Kenelläkään taaperoa, jonka hankala nukahtaa
Meillä taapero on ollut sisaruksiaan huonompi nukkumaan vauvasta asti. Isoin ongelma on nukahtamisesta. Vaikka hän olisi hyvin väsynyt niin lapsella kestää vähintään tunti nukahtaa joka ikinen ilta, pahimmillaan parikin tuntia. Perusasiat on mielestäni kunnossa kuten iltarutiinit, koti rauhoitetaan ja saa paljon huomiota (on kotihoidossa ja isommat sisarukset jo koululaisia). MLL sivuilla sanotaan, että jos lapsi ei nukahda 30min aikana hän ei ole väsynyt. Meillä lapsi ei ikinä pysty nukahtamaan niin nopeasti ja olemme kokeilleet erilaisia nukkumaanmenoaikoja. Lapsi ei vaan osaa rauhoittua, pysyy kyllä sängyssä makaamassa, mutta hyräileen, silittelee unilelua, kääntää kylkeä ja muuta pientä. Olemme myös kokeilleet istua lapsen luona "vahtimassa" tai silittämässä, mutta siitäkään ei apua. Vaikuttaa tarvitsevan reilu 11, tuntia unta päivässä, tästä päiväunta saattaa olla noin 1,5h. Vaikka päiväunet jätettäisiin pois tai lyhennettäisiin, ei silti uni tule illalla, mutta emme voisi lähteä mihinkään loppupäivästä, koska lapsi nukahtaisi autoon tai rattaisiin ja nukahtaminen on vielä tavanomaista hankalampaa.
Kaipaan hyväksi koettuja vinkkejä muilta vanhemmilta, joiden lasten on vaikea nukahtaa. Meillä on kaksi muuta lasta ja heidän kanssa ei nukahtamisongelmaa ole ollut.
Kommentit (5)
Meillä on esikoinen samanlainen. Millainen lapsi on muuten? Meidän poika on erittäin aktiivinen, energinen, reipas, äänekäs, rauhaton jne. Pahoittelen, mutta valitettavasti en voi auttaa, koska emme ole saaneet ongelmaa ratkaistua mitenkään. Poika on nyt 3 v., ja jompi kumpi meistä vanhemmista nukuttaa iltaisin sen tunnin, mikä siihen yleensä menee.
Meillä muuten poika käyttäytyy ihan samanlailla, eli liikuttelee käsiä ja jalkoja, kääntyilee ja vääntyilee, silittelee minua, repii kynsiäni ja muuta kivaa.
Kuopus on meillä taas (onneksi) täysi vastakohta - lapsi jätetään sänkyyn, lähdetään huoneesta, ja lapsi nukahtaa muutaman minuutin kuluessa. Ihan saman minkäpituiset päikkärit on nukkunut, 1 h vai 3 h, ja ihan sama laitoimmeko nukkumaan seitsemältä vai kahdeksan jälkeen.
Kiva saada edes vertaistukea. Jotenkin lapsen on vaan vaikea rauhoittua nukkumaan. Lapsi on myös ollut aina herkkäuninen, joten olemme kaikki oppineet hiippailemaan hänen nukkuessaan. Ihmettelen tuota MLL kommenttia, että lapsi ei ole väsynyt, jos ei nukahda 30min. Meillä nykyään lapsi nukahtaa aikaisintaan klo 22, riippumatta siitä onko väsynyt tai koska laitetaan sänkyyn. Jos laitetaan vasta klo 22 niin silti nukahtamisessa menee ainakin tunti. Käy lasta jo sääliksi, kun joutuu makoilemaan sängyssään niin pitkiä aikoja hereillä :( Saattaa pitkiä aikoja maata silmät kiinnikin, mutta uni ei tule. Herää aamulla yleensä 7:30-8. Päiväunet nukkuu yleensä ja jos ei nuku on valtavan väsynyt klo 17 jälkeen, mutta silti hänen on vaikea nukahtaa illalla. Päiväunille nukahtaa yleensä tunnissa ja iltaunille saattaa kestää kaksikin tuntia.
Muuten on varsin normaali taapero mielestäni. Ennemmin vilkas kuin rauhallinen, mutta olen vilkkaampiakin tavannut. Jaksaa päivisin ikäisekseen hyvin keskittyä satuihin ja leikkeihinsä. Isompiin sisaruksiin verrattuna on hyvin seurankipeä, mutta saa huomiota paljon. On siis kotihoidossa ja saa päivän aikana siskojen ollessa koulussa tai harrastuksissa paljon kahden keskistä aikaa sekä myös puuhailee sisarusten kanssa.
En tiedä onko tällaisesta apua, mutta vauvani oli tosi huono nukahtamaan ja muutenkin herkkäuninen (unen alkuvaiheessa), heräsi helposti pieneenkin ääneen.
Keksin jossain vaiheessa kokeilla erästä sovellusta (mulla nimeltä Baby sleep instant tms.), josta soi siis eräänlaista white noisea, tasaista ja jatkuvaa ääntä (mm. auton hurina, suihku, rantakiviin iskeytyvä aalto) ja tämä auttoi vauvaa. Sitten hän pikkuhiljaa ehdollistui siihen, että ääni -> uni.
Nyt hän on 3, ja yhä tämä soi joka ilta kun hän menee nukkumaan :D Ei enää tarvitse sitä (esim. mummolassa ei käytetä eikä tietenkään päiväkodissa tms.), mutta tykkää itse siitä - ja itsekin olen ehdollistunut siihen ääneen, hassulta vaikka kuulostaakin!
Tasainen white noise myös auttoi siihen, että ulkopuolelta tulevat äänet eivät häirinneet vauvaa, kun sama ääni jatkui koko ajan.
En siis tosiaan tiedä auttaako tällainen muita, mutta itse koin hyödylliseksi ja siksi kerron kokemuksiani, vaikka ne auttoivatkin lähinnä vauvaiässä.
Kokeilisin vielä päiväunien poisjättämistä useamman päivän ajan. Meillä auttoi. Välivaihe on kyllä hankala, kun lapsi väsyy jo alkuillasta.
täältä löytyy ainakin yksi. ja pahimmillaan se nukahtaminen kestää 4h illalla joten hyvästi se ainoa oma aika. en ole keksinyt vielä keinoa siihen miten saisi toisen nukahtamaan helposti. asiaa ei täällä auta myöskään atooppinen ihottuma joka kutisee ja häiritsee unta