työttömäksi tai vastaavaa.
Ihan_hyvä_palkka.
nim. 6kk bruttopalkka saman verran kuin lainasummasi... Olen sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Sä olet saanut tulojesi mukaan lainaa. Et sä missään helvetissä ole ollut. Tuhlannut toki tyhmiin juttuihin, mutta ei tämä mikään sankaritarina ole.
Opettavainen tarina kuitenkin, miten hyvätuloinenkin voi pilata taloutensa luottokorttia vinguttamalla. Kun maksaa aina debitillä, pysyy talous edes jonkinmoisessa järjestyksessä.
Just näin 15! Ehkä juuri siksi että olen suht hyvätuloinen tuo velkaantuminen hävettääkin niin paljon. Hävetti kaikki karhukirjeet, velkajärjestelyt jne. Siitä tuli tavallaan pakkomielle saada ne velat maksettua pois niin nopeasti kuin vain pystyy. Ihan uskomattoman helposti sitä velkaa kertyy kun vain antaa visan vinkua jne.
Onnittelut sulle kun varasi on riittänyt puolessa vuodessa lyhentämään 15k euron lainaa?? Minulla on velkahelvettini ollut jo useamman vuoden, olen maksanut tuhansittain, maksan tällä hetkelläkin ja maksan vielä pitkästi tulevaisuudessakin. Minun mielestäni et tiedä mikä on oikea velkahelvetti jos 6kk asia on kuitti.
Komppaan edellisiä - ei ole mikään sankaritarina tämä.
Tosi veitsenterällä on menty jos laskutkin on maksettu vasta eräpäivänä! Mietipä sitten kun ne jäävät rästiin kuukausiksi ja kerryttävät kivat korot ja seuraamusmaksut päälle.
On tässä asiassa se puoli, että hyvätuloisella on myös mahdollisuus velkaantua paljon pahemmin kuin pienituloisella. Hyvätuloiselle saatetaan antaa hövelistikin lainaa, kun pienituloinen saa vain muutaman tonnin.
Onneksi pääsit ap kuiville nopealla ryhtiliikkeellä. Nyt jatkat sitä tolkullisempaa rahankäyttöä kunnes saat itsellesi parin kuukauden menoja vastaavan puskurin ja siitä eteenpäin voit jo sijoittaa säästyneet rahat.
Sinulla on ilmeisesti aika hyvät tulot kun olet pystynyt maksamaan 15 000 puolessa vuodessa pois?