Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko matalaenerginen ihminen luulla olevansa masentunut?

Vierailija
30.01.2017 |

Olen lapsesta saakka ollut ns. alavireinen. Siis niin kauan kuin muistan. Tiedän, että on mahdollista olla masentunut lapsesta, mutta onko palstalaisilla kokemusta tuosta matalaenergisyydestä? Olen ollut lääkityksellä ja terapiassa ajoittain kun vakava masennus on puhjennut. Silloin olen hakenut helpotusta jopa kovista päihteistä ja pahimmillaan olen ollut viikkoja vuoteessa. Esim. virtsannut vesisäiliöön kun en ole enää jaksanut kävellä kymmentä metriä vessaan. Ymmärrän siis, että masennuksia on todella eri vahvuisia. Nyt olen alkanut miettimään, että kun masennuksesta keskustellaan paljon ja oireet voivat olla hyvinkin moneen muuhun vaivaan liittyviä ja osa kuuluu normaaliin elämään, niin onko mahdollista "kuvitella" olevansa masentunut, jos vertaa itseään energisiin ihmisiin ja tehokkuuden ihanteisiin? Mitä olette mieltä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Olen itsekin "matalaenerginen", helposti väsyvä tapaus. En jaksa koko ajan touhuta jotain, väsyn metelistä yms. Kokopäivätyö oli helvettiä. En jaksanut tehdä työn lisäksi mitään muuta. Se kulutti kaikki voimavarani. Luulen, että tällainen minä vain olen, mutta välillä mietin, että olenko masentunut tai onko minussa jotain muuta vikaa, kun tiedän myös ihmisiä, joilla on ihan loputtomasti energiaa: he hoitavat kotia, kasvattavat lapsiaan ja suorittavat kolmessa vuodessa maisterin tutkinnon. Nämä ihmiset vain paahtavat menemään, eivät koskaan vaikuta väsyneiltä ja ovat aina iloisia. Näihin verrattuna minä todellakin vaikutan vakavasti masentuneelta.. Mutta olenko sitä oikeasti? Mikä on normaali aktiivisuuden taso?

Vierailija
2/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ekaksi tulee mieleen joku fyysinen sairaus tai puutostila. Luonnossahan tuollainen tapaus kuolisi aika pian eli ei kovin elinkelpoista meininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kyllä olla oikeasti perää tässä mietiskelyssäsi, sillä ihannehan on juuri se energinen, tehokas meininki ja siinähän helposti tuntee itsensä "huonoksi" ja kokee alemmuudentunnettakin, jos ei sellainen itse ole vaan on se matalaenerginen (jota ei nosteta samalla tavalla arvoon kuin "teho-tekokkuus"). Aina tulisi kuitenkin muistaa, että kaikki täällä olemme arvokkaita. Joissakin tilanteissa jopa matalaenerginen voikin olla juuri se, jota enempi tarvitaan kuin tehokasta. <3 Tällainen pikapohdinta (yhtään väheksymättä energisiäkään ihmisiä).

Vierailija
4/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksesta puhutaan joka paikassa ja jopa kilpirauhasongelmaisia diagnosoidaan masentuneiksi. Samaan aikaan tehokkuuden ihannointi voi saada miettimään, että itsessä olisi jotain vikaa.

Vierailija
5/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaiselta tuntuu olla energinen niin vaikea verrata. Nuorempana kokeilin piristeitä, mutta se oli niin epäaidon ja yliampuvan tuntuista, että sellaista oloa tuskin kenellekään on 24/7.

Vierailija
6/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Olen samanlainen. Kaikki mahdolliset syyt tuolle alavireisyydelle on tutkittu, puutostilat, sairaudet, uniapnea, homeongelmat... mutta mitään ei ole löytynyt. Päinvastoin, en voisi olla terveempi. Kaikki menee masennuksen piikkiin mutta en koe ollenkaan olevani masentunut.

Vierailija
7/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo masentunut, mutta mukavuudenhaluinen olen. Ja mua ei kiinnosta kovin moni asia.

Vierailija
8/8 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alakuloa, mutta ei sillä tavalla että sairaudeksi kutsuisin. Saan välillä paljonkin aikaan, jos puuhailen mieleisteni asioiden parissa. Energian vähyys, laiskuus, kyynisyys jne. Vaikuttavat kohdallani helposti masentuneisuudelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi