Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nyt hakisin työharjoitteluun päiväkotiin?

Vierailija
02.02.2017 |

Kuinka paljon vastuuta joutuisin harjoittelijana ottamaan lapsista? Olisiko minusta apua siellä vai kokisivatko vakkarit että olen vain tiellä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele opettajasi kanssa asiasta. Harjoittelu on osa opintoja, ei sinne muuten harjoitteluun pääse.

Vierailija
2/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu vai opiskeluun liittyvä työharjoittelu?

Minä työkokeilijana olin päiväkodin siivooja, pukija, välipalan laittaja ja nukkarivahti.

Opiskelijaharjoittelija oli lasten kanssa. 

Vastuuta sinulle ei ainakaan saisi antaa ja vakkarien suhtautuminen riippuu heistä ja sinusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu vai opiskeluun liittyvä työharjoittelu?

Minä työkokeilijana olin päiväkodin siivooja, pukija, välipalan laittaja ja nukkarivahti.

Opiskelijaharjoittelija oli lasten kanssa. 

Vastuuta sinulle ei ainakaan saisi antaa ja vakkarien suhtautuminen riippuu heistä ja sinusta. 

Ilmeisesti mulla meni nimikkeet sekasin, työkokeilua tarkoitin. Olen tällä hetkellä työttömänä työnhakijana ja jotain voisi tehdäkkin. Kertomasi eri "roolit" sopisi minulle ihan hyvin.

Vierailija
4/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYökokeilupaikat näet netissä Oma asioinnissa, ota yhteyttä ja kysy.

Vierailija
5/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ihmeessä. Taitaa olla aika päiväkotikohtaista se, mitä pääset tekemään. Ja henkilökunnan asenne riippuu usein siitä, onko sinusta apua vai pelkkää haittaa. Ylimääräisiä käsiä tarvitaan aina ja jos olet aktiivinen, tuskin kukaan kokee sinun tuellä olevan. Ja jos työstä tykkäät, kannattaa ilmoittautua oman kunnan sijaisrekisteriin, keikkoja on tarjolla epäpätevällekin.

Vierailija
6/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ihmeessä. Taitaa olla aika päiväkotikohtaista se, mitä pääset tekemään. Ja henkilökunnan asenne riippuu usein siitä, onko sinusta apua vai pelkkää haittaa. Ylimääräisiä käsiä tarvitaan aina ja jos olet aktiivinen, tuskin kukaan kokee sinun tuellä olevan. Ja jos työstä tykkäät, kannattaa ilmoittautua oman kunnan sijaisrekisteriin, keikkoja on tarjolla epäpätevällekin.

Muutoin ei ole mitään väliä mitä joutuisin tekemään, vaikka siivoamaan, mutta ei kai siellä tarvitse laulaa?

Vierailija
7/8 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutoin ei ole mitään väliä mitä joutuisin tekemään, vaikka siivoamaan, mutta ei kai siellä tarvitse laulaa?

Ei tarvii.

Vierailija
8/8 |
03.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut työkokeilussa ja kunnan kesätöissä päiväkodissa. Tein samoja hommia mitä hoitajatkin ja lisäksi tuurasin ja autoin siivoojaa ja kokkia tarvittaessa. Puuhailin lasten kanssa, puin lapsia, autoin syömisessä, avustin vessassa,olin ulkona valvomassa yms. Joskus harvoin tein hanttihommia,kuten puhdistin askasteluvälineitä ja palautin kirjastonkirjoja.

Aika paljon vastuuta sain hartioilleni vaikken mitään alan koulutusta omannutkaan. Saatoin välillä olla ainut täysikäinen, joka piti silmällä paria lasta tosin vain hetkellisesti. Lisäksi välillä kontolleni laitettiin pitää erityisesti silmällä kehitysvammaista lasta, joka oli mielestäni kyllä vähän outoa varsinkin ollessani kesätöissä ja silloin olin alaikäinenkin. Mutta olen luonnostaan lahjakas lasten kanssa ja lapset yleensä pitävät minusta, joten luulen, että siksi pääsin tekemään ihan sanaa mitä hoitajatkin.

Ehkä suurin haaste onkin kuinka toimit lasten kanssa ja pitävätkö lapset sinusta. Olin ns. Pienten puolella, joiden iät vaihtelivat 1.5-4 vuosien välillä. Joten välillä leikitään lasten kanssa tai luetaan lapsille ja tietenki aina valmis olla lohduttamaan ja muutenkin empatiakykyinen. Osallistut päiväkodin aikana samoihin aktiviitteihin mihin lapsetkin, esim musiikkihetkiin ja askarteluun, mutta ei ole pakko soittaa tai laulaa jos et halua :D.

Kaikki riippuu varmaan loppujen lopuksi omasta asenteesta ja lahjakkuudestasi lapsien kanssa olemisesta, että mitä hommia pääsee tekemään. Minä tein mielelläni kaikkia hommia, ajattelin, että olisi tulevaisuudessa hyötyä.

Lapsien kanssa toimimisessa on vaikea antaa neuvoa. Lapset yleensä pitävät minusta paljon, ja en ole koskaan tienny miksi. En edes voi sanoa itseäni lapsirakkaaksi, ehkä lapsineutraaliksi. Mutta ehkä vuosien kokemus ja vastuunottaminen lemmikeistä ja hevosista on opettanut jotakin myös lasten hoivaamisessa. Ehkä myös se, että en lässytä lapsille ja olen heidän kanssaan läsnä, kun heidän kanssaan toimin vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan