Menikö yli?
Alakoululaista lastani on kiusattu jo pitkään. On eristämistä, haukkumista, kuristamista, potkimista, pilkkaamista. Opettajat on " yrittäneet " puuttua tähän, mielestäni puuttuminen on ollut vain meille koti väelle vakuuttelua että kaikki on ok, asia on hoidossa, on puhuttu ja lässytetty ja luvattu jos jotakin. Välillä on kommentit ollut että lapsella on vaan niin vilkas mielikuvitus ym. Lapsella on ollut nirhaumia, mustelmia ja samassa koulussa oleva sisaruskin on nähnyt kiusaamista ja kertonut siitä kotona. Kiusaaminen on yritetty vierittää lapseni syyksi toteamalla että syy on hänessä ja kun hän muuttuisi kiusaajien mieleiseksi, asia olisi sitten ok. Tällä viikolla lasta on pilkattu ja häneen on käyty fyysisesti käsiksi usean oppilaan toimesta. Aamulla menin selvittämään asiaa opettajainhuoneeseen. Opettajat aloittivat saman lässyttämisen kuin 20 kertaa aiemminkin miten asioissa on edetty ja plaaplaa. Välillä puhuttiin siihen malliin että lapseni on valehtelija ja minusta tehtiin hankalaa vanhempaa kun olen yhteydessä näistä asioista heihin. Minä tunnen kuitenkin oman lapseni ja näen hänen pahan mielensä asiasta miltei päivittäin. Ei todellakaan ole keksittyä eikä mielikuvituksen tuotetta. Mulla napsahti päässä ja tuli korotettua ääntä ja oltua vihainen opettajille. Yksinkertaisesti tuli täysi tympääntyminen tilanteeseen joka ei muutu vaikka luvataan ja sovitaan ja vielä kerran puhutaan ja selvitetään. Myöhemmin päivällä sain koululta puhelun jossa minua kiellettiin enää saattamaan lapsiani koulun sisälle vaan minun pitäisi jättää heidät " sopivaan paikkaan " koulun lähelle ja poistua. Olen saattanut lapset sisälle asti turvatakseni tämän kiusatun lapsen sisälle pääsyn. Nyt pitäisi vaan lähettää jostain "sopivasta paikasta" menemään kouluun etten näkisi kiusaako joku häntä jo naulakoilla tms. Vihani kohdistui kuitenkin vain opettajien toimintaan enkä käyttäytynyt uhkaavasti, halusin vaan tuoda ilmi kerralla että en hyväksy kiusaamista enää kertaakaan. No, uhkasin kyllä tekeväni koulusta lastensuojeluilmoituksen jos asiat eivät nyt muutu. Tosin olemme tulleet jo siihen tulokseen että koulunvaihto on ainoa vaihtoehto. Mitä mieltä, menikö mulla yli vai opettajilla?
Tosi vaikea ottaa kantaa kun kuulee vaan toisen puolen tarinasta...
Mites se koulunvaihto..? Tulisiko kovin pitkä koulumatka? Onko kavereita nykyisessä koulussa? Joskus koulunvaihto voi olla paikallaan.
(Vaikka sanotaankin että kiusaajan pitää vaihtaa koulua eikä kiustatun, mutta hyvin harvoin tilanteet on niin selkeitä että voidaan osoittaa se kiusaaja. Koulunvaihto voi tuoda kiusatulle paremman alun uudessa koulussa.)