Kokemuksia kotisiivouksesta?
Tykkään itse siivota ja pitää kodista huolta eikä mieskään tuhahtele imurille, mutta sain olkapäähän tulehduksen (bursiitti), joka on uusinut nyt kahdesti ja olka on aina vaan kipeä. Fys.ter on alkamassa. Käden kanssa ei oikeen voi tehdä mitään kunnollista. Mies ehdotti, että tilaisi ainakin muutamaksi kuukaudeksi meille kotisiivoojan 3h/kyntikerta/1 krt. viikossa. Ollaan kahden, koti on 100 m2.
Mitä teillä siivooja tekee tai mitä kaikkea voisitte ajatella siivoojan tehtäväksi tuossa ajassa jos teillä kävisi siivooja?
Kommentit (4)
Meillä käy kerran viikossa. Imuroivat ja luuttuavat lattiat, ottavat pölyt, pyyhkivät peilit, wc ja kylpyhuone pestään ja keittiön pinnat pyyhitään. Joskus silittivätkin säännöllisesti, mutta nykyisin aika harvoin on vaatetta jota pitäisi silittää... Ai niin ja lakanat vaihtavat jos pyydän. Ovat pesseet joskus pyykkiäkin.... kun huomasivat etten oikein itse ole ehtinyt... Meillä ollaa noin 2 tuntia paikalla. Välillä menee kolmekin tuntia. Varsinkin jos kummatkin kerrokset tehdään perusteellisesti, tekevät kylpyhuoneeseen tehopesun, ja on vielä lakanoiden vaihtoakin...
Meillä käynyt jo vuosia samat tutut siivoojat, tuntevat meidät, kodin ja talon tavat.. Siksipä he oikeastaan itse päättävät mitä meillä kulloinkin tehdään. En paljoa anna ohjeita, ellen halua jotain ihan erityistä.. Ja siksi aikakin vaihtelee... Se tehdään mitä pitää tehdä, jotta talo pysyy siistinä. Kun minä en oikeasti ehdi.. työ, lasten harrastukset... no ylimääräistä aikaa ei vain ole. Ja joskus olisi kiva vain olla!
Vierailija kirjoitti:
Meillä käy kerran viikossa. Imuroivat ja luuttuavat lattiat, ottavat pölyt, pyyhkivät peilit, wc ja kylpyhuone pestään ja keittiön pinnat pyyhitään. Joskus silittivätkin säännöllisesti, mutta nykyisin aika harvoin on vaatetta jota pitäisi silittää... Ai niin ja lakanat vaihtavat jos pyydän. Ovat pesseet joskus pyykkiäkin.... kun huomasivat etten oikein itse ole ehtinyt... Meillä ollaa noin 2 tuntia paikalla. Välillä menee kolmekin tuntia. Varsinkin jos kummatkin kerrokset tehdään perusteellisesti, tekevät kylpyhuoneeseen tehopesun, ja on vielä lakanoiden vaihtoakin...
Meillä käynyt jo vuosia samat tutut siivoojat, tuntevat meidät, kodin ja talon tavat.. Siksipä he oikeastaan itse päättävät mitä meillä kulloinkin tehdään. En paljoa anna ohjeita, ellen halua jotain ihan erityistä.. Ja siksi aikakin vaihtelee... Se tehdään mitä pitää tehdä, jotta talo pysyy siistinä. Kun minä en oikeasti ehdi.. työ, lasten harrastukset... no ylimääräistä aikaa ei vain ole. Ja joskus olisi kiva vain olla!
Vielä lisään, että meillä käy kaksi siivoojaa kerralla, että laskutus menee 4-6 tunnin mukaan.
Ja kyllä, on tyyristä, mutta joka sentin arvoista!
Sitä just ajattelin, että voiskohan siivooja pyöräyttää tuossa ajassa 1-2 koneellista pyykkiäkin. Entä voiko pyytää vaihtamaan kukkamullat?
Meillä 140 m2 ja nelihenkinen pikkulapsiperhe. Molemmat vanhemmat päivätöissä ja lapset päiväkodissa 8-16 arkisin. Siivooja käy joka toinen viikko tekemässä 3 h:n siivouksen. Jokaviikkoinen siivous olisi meillä turha, kun kukaan ei ole päivisin sotkemassa, niin talo ei likaannu samalla tavalla. Olen ymmärtänyt että tämä tiheys on se yleisin, mitä siivousfirmat myyvät kotisiivouspaketeissaan.
Siivooja imuroi lattiat, pyyhkii ne nihkeällä ja pyyhkii pölyt tasojen päältä. Puhdistaa Lavuaarit ja keittiön tasot, pyyhkii ovet ja pesee wc-pytyt. Vie roskat, imuroi sohvan. Ei siirtele huonekaluja, joten toisinaan siirrämme esim sohvaa, jolloin putsaa myös sen alta.
En luovu siivoojasta enää koskaan! Jokaisen euron arvoinen.