Miten kytkintä pitäisi käyttää jos ei saa ryömittää eikä laittaa kaasua?
Kuulemma luistattaa kytkintä jos pelkästään sillä menee (senttiäkään) mutta myöskään kaasua ei saa laittaa ja sitten nostaa kytkintä. Miten se pitäisi sitten manuaaliautolla lähteä liikkeelle?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Auta armias... oliskohan parempi sittenkin, ettet saa sitä autoa liikkeelle.
Tuliko hyvä mieli? Et antanut keskusteluun yhtään mitään. No, ehkä oman tyhmyytesi ja tietämättömyytesi.
Sinun on käytännössä pakko luistattaa kytkintä lähtiessä liikkeelle manuaaliautolla. Ei se siitä hajoa tai kulu liiaksi mihinkään.
Kun lähdet normaalisti liikkeelle niin painat ihan vähän kaasua että kierrokset ovat hieman yli tyhjäkäynnin aluksi ja sitten kun kytkin alkaa ottamaan kiinni ja auto liikkumaan niin lisää. Koko toimenpide kestää jotain sekunnin kaksi, sitä luokkaa.
Jos haluat ryömittää esim peruuttaessasi parkkipaikalla niin sitten vaan ihan tyhjäkäyntikierroksilla varovasti kytkimellä, tai jos autossa on esimerkiksi pieni bensamoottori jossa huono vääntö alakierroksilla tai et oikein vielä hallitse kytkintä kunnolla niin painat vähän kaasua samalla ettei moottori sammu.
Kytkimen luistattamista liiaksi on esimerkiksi se, että peruutat parkkipaikalta ryömintävauhtia ja painat kaasua niin paljon että moottorissa on vaikka 3000-4000 kierrosta, tai pidät autoa ylämäessä paikallaan vastaavalla tavalla.
Toisaalta, automaatti on paljon hauskempi. Ja lähtee valoista vihaseen. Suosittelen.
Mene AP autokouluun. Soita sinne ja sano että kortti on mutta et oikein osaa kaikkea. Ne järjestää tukiajoja sinulle.
Älä nyt hemmetissä lähde tuonne teille opettelemaan vauva palstan ohjeiden mukaan
Nosta kytkintä sen verran reippaasti (ei liikaa, sammuu), että tunnet kun auto alkaa vetämään tai tuntuu nykäisy ja sitten kaasua, se on kuin tanssi kun opit. ryömintä on sitten jo muuta, jos ajat pitkähkön matkan, vaikka parkkialueella hiljaisessa vauhdissa voi joutua liiraan kytkimen kanssa. mut et tarvi sitä tapaa kun lähdet liikkeelle vaikka risteyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mene AP autokouluun. Soita sinne ja sano että kortti on mutta et oikein osaa kaikkea. Ne järjestää tukiajoja sinulle.
Älä nyt hemmetissä lähde tuonne teille opettelemaan vauva palstan ohjeiden mukaan
Kalliiksi tulee jos ottaa autokoulusta niin paljon tunteja että oppii sulavasti hallitsemaan manuaalivaihteisella ajamisen. Kunhan perusasiat on kunnossa että tuntee liikennesäännöt ja saa auton liikkeelle vaikka vähän nykien jne. niin sitten vaan harjoittelee itsenäisesti ja opettelee.
Muutamassa kuukaudessa aktiivista ajamista kyllä pitäisi alkaa jo sujua ihan kunnolla.
Olen omaksunut melko raskaan kaasujalan liikkeellelähtöihin jolloin liikkeellelähtö ei ole nykivä. Mutta onko siitä kuitenkin haittaa, laitan kaasua vähän samalla kun nostan kytkintä tuntumakohtaan ja siinä kohdassa laitan kaasua paljon mutta jostain syystä auto on siinäkin vaiheessa herkkä sammumaan joten joudun joskus pitämään kytkintä paikoillaan jotta moottori ei sammu samalla kun kaasulla otan ensimetrejä. Onko tämä paha ja miten tuon tavan voisi korjata?
Se luistatusvaihe kestää noin sekunnin tai kaksi. Kun auto on liikkunut pituutensa verran niin vaihdetaan jo kakkoselle. Kannattaa harjoitella jossain parkkipaikalla liikeille lähtöä, liikautat autoa vähän kerralla niin opit tuntemaan miten kytkin toimii. Kaasuun ei välttmättä tarvi koskea ennen kuin kytkin on ylhäällä. Treenaamalla ja ajamalla sen oppii.
Vierailija kirjoitti:
Se luistatusvaihe kestää noin sekunnin tai kaksi. Kun auto on liikkunut pituutensa verran niin vaihdetaan jo kakkoselle. Kannattaa harjoitella jossain parkkipaikalla liikeille lähtöä, liikautat autoa vähän kerralla niin opit tuntemaan miten kytkin toimii. Kaasuun ei välttmättä tarvi koskea ennen kuin kytkin on ylhäällä. Treenaamalla ja ajamalla sen oppii.
Mun auto kyllä sammuu jos kytkimen nostaa hitaastikin ylös ilman kaasua. Tai sitten se pitäisi tehdä superhitaasti mitä ei normaaliliikenteessä voi tehdä. Autokoulun autolla kyllä muistan miten onnistui helposti mutta tämä on vanhempi putkilo. Kirjoitin siis myös viestin 8
-Ap
Älä paina kaasua, vaan nostat hitaasti kytkintä vaihde ykkösellä. Kun auotn käyntiääni vähän muuttuu ja auto alkaa väristä eri tavalla, niin sen tuntee penkistä perseelläkin. Siinä on kytkimen tartuntakohta, tästä kun nostaa vielä ylöspäin, niin auto lähtee liikkeille. Tuohon tartuntakohtaan asti kytkimen voi nostaa nopeasti ja siitä sitten vähän hitaammin että auto lähtee liikkeille eikä sammu. Kaasua ei juuri tarvi ennen kuin kytkin on ylhäällä. Auot ovat yksilöitä ja vaativat vähän erinlaisia otteita, joku vaatii vähän kaasua pysäkseen käynnissä ja toinen taas ei. Periaattees kyllä mikä tahansa auto pitäisi saada liikkeille tyhjäkäynnillä kaasuun koskematta.
Pyydä jotain kokeneempaa näyttämäään ja kertomaan miten saa autosi liikkeille ja sitten kokeilet samoilla konsteilla.
Ei hajoa kytkin, jos käyttää normaalisti. Laitat riittävästi kaasua ja nostat hitaasti ylös. Muuten sammuu. Mäessä sitten enemmän kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene AP autokouluun. Soita sinne ja sano että kortti on mutta et oikein osaa kaikkea. Ne järjestää tukiajoja sinulle.
Älä nyt hemmetissä lähde tuonne teille opettelemaan vauva palstan ohjeiden mukaan
Kalliiksi tulee jos ottaa autokoulusta niin paljon tunteja että oppii sulavasti hallitsemaan manuaalivaihteisella ajamisen. Kunhan perusasiat on kunnossa että tuntee liikennesäännöt ja saa auton liikkeelle vaikka vähän nykien jne. niin sitten vaan harjoittelee itsenäisesti ja opettelee.
Muutamassa kuukaudessa aktiivista ajamista kyllä pitäisi alkaa jo sujua ihan kunnolla.
Autokoulussa opitaan sen verran turvalliseksi kuljettajaksi että pärjää liikenteessä ja voi harjoitella itsenäiseti. Sehän ei ole kovin vaarallista jos ei saa autoa liikkeille, joten sitä ei paljon harjoitella. Tärkeämpää on osata väistää kevyttä liikennettä ja ristyeksissä väistämisvelvollisuudet.
Joo autokoulusta saa luvan alkaa opettelemaan ajamista.
Mene nyt ihmeessä harjottelemaan jonnekin missä ei muita ole tai joku päivä olet autoinesi jonkun perseessä.
eikö teillä ole kierroslukumittaria autossa? Minulle autokoulussa opetettiin, että 1500-2000 kierrosta mittarissa, ja sitten kytkin ylös ja kaasua lisää, niin ei sammu.
Eräs jo edesmennyt pappa ajeli autolla vain yhdellä vaihteella käytännössä luistattaen koko ajan kytkintä. Ihmeen kauan se kytkin silti kesti, mutta kun osti uuden auton niin se oli hajalla ennen kotiin pääsyä...
Auta armias... oliskohan parempi sittenkin, ettet saa sitä autoa liikkeelle.