Kohdun poisto, ketään paikalla jolle tehty?
Saakohan sitä edes nykyään kovin helposti vai onko se viimeinen vaihtoehto? Lääkäri sanoi että ei kovin helposti tehdä, terveydenhoitaja oli sitä mieltä että se on mahdollista.
Minä näen siinä paljon hyviä puolia mutta minkä verran potilas saa/voi vaikuttaa?
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan sitä edes nykyään kovin helposti vai onko se viimeinen vaihtoehto? Lääkäri sanoi että ei kovin helposti tehdä, terveydenhoitaja oli sitä mieltä että se on mahdollista.
Minä näen siinä paljon hyviä puolia mutta minkä verran potilas saa/voi vaikuttaa?
Minulle on tehty. Olen niin tyytyväinen, kertaakaan näiden kolmen vuoden aikana en ole katunut.
Helposti sitä ei saa. Mullekin tehtiin vaikka mitä lämpöpallohoitoja ja 1/2vuoden välein seurantaa vuosikausia, kunnes ei muuta enää voineet tehdä kuin sen poiston.......vähemmällä olis kaikki päässeet, jos heti olisi tehty poisto.
Mulle on vasta kokeiltu hormonikierukkaa, ja se ei pysy paikallaan, tällä viikolla lääkäri ja meinaan iukuttaa kohdun poistoa.. ikää kuitenkin 40 ja lapset tehty.
Mulle laitettiin hormonikierukka ilman tarkempia tutkimuksia ja sanottiin että kyllä ne kuukautiset siitä tasoittuu. Puoli vuotta kierukan laittamisen jälkeen verta tuli oikeastaan koko ajan ja edelleen vaan lääkäri oli sanonut hoitajille että kyllä se siitä tasoittuu. Ei tutkittu. Lopulta 8 kk kierukan laittamisen jälkeen lääkäri alkoi uskoa kun verta tuli 25 pvää / kk, välillä valtavia määriä kerralla. Laittoi lähetteen naistentauteihin ja siellä sanottiin että iso myooma, ei muuta vaihtoehtoa kuin kohtu pois.
En tiedä olisiko muita vaihtoehtoja sittenkin oikeasti ollut, mutta vielä leikkaussalissa olisin leikkauksen voinut perua - nukutuslääkäri sanoi että ei tätä tietenkään tehdä ellet halua.
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin hormonikierukka ilman tarkempia tutkimuksia ja sanottiin että kyllä ne kuukautiset siitä tasoittuu. Puoli vuotta kierukan laittamisen jälkeen verta tuli oikeastaan koko ajan ja edelleen vaan lääkäri oli sanonut hoitajille että kyllä se siitä tasoittuu. Ei tutkittu. Lopulta 8 kk kierukan laittamisen jälkeen lääkäri alkoi uskoa kun verta tuli 25 pvää / kk, välillä valtavia määriä kerralla. Laittoi lähetteen naistentauteihin ja siellä sanottiin että iso myooma, ei muuta vaihtoehtoa kuin kohtu pois.
En tiedä olisiko muita vaihtoehtoja sittenkin oikeasti ollut, mutta vielä leikkaussalissa olisin leikkauksen voinut perua - nukutuslääkäri sanoi että ei tätä tietenkään tehdä ellet halua.
Ei minuakaan ole tarkemmin tutkittu, mitä nyt kesällä suolistovaivojen takia mahaa ultrattiin ja siinä ilmeisesti samalla kohtu/munasarjat ja niissä ei ilmeisesti vikaa ole.
Mulle kaksi kertaa 10 kuukauden aikana kokeiltu kierukkaa, eka kerralla pysyi 4kk ja toka pysyi 5kk, kolmatta ei enää kokeilla.
Tehty n. 7 v. sitten. Itse asiassa vain ilmoitin haluavani kohdunpoistoon ja pääsin melko pian. Syynä suuret myoomat, suurin 11 cm. Paras päätös ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Tehty n. 7 v. sitten. Itse asiassa vain ilmoitin haluavani kohdunpoistoon ja pääsin melko pian. Syynä suuret myoomat, suurin 11 cm. Paras päätös ikinä.
Kiva kuulla positiivisia mielipiteitä. Mulla ei ole myoomia, vain koko ajan runsastuva vuoto niin voi olla etten saa poistoa.
Kohdunpoisto tehty viime elokuussa. Olen nyt 42-vuotias lapseton nainen. Kärsin noin vuoden todella kivuliaaksi ja runsaaksi muuttuneista kuukautisista, joiden syyksi paljastui heti kohtu täynnä myoomia. Gynekologi totesi myoomat tutkimuksessa, kysyi mites lastentekohaaveet, joihin vastasin kieltävästi, jolloin suositteli saman tien kohdunpoistoa. Lähete meni julkiselle, josta sain sitten leikkausajan viiden kuukauden päästä.
Parasta ikinä! Tähystysleikkaus meni ok ja siitä toipui nopeasti. Ei enää kipuja ja vuotoja! Jippii!
Yksityisellä sain poiston heti kun ehdin siihen menemään.
Tehty 13 vuotta sitten avoleikkauksena greipin kokoisen myooman takia.
Toipuminen kesti aika kauan, mutta toipumisen jälkeen ei mitään ongelmia asian suhteen!
Harmillista että syyn on oltava niin painava tähän :( Helpottaisi elämää kyllä niin paljon, mutta haaveeksi jää.
Olen 54 vuotias mies, vielä ei ole ollut tarvetta siihen. ;D
Vierailija kirjoitti:
Olen 54 vuotias mies, vielä ei ole ollut tarvetta siihen. ;D
Aivot on kumminkin näköjään poistettu.
Olisi kyllä kätevää, mutta eipä taida saada :/
Minulta poistettiin kohtu 2016 ja sitä ennen olin käynyt aivan kaikki mahdolliset hoidot ja lääkitykset läpi, ennenkuin lääkäri joutui nostamaan kädet ylös ja toteamaan että enää ei auta muu kuin kohdunpoisto.
Itse olisin halunnut kohdunpoiston jo paljon aiemmin mutta en tosiaan saanut sitä ennen noiden muiden hoitokeinojen läpikäyntiä.
Ennen kohdunpoistoleikkausta poistettiin alati uusiutuvia myoomia ja polyyppeja, siivottiin endometrioosipesäkkeitä, poistettiin munasarja ja endometrioomia, tehtiin lämpöpallohoito, yritettiin hoitaa hormonaalisesti mutta mikään noista hoitokeinoista ei auttanut.
Kohtu ja munasarjat poistettu lähes päivälleen 4v sitten. Muuten ei haittaa mutta vaihdevuosien alkaminen voimakkaana haittasi noin vuoden. Lähinnä hikoilu. Nyt minusta on myös tullut mummomaisempi.
En kuitenkaan kadu. Suvussa ollut hormonaalista syöpää ja poisto tehtiin tämän vuoksi toisen leikkauksen yhteydessä.
Itse leikkaus on suuri joten voimistuminen vie hieman aikaa.
Mulla oli todella runsaat vuodot, ja todettiin myooma. Helposti sain poiston. Olin vähän alle 50 v. Pelkkää hyvää sanottavaa leikkauksesta; tähystyksessä tehtiin, ja toivuin hyvin. Ihana helpotus, kun pääsin vuodoista.
Saa sen, kun valittaa riittävän sitkeästi kipuja ja runsaita vuotoja. Hormonikierukasta voi kieltäytyä (esim. sillä perusteella, ettei hormonaalinen hoito sovi).
Itse sain noilla perusteilla melko helposti. Ikää oli 39 v. Olen todella tyytyväinen! Toipumisaika on melko pitkä, pari kuukautta jouduin välttämään nostamista, raskaampia siivoushommia, juoksua ym. vaikka toimenpide tehtiin tähystyksessä. Sairaslomaa töistä oli 5 viikkoa.
Poistettiin 6 vuotta sitten 38-vuotiaana kookkaan myooman vuoksi. Myös minulta yksityinen gyne kysyi haluanko vielä lapsia, ja kun kerroin että ne on jo tehty, kirjoitti heti lähetteen ja aika oli sovittavissa. Olen ymmärtänyt, että yksityisen kautta siihen voisi itse aika hyvin vaikuttaa, ikä ja perhetilanne huomioiden. Leikkaus meni minullakin hyvin, toivuin nopeasti hemoglobiinin notkahdusta (joka korjatui rautatableteilla) lukuunottamatta. Mitään haittapuolia ei jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Saa sen, kun valittaa riittävän sitkeästi kipuja ja runsaita vuotoja. Hormonikierukasta voi kieltäytyä (esim. sillä perusteella, ettei hormonaalinen hoito sovi).
Itse sain noilla perusteilla melko helposti. Ikää oli 39 v. Olen todella tyytyväinen! Toipumisaika on melko pitkä, pari kuukautta jouduin välttämään nostamista, raskaampia siivoushommia, juoksua ym. vaikka toimenpide tehtiin tähystyksessä. Sairaslomaa töistä oli 5 viikkoa.
Minulle tehtiin tähystyksessä 6 vuotta sitten, suunnilleen saman ikäisenä. Sairauslomaa sain reilun kolme viikkoa, jona aikana ei saanut nostella maitopurkkia painavampaa, eikä tehdä ruuanlaittoa raskaampia kotitöitä. Kävelylenkeillä sai ja pitikin käydä. Kuukauden ajan piti välttää esim. pyöräilyä, yhdyntää. Sitten olinkin jo täysin toipunut.
Mulla on runsaiden vuotojen lisäksi virtsarakon laskeuma, voikohan sillä olla vaikutusta myönteiseen tai kielteiseen päätökseen?
Lämpöpallo hoitoa en haluaisi ja kierukat mulla ei tosiaan pysy..
Minulle on tehty. Olen niin tyytyväinen, kertaakaan näiden kolmen vuoden aikana en ole katunut.
Helposti sitä ei saa. Mullekin tehtiin vaikka mitä lämpöpallohoitoja ja 1/2vuoden välein seurantaa vuosikausia, kunnes ei muuta enää voineet tehdä kuin sen poiston.......vähemmällä olis kaikki päässeet, jos heti olisi tehty poisto.