Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti uusiva genitaaliherpes raskaana

Pelokas
06.02.2017 |

Nyt tarttisin kipeästi apua :(

Vaikka olen aina ollut todella tarkka hygieniasta ja vastuullinen seksikumppaneiden kanssa, olen onnistunut aikoinaan jostakin saamaan itselleni HSV2 -viruksen eli genitaaliherpeksen.

Olen nyt raskaana viikolla 16 ja kärsinyt aivan jatkuvasti tästä hirveästä taudista. Alkuraskaudessa saattoi mennä vain 3 päivää edellisen tulehduksen päättymisestä kun tuli jo uusi. Yleensä menee vähän vajaa kaksi viikkoa edellisten oireiden päättymisestä, niin tauti uusii. Olen syönyt jokaiseen infektioon lääkärin määräyksestä asikloviirikuurin 5 x 200mg 5pvn ajan ja söin jopa kuukauden verran estolääkityksenä asikloviiria 2x 400mg päivässä. Estolääkityksen jälkeen meni taas vajaa 2vkoa niin piti aloittaa uusi kuuri. Käytännössä olen syönyt koko raskausajan tuota asikloviiria eikä montaa viikkoa ole mennyt ilman lääkkeitä. Koetin olla ennen raskautta kerran ilman lääkettä ja olin kolme viikkoa oireiden alkamisesta vielä niin kipeä, että aloitin sitten vielä siinä vaiheessa kuitenkin kuurin. Oireet ovat ilman lääkkeitä siis pahat.

Minulle on sanottu monta kertaa ja moni eri lääkäri ja myös neuvolahoitaja että lääkkeestä ei ole vaaraa sikiölle missään raskauden vaiheessa ja että sitä on turvallista syödä. Haluaisin kuulla kuitenkin muilta kokemuksia, oletteko käyttäneet asikloviiria tai valasikloviiria raskauden aikana muutenkin kuin loppuraskaudesta rv 36 alkaen estolääkityksenä? Onko muita joilla tää kamala loistauti uusii kokoajan ja joutus syömään lääkkeitä jatkuvasti? :(( Alan olee aivan romuna tästä ja pelkään että jatkuvasta lääkkeiden popsimisesta on haittaa vauvalle (luultavasti tarviin yhtä paljon niitä imetysaikanakin ja lääkehän välittyy rintamaitoon..) ja pelkään että tartutan tämän esim. käsistäni vauvaan sitten kun hän on syntyny, vaikka pesenkin käsiä joka välissä. Alkaa mielenterveys hajota.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäys että mielelläni kuulisin, onko jollain ollut sama tilanne, eli jatkuvasti uusiva herpes ja olisi sitten ajan kanssa harventunut ne uusimiset reilusti? Pitääkö tätä sontaa kestää lopun elämää :'((

Vierailija
2/5 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyysin saada estolääkitystä huuliherpekseen, mutta lääkäri kieltäytyi antamasta koska sanoin että alamme muutaman kuukauden päästä yrittämään lasta. Sanoi siis että raskauden aikana ei saa herpeslääkitystä käyttää, eikä edes silloin kun yrittää tulla raskaaksi.

Minulla on myös nyt raskauden aikana oireillut herpes koko ajan ja alkaa pikku hiljaa hermot menemään. Minulla kuitenkin oireilu kestää aina vähintään viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on genitaaliherpes, ja nyt loppuraskaudessa (39+3) syön asikloviiria estolääkityksenä. Ensinnäkin, koita lopettaa stressaaminen, kova stressi ainakin itselläni laukaisee tulehduksen. Toiseksi, lääkäri ei olisi määrännyt sulle lääkkeitä jos ne aiheuttaisivat jotain haittaa vauvalle. Jos lääkkeestä on haittaa imetysaikana, lääkäri määrää sulle lääkkeen josta ei ole haittaa/vauvalle juotetaan korviketta. Muakin pelottaa entä jos vauva saa herpestartunnan, mutta on vain luotettava hyvään hygieniaan, varsinkin jos on herpestulehdus päällä. Lohdutukseksi voin sanoa, että tartuntani ollessa uusi se uusiutui useammin, nykyään enää todella harvoin, yleisimmin pitkäkestoisen stressin seurauksena. Tsemppiä loppuraskauteen <3

Vierailija
4/5 |
06.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes genitaaleis aiheuttaa myös kohdunkaulan syövän. Siinä on varsinainen seksitauti. Eikä voi loputtomasti käyttää ehkäisyä, että tämän välttäisi.... Se voi olla kumppanilla myös miltei huomaamaton, ja oireilla vasta usean vuoden seurustelun jälkeen (monilla saattaa olla usean vuoden rakkulattomia aikoja) Pam, sit vaan äkisti saat sen. Miehet myös usein kieltävät vaivansa,.. ; "Äh, mitä nyt pari jotain rakkoa, mitä lie ".

Vierailija
5/5 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli jatkuvasti herpes huulissa raskaana ollessani. Ehdin syödä yhden asikloviirikuurin (5 tablettia viitenä päivänä) ennenkuin tiesin raskaudesta. Ja monia muita kuureja ennen synnytystä. Estolääkitys oli ihan alkuvaiheessa 2 kk. Sit meni taas 2-3 vkoa, kun herpes uusi ja ei kun lääkitys päälle. Kaikki minua silloin hoitaneet lääkärit olivat sitä, että voin syödä niitä kuureja. Lapsi nyt 1v 5kk ja käsittääkseni ihan normaali 🤣.

Sanoisin, että ole rauhassa ja syö asikloviirikuurit.