Neljä yhdistyksen kuittia hukassa, kuinka iso asia?
Olen toiminut yhdistyksen taloudenhoitajana nyt vuoden. Näköjään liian huolimattomasti säilönyt kuitteja kun neljä on hukassa. Pikkusummia mutta kuitenkin.
Kuinka paljon kannattaa huolestua?
Noloahan se on mutta joudunko nyt lisäksi jostain talousrikoksesta syytteeseen?
Olen kyllä huono taloudenhoitaja, ei olisi ikinä pitänyt tähän ryhtyä.
Kommentit (6)
Kirjoita itse tosite, johon kirjaat kadonneiden kuittien tiedot ja kerrot, että kuitit on kadonneet. Allekirjoita tosite tai pyydä sen henkilön allekirjoitus, joka ostoksen teki. Tulosta pankin tai luottokortin tapahtumat liitteeksi. Jos summat ovat suuria, pyydä myyjältä kuittikopio. Jatkossa valokuvaa kuitit puhelimella ja lataa kuvat suoraan pilveen. Digitaalinen kopio riittää.
Mitä ne kuitit sitten ovat? Kuitiksi riittää myös esimerkiksi tosite tilitapahtumasta, josta sitten ilmenee, mitä siinä on tapahtunut.
Kiitos neuvoista, nää on just sellasia normilta näyttäviä prismakuitteja että olen varmasti heti saatuani tunkenut omaan lompakkoon ja sitä tyhjentäessä epähuomiossa lentäneet roskiin :(
Hitsi kun hävettää.
Ollaan ostettu yhdistykselle toimistotarvikkeita pitkin vuotta, ja olen palauttanut ostajille rahat kuitteja vastaan yhdistyksen tililtä.
Harvassa on yhdistys tai yritys jossa on tallessa kaikki kuitit. Yleensä voi olla policy että kuitittomia kuluja ei makseta, mutta niissäkin yleensä on kuititta kirjattu maksuja.
Joku ehdotti että tekee itse kuitin(tositteen). Se on hyvä idea toki voi näyttää epäilyttävältä jos sinun kuluja vain ja paljon.
Kirjanpitolain mukaan pitää olla kuitti, mutta ei sitä ole määrätty että kuitin pitäisi olla jonku kolmannen osapuolen antama. Tarvittaessa voit tehdä puuttuvat kuitit itse. Se on sitten eri juttu että kuinka paljon epäilyjä se herättää muissa yhdistyksen jäsenissä jos kuitit ovat omatekemiäsi.