Huono itsetunto pilaa suhteen
Huono itsetunto ja epävarmuus. Pelkää koko ajan että ei riitä tai kelpaa, ja välttelee tiettyjä asioita ettei paljastuisi ettei osaa tai riitä. Jos tekee jonkun mokan niin suuttuu siitä itselleen niin paljon että kaikki lähellä saa kärsiä ja rypee itsesäälissä sitten päiviä. Loputtomiin pitäisi kannustaa ja kehua, jotta uskoisi että on hyvä. Tällainen on rakkaani, ja se nakertaa liittoamme. Millä ihmeellä saisin tuon uskomaan itseensä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Etsi parempi.
Ei se ole huono, se vain luulee olevansa huono. Se on oikeasti just hyvä. Kunhan se vaan uskoisi sen. Ap.
Ei tuo välttämättä huonoa itsetuntoa ole vaan voi olla myös huomionhakuinen persoonallisuus. Joka tapauksessa sinä et voi hänen itsetuntoaan parantaa, joten jos hän ei suostu hakemaan ammattiapua niin mikään mitä sinä teet, ei tule auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo välttämättä huonoa itsetuntoa ole vaan voi olla myös huomionhakuinen persoonallisuus. Joka tapauksessa sinä et voi hänen itsetuntoaan parantaa, joten jos hän ei suostu hakemaan ammattiapua niin mikään mitä sinä teet, ei tule auttamaan.
Joskus kännissä se on tunnustanut että se on tosi epävarma itsestään ja sillä on huono itsetunto. Tulkitsin tilanteen siksi noin, kun itse se on kertonut. Ja epävarmuus näkyy monessa asiassa muutenkin. Ap.
Sun pitää saada se näkemään et se on vaan itsesääliä. Sun täytyy saada se puhumaan vähintään psykologille, ei oo rahasta kii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi parempi.
Ei se ole huono, se vain luulee olevansa huono. Se on oikeasti just hyvä. Kunhan se vaan uskoisi sen. Ap.
Kerron tosiseikan; jos ihminen uskoo olevansa huono, se on. Huono suhteeseen, huono kumppaniksi. Rasittava, heikko, sairas, epävarma.
Sulle tulee kohtuuttoman raskasta vetää perässä ja houkutella häntä luottamaan itseensä.
Etsi parempi, oikeasti. Mutta ethän sinä tee niin, koska se ei vaan tunnu oikealta. Tarvitset kymmenen vuotta jotta huomaat että tarvitsee etsiä parempi. Puhutaan lisää vuonna 2027.
Ootko nainen? Ota mieluummin mut. Mulla on hyvä itsetunto ja kunnianhimoa. Ei tule tuollaisia ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Ootteko olleet pitkään yhdessä?
Kolme vuotta. Alussa se pelkäsi etä lähden muiden mukaan mutta nyt onneksi on jo luottamus kunnossa eikä mitään mustasukkaisuutta enää ole. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikissa huomionhakuisuuksissa on kyseessä salatun huonommuudentunteen tasapainottaminen!
Ehkä suurin virhe mitä oi olla, että se olisi jotenkin sinun tehtäväsi saada hänet uskomaan itseensä. Kyllä se pitää itsestä lähteä, tukena voi tietysti olla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suurin virhe mitä oi olla, että se olisi jotenkin sinun tehtäväsi saada hänet uskomaan itseensä. Kyllä se pitää itsestä lähteä, tukena voi tietysti olla.
Ei se olekaan minun tehtävä enkä edes yritä sitä tehdä muuten kun auttaa vähän. Käsken kyllä häntä välillä luottamaan itseensä mutta ei se käskystä taida tapahtua. Ymmärtänyt olen ehkä liikaakin.. Ap.
Samankaltaisten ongelmien kanssa olen paininut, sekä ystävä- perhe- ja parisuhteessa.
Keskustele miehesi kanssa kunnolla tästä, kysele että tiedostaako hän nuo asiat ja kuinka hyvin, ja selvitä ja kysy häneltä onko hänellä motivaatiota muuttaa itseään. Mikäli muuttumishaluja löytyy, miettikää yhdessä keinoja joilla onnistuisi: esim. terapian aloittaminen muutoksen tueksi, ja keskustella useammin.
Mikäli ei tiedosta ongelmiaan tai ei ole motivoitunut auttamaan itseään, et pysty mitenkään häntä muuttamaan. Silloin joko hyväksyt asian ja päätät että haluat elää hänen kanssaan sellaisena kuin hän nyt on, tai lähdet suhteesta.
Etsi parempi.