Osakesäästämisestä tietävät, saisinko neuvoja
Nyt kun ennustetaan pörssiromahduksia Trumpin vuoksi (viimeisin luettu Nordean asiantuntijan), niin kannattaisiko myydä osakkeita? Mulla on sellainen kuukausittain tililtä menevä summa, jota on kertynyt osakesäästöjuttuun sijoituksina jokunen tuhat euroa. Kun katson sitä salkkua, se näyttää plussaa, siis vihreää, nuolta ylös, miten se nyt sanotaankin. Mulla olisi suunnilleen saman verran asuntolainaa jäljellä, mitä siellä näyttäisi olevan. kannattaisiko nyt myydä ja kuitata asuntolaina pois?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
En tuota "osakesäästöjuttua" oikein ymmärtänyt. Ostatko siis suoria osakkeita vai osakerahasto-osuuksia? Mutta myy toki pois, jos uskot tulevaan rommaukseen. Osta lisää, jos uskot arvonnousuun jatkossakin. Kukaan ei tulevaisuuteen näe, vaan spekulaation ja toteutuneiden tulosten varassa markkinoilla suunnistetaan.
Olen just niin öö aapisen lopussa näissä asioissa. Eli, multa menee kahteen eri "salkkuun" tietty summa rahaa kuukausittain ja pankki sitten hoitelee sitä salkkua. Ite en osta mitään, enkä tee asian suhteen mitään. Toinen salkkutili on sellainen, mistä saa rahat vasta eläkkeelle jäädessä ja toisen sisällön voi laittaa myyntiin milloin tahansa. Luulen, siis, että nää on just niitä osakerahasto-osuuksia? Ajattelin, että myisin nyt, kun ne näyttää olevan vihreällä kunnolla ja saisin niillä kuitattua lopun asuntolainani pois ja vähän jäisi vielä taskuunkin. Sitä "säästämistä" en aio lopettaa, nollaisin vaan "salkun" myynnillä nyt kerran. Mulla on mennyt sinne kuukausittain rahaa jo usean vuoden ajan ja ihan mukavasti näyttäisi olevan tuottoa nyt. Tai mitä mä tästä nyt ymmärrän ;D
Kannattaisi ensinnäkin vähän jutella pankissa siitä, että et oikeastaan tiedä mitä sun rahoille tapahtuu. Kuulostaa nimittäin aika huolestuvalta tuo sun tietämys omista varoista.
Mutta kukaan ei pysty vastaamaan sun puolesta. Asuntolaina on edullista lainaa, joten jos sitä on vähän ja sen hoitaminen ei ole ongelma, niin ei sen maksamisen kanssa kannata hätäillä. Toisaalta jos haluat pelata varman päälle, niin voi kotiuttaa ainakin osan voitoista ja miettiä, että mitä teet rahoilla. Aina kannattaa olla vähän säästöjä, joten kaikkea ei kannata myydä. Jos maksat nyt lainat pois, niin sulle jää sitten entistä enemmän rahaa joka kuukausi käytettäväksi, joten sun pitää keksiä niille jokin uusi sijoituskohde tai sitten alat laittamaan vaan rahaa huolella palamaan. Ja ne eläkesäästöt on aika huonoja sijoituksia. Kannattaa miettiä sinne laitettavan rahan muuta käyttöä. Ne rahat menevät samoihin sijoituksiin kuin sun muut rahastosijoitukset, mutta et vaan saa käyttää niitä ennen kuin jäät eläkkeelle.
Osakkeet voivat romahdella syystä jos toisestakin. Tai lähteä hurjaan nousukiitoon.
Jos et akuutisti tarvitse rahaa, älä luovu. Jollain aikavälillä ne kuitenkin taas nousevat. Ainoastaan jos epäilet konkurssimahdollisuutta, kannattaa yrittää rahastaa vielä kun voi.
Oikein mikään ei muuten tuota juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ensinnäkin vähän jutella pankissa siitä, että et oikeastaan tiedä mitä sun rahoille tapahtuu. Kuulostaa nimittäin aika huolestuvalta tuo sun tietämys omista varoista.
Mutta kukaan ei pysty vastaamaan sun puolesta. Asuntolaina on edullista lainaa, joten jos sitä on vähän ja sen hoitaminen ei ole ongelma, niin ei sen maksamisen kanssa kannata hätäillä. Toisaalta jos haluat pelata varman päälle, niin voi kotiuttaa ainakin osan voitoista ja miettiä, että mitä teet rahoilla. Aina kannattaa olla vähän säästöjä, joten kaikkea ei kannata myydä. Jos maksat nyt lainat pois, niin sulle jää sitten entistä enemmän rahaa joka kuukausi käytettäväksi, joten sun pitää keksiä niille jokin uusi sijoituskohde tai sitten alat laittamaan vaan rahaa huolella palamaan. Ja ne eläkesäästöt on aika huonoja sijoituksia. Kannattaa miettiä sinne laitettavan rahan muuta käyttöä. Ne rahat menevät samoihin sijoituksiin kuin sun muut rahastosijoitukset, mutta et vaan saa käyttää niitä ennen kuin jäät eläkkeelle.
Ei aikomustakaan alkaa puhumaan sijoituksista pankki-ihmisten kanssa :D Mua ei oikeesti kiinnosta koko asia lainkaan ja pankki on hoitanut homman hyvin tähänkin saakka. En edes huomaa kun ko. raha lähtee tililtä. Tämä on vaan ollut yksi säästämismuoto mulle, yksi monesta. Mulla on siis eläkesäästötili juurikin eläkkeelle jäämisen tukivaraksi ja 2 muuta ihan tavallista säästötiliä, joihin pääsen käsiksi milloin tahansa, sekä tämä, josta nyt puhuin. Yksi velaton sijoitusasunto ja tämä missä itse asun. Kaikki omalla työllä ansaittua omaisuutta. Haluaisin nyt ton lopun oman kodin asuntolainan pois, koska se on kuukausittain yli 400 euron menoerä ja saatan jäädä työttömäksi. Ajattelin jos hoitaisi sen näin, varsinaisiin säästötileihin koskematta. Tuo sijoitustili josta nyt puhun, on mulle vähän sellaista monopolirahaa. Ei sitä miellä miksikään. En ole edes katsonut sen sisältöä ainakaan 2-3 vuoteen :D
Sinulla on omituinen ja melkoisen naiivi suhtautuminen osakerahoihin. Ihan aitoa rahaa siellä osakkeissakin on, vaikkei niin helposti saatavissa olekaan. Minä en ole mikään osakepro, mutta olen pakon edessä itseoppinut ja keksinyt omat toimintatavat näissä asioissa XD Minulla on yksi tietty yritys, jonka osakkeita aion ostaa lisää ja paljon, kunhan saan ylimääräistä rahaa. Se "ei voi" mennä konkkaan, koska kyseisen firman tuotteita tarvitaan paljon ja jatkuvasti. Näin olen järkeillyt :--) Joten uskon tekeväni paljon rahaa niillä osakkeilla. Seurailen osakkeitani päivittäin, olen koukussa siihen. Ainakin olen perillä rahoistani. Ja se raha on kaukana monopolirahasta.
Toimivilla osakemarkkinoilla osakkeet on aina oikeanhintaisa :)
Tämä tarkoittaa sitä, että kun tieto siitä, että Trumpin presidenttiys kenties romahduttaa osakekurssit on jo mukana tämän päivän osakkeiden hinnoissa.
Tämä tarkoittaa sitä, että riski romahtamiseen on tietty ja sen riksin mukainen hinnanalennus on osakeissasi. Eli myymällä nyt häviät tuon riskin verran rahaa, jos osakkeet eivät romahdakkaan.
Eli yleisohje osakkeiden suhteen on, että jos tieto on lehdissä olet myöhässä ostamaan tai myymään osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa sitä, että kun tieto siitä, että Trumpin presidenttiys kenties romahduttaa osakekurssit on jo mukana tämän päivän osakkeiden hinnoissa.
Tämä tarkoittaa sitä, että riski romahtamiseen on tietty ja sen riksin mukainen hinnanalennus on osakeissasi. Eli myymällä nyt häviät tuon riskin verran rahaa, jos osakkeet eivät romahdakkaan.
Eli yleisohje osakkeiden suhteen on, että jos tieto on lehdissä olet myöhässä ostamaan tai myymään osakkeita.
Et viitsisi kirjoitella ihan shaibaa, kyllä ne kurssit voi romahdella ihan milloin vain. Itse asiassa, tällaista pudotusta ennustetaan tämän vuoden lopulle. Lukekaa hyvät ihmiset oikeita sijoituspalstoja ja asiantuntijoita, pankin neuvojat eivät ole sellaisia tai eivät niitä asiakkaille koskaan yritä myydä. Sijoittajien käteisvarannot alkaa olla tapissa, hyvä ennuste kurssimuutoksille alaspäin.
Eläkesäästämiset rahastoihin on todellakin huono sijoitusmuoto, pääoma sidottu jopa vuosikymmeniksi eteenpäin, kulut korkeat ... .
Jos uskot, että osakkeiden hinnat kohta romahtavat, ja olet vaarassa jäädä pian työttömäksi, niin silloin sinun minusta kannattaa nyt myydä ainakin osa osakerahasto-osuuksista ja käyttää rahat asuntolainan maksamiseen. Näin sinulla on rahatilanne väljempi sitten, jos työttömyys iskee. Ota kuitenkin laskelmissasi huomioon, että joudut maksamaan veroa osakkeiden myyntivoitosta 30 %. Eli jos osakkeesi ovat esimerkiksi 2000 euroa plussalla, niin maksat myyntivoitosta 0,30 * 2000 = 600 euroa viimeistään ensi vuoden loppupuolella mätkyinä.
Vero siis lasketaan kuitenkin siitä, kuinka paljon myymäsi osuudet ovat plussalla (myyntihinta - hankintahinta), ei koko myyntihinnasta.
On ihan sama mitä sijoittaja uskoo koska osakkeet ei tuon uskon mukaan likahda piirunkaan vertaa.
Sen takia katso trendiä onko trendi ylös vai alas. Vakaa yritys voi olla myös turvasatama ylimääräiselle rahalle ja kurssi ei laskekkaan muiden mukana. Yritys on lihaa ja verta mutta eurot vain bittejä tallenteissa ja Trump voi saada kovalevyt tilttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista kommenteista tämä on fiksuin. Tosin voin täydentää, että jos pystyy muita fiksummin päättelemään uutisten taloudellisen merkityksen, kannattaa uutisiin reagoida. Hyvin pienten firmojen tapauksessa hinnoitelu voi olla tehotonta, jolloin nopealla uutisiin reagoimisella voi päästä voitolle. Terv. Pankkialalla työskentelevä kauppatieteiden tohtori.
En tuota "osakesäästöjuttua" oikein ymmärtänyt. Ostatko siis suoria osakkeita vai osakerahasto-osuuksia? Mutta myy toki pois, jos uskot tulevaan rommaukseen. Osta lisää, jos uskot arvonnousuun jatkossakin. Kukaan ei tulevaisuuteen näe, vaan spekulaation ja toteutuneiden tulosten varassa markkinoilla suunnistetaan.