Voinko jättää työpaikan määräaikaisterveystarkastuksen käymättä, asiallinen syy, pomolle ok.
Tai on mulla se asiatonkin syy: Terveydenhoitaja on inhottava eukko. Mulla oli viimeksi vaatteet päällä kilo ylipainoa ja hän alkoi mulle paasata rasvankäytöstä yms. Sanoin kuten totuus on, että syön liikaa pastaa ja liian isoja annoksia kotiruokaa sekä viikonloppuisin liikaa makeisia. Ei uskonut, eikä sitä, että harrastan aktiivisesti liikuntaa. Tiedän hyvin, että mun ongelma on liika syöminen, ei mikään muu. Muutenkin se käytös oli alusta asti ilkeää, asun ruotsinkielisellä alueella ja jotenkin häntä tuntui tympäisevän että mun kanssa puhutaan suomea.
Asiallinen syy on se, että mulle on tehty laajat verikokeet ja tutkimukset nyt viimeisen vuoden aikana. Sain sairaskohtauksen, jonka vuoksi ne tehtiin. Lisäksi käyn fysioterapeutilla säännöllisesti. Terkkarin tarkastus ei tuo minulle mitään lisäarvoa. Sairaskohtaus ei johdu siitä kilon ylipainosta (tällä hetkellä BMI aamupainosta 23), vaan perintötekijöistä.
Kommentit (5)
Bmi 23 ja tuollainen läksytys? On sitten täti ihan väärissä hommissa.
En menisi, vaikka siitä tulisi vähän selviteltävääkin.
En siis osaa kysymykseesi vastata, pahoittelen.
Nyt on paino normaali, tuolloin oli siis punnitessa terkkarin vaa'lla kilo ylipainoa, vaatteet päällä. Mutta oli kuulemma painosta paasannut meidän pomollekin. Mun silmään hän ei ole ylipainoinen, ainakaan pahasti.
Ainakaan meillä tarkastukset ei ole pakollisia ja kyseessä iso julkisen puolen työnantaja. Henkilöstölle tarjotaan mahdollisuus käydä määräaikaistarkastuksissa mutta ei velvoiteta. Asia erikseen jos työ sisältää tiettyjä terveysriskejä niin työnantaja on velvoitettu huolehtimaan määräaikaisesta seurannasta ja kuvittelisin että silloin työnantaja voi velvoittaa työntekijää.
Ei ole pakollista, mielestäni vain työhöntulotarkastus on, jos se erikseen ilmoituksessa vaaditaan.
Kukaan ei ollut mitään mieltä?