Kamala raskauspahoinvointi, pelkään että vauva kärsii.
Olen jo kerran joutunut tiputukseen kun mikään ei pysy sisällä, nyt rv 24 eikä loppua tälle kaariyrjöämiselle näy. Mikään kiinteä ei pysy hetkeäkään sisällä, nestemäisistä vain kurpitsakeitto ja mansikkapirtelö (sokeriton, itsetehty kreikkalaiseen jugurttiin). Neuvolasta sanoivat että pääasia että saan edes jotain alas, vauva ottaa tarvitsemansa kyllä mutta pelkään että lapsi vahingoittuu. :s
Kommentit (19)
Ei, se on kuule ihan pieni loinen. Ottaa ja imee susta. Sun luusto voi kärsiä ja voimat olla lopussa mut sikiö porskuttaa. Huoli pois siis. Koita kerätä voimia, kuulostaa tosi rankalta. Mulla jatkui viikolle 16 ja olin aivan väsynyt.
Ei se vahingoitu, ottaa tosiaan sen mitä tarvitsee ja tosiaan tiputuksella varmistetaan se. Oletko saanut lääkärin kanssa jutella? Minä olen jokaisen raskauden aikana tujulla lääkityksellä ja loppuvaiheessa tulee aina jonkin mittainen osastojakso, mutta vauvan kannalta on parasta että äiti pysyy mahdollisimman rauhallisena, eikä stressaa. Jatkuva stressitila on nimittäin vauvan kannalta paljon huonompi juttu kuin kellon ympäri yrjöäminen.
hyvin menee kirjoitti:
Ei vahingoitu
Pahoinvointi takaa sen, että elimistösi muokkautuu juurikin sinun lapsesi tarpeita varten sopivaksi. Hurjalta se voi tuntua, mutta luonto toimii oikein
Aivan oikein, jos saat jotain alas ja riittävästi niin, että sekä sinä että vauva pysytte hienosti hengissä ja raskaus etenee
No höpö höpö. Ei raskauspahoinvointi viikolla 24 ole enää mitään muokkautumista. Voimakas reagointi hormoniin. Turha sitä on kaunistella luonnolla. Monilla voi alkaa ihan masentaa kun pitkään kestää.
Kärsin rv 4-40 hirveästä pahoinvoinnista. Sairaslomalla koko raskauden ja kyllä tuntui pitkältä aika! Painoa ei minulle tullut ja olen normaalin painoinen eli olisi saanut tulla se 10kg ja ylikin. Vauva oli syntyessään 4kg ja minä kuin luuranko, posket kuopalla. Tiputuksessa oltiin vähän väliä. Kyllä vauva omansa ottaa ja se joka kärsii on äiti. Tsemppiä, vauvasi voi varmasti hyvin!
Etkö pääse sairaalaan nesteytykseen uudestaan/tarvittaessa? Kamala raskaus, mutta vauva selviää kyllä
Vaihdetaanko? Sä voit saada mun kaks keskenmenoa ja mä voin ottaa raskauden kaariyrjöllä.
Mulla on paino pudonnut nyt 3,7kg mutta vauva kasvaa normaalisti, se rauhoittaa vähän. Suurin huoli on vauvasta. Tänään on ollut helppo päivä, vain 8 kertaa oksentanut (alkaa muuten kylkiin ja kurkkuun koskea). Osmosalia laitan lääkärin määräyksestä pirtelön sekaan päivittäin, pahoinvointilääkkeet ei auta. Sairauslomalla minäkin. Käyhän tämä jo vähän mielen päälle :( -ap
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanko? Sä voit saada mun kaks keskenmenoa ja mä voin ottaa raskauden kaariyrjöllä.
häivy
Vierailija kirjoitti:
Omissa kolmessa keskenmenossa on ollut tarpeeksi kestämistä. Tsemppiä sinulle kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paino pudonnut nyt 3,7kg mutta vauva kasvaa normaalisti, se rauhoittaa vähän. Suurin huoli on vauvasta. Tänään on ollut helppo päivä, vain 8 kertaa oksentanut (alkaa muuten kylkiin ja kurkkuun koskea). Osmosalia laitan lääkärin määräyksestä pirtelön sekaan päivittäin, pahoinvointilääkkeet ei auta. Sairauslomalla minäkin. Käyhän tämä jo vähän mielen päälle :( -ap
Voivoi. Koita syödä ksylitolia oksennusten jälkeen ettei mene hampaat. Tosi rankkaa.
Mikähän ksylitoli olisi helppo saada alas? Purkkaa ajatellessa meinaa oksennus tulla mutta menisköhän ne lasten herra hakkarais pastillit? :D yllättäis varmaan lähikaupan kassaneidit kun alkaisin hilaamaan muutakin kotiin kurpitsojen ja mansikoiden lisäksi. 😁
-ap
Se on oikea pikku loinen, vauva vie sinulta ja ottaa kyllä tarvitsemansa. Älä huoli :)
Muistan tuon ajan liian hyvin. Tulee sama ahdistus päälle kun lukee tätä keskustelua. Koita vaan jaksaa. Syöt juuri sitä mikä menee alas. Vaikka olisi kuinka epäterveellistä niin tärkeintä on se että jotain menisi alas. Vauvasta en olisi huolissaan. Enemmänkin äidin jaksaminen on se huolenaihe. Itse olin ihan rikki. Stressasin huonoa oloa, stressasin töistä saikuttelua ja tuntui vaan niin pahalta että itse on monta kuukautta putkeen kuin pahassa mahataudissa (oli jotenkin epäonnistunut olo kun muut eivät olleet). Itse tiedostin sen, että stressi pahensi oksentelua huomattavasti mutta silti ei vain pystynyt heräämään muuten kuin pelko perseessä siitä kuinka paha olo on sinä päivänä.
Itselläni oli aivan kauhea raskauspahoivointi. Olin hoikka tullessani raskaaksi, mutta puolessavälissä raskautta jo lähes alipainoinen. Paino putosi yli 10%... olin henkisesti ihan hajalla. Heräsin jopa yöllä oksentamaan, kurkku oli hapoista rikki ja wc-pytty värjäytyi punaiseksi. Tietenkin olin todella huolestunut vauvasta, mutta nyt voin sanoa, että turhaan. Lapsi on ollut terve, tasapainoinen ja fiksu. Jossain tutkimuksissa on todettu raskauspahoinvoinnin jopa suojaavan sikiötä.
Mulla oli hillitön pahoinvointi viimeisen kolmanneksen alkuun asti. Nyt vipat viikot menossa ja oksentelen jälleen, tosin refluksista. Mutta käsittämättömän ihana olo, kun ei okseta 24/7. Kyllä se vielä voi helpottua!
Painoni pysyi suunnilleen samana yli puolivälin, sitten alkoi nousta pahimmillaan kaksi kiloa viikossa. Nyt RV 36+5 ja painoa tullut 28 kiloa. kolmekymppiä mahtaa mennä rikki vielä.. toivottavasti sulavat pois synnytyksen jälkeen. En tunnusta syöneeni aivan joka kiloa, mikä olisi vaatinut vähintään 14000 ylimääräistä kaloria viikossa ja olen pääsääntöisesti kärsinyt ruokahalun puutteesta.
Mikä pahoinvointilääke käytössä? Primperan ei auta monillakaan hyperemeesipotilailla.
Mullakin järkyttävä pahoinvointi ja olin useasti tiputuksessa ja sairaslomalla vähänväliä. Suosittelen kokeilemaan akupunktiota, itselläni se auttoi, vaikka ei vienyt kokonaan pahoinvointia pois. Kolmannen kerran jälkeen en enää oksennellut läheskään päivittäin ja se oli ihanaa! Tsemppiä!
Kovasti tsemppiä ap! Toi on aivan kamalaa, tiedän kokemuksesta. Mä aloitin monesti aamun suklaajäätelöllä, koska se maistui ihan hyvälle molempiin suuntiin :D Siis kun tiesin, että ei mitään väliä mitä silloin syön, kun kaikki tulee kuitenkin ylös. Pahimpaan aikaan, en pystynyt edes nukuttamaan esikoista, kun en illallakaan edes paikallaan maaten pystynyt olemaan yökkimättä. Onneksi ymmärrettiin tehdä lapset isommalla ikäerolla, niin ei ollut niin pahat paska mutsi-fiilikset, kun mies vei aamulla lapsen päiväkotiin ja itse jäin vessan lattialle makaamaan.
Onko sulla joku hetki, milloin saat vitamiinit pysymään sisällä? Sekin jo auttaa - vähintäänkin psykologisesti.
Ei vahingoitu
Pahoinvointi takaa sen, että elimistösi muokkautuu juurikin sinun lapsesi tarpeita varten sopivaksi. Hurjalta se voi tuntua, mutta luonto toimii oikein
Aivan oikein, jos saat jotain alas ja riittävästi niin, että sekä sinä että vauva pysytte hienosti hengissä ja raskaus etenee