Faith in nature -shampoosta allergiaa!!
Päätin kokeilla vähän ns. ekologisempaa shampoota, mutta tuloksena oli se, että päänahkani poltteli ja hartiat + olkapäät tulivat täyteen nokkosihottumaa. Lisään vielä sen, että olen atoopikko, mutta en ole saanut esimerkiksi perus tresemmestä minkäänlaisia oireita vaikka ne taitaa olla kunnon kemikaalimyrkkyjä...
Mitkäs on teidän kokemukset näistä tuotteista? Niitähän on monenlaisia, itse käytin granaattiomena + rooibos.
Kommentit (5)
Itse saan tuollaisen reaktion kaikista tuotteista, jota sisältävät aloe veraa. Sinun reaktiosi kuulostaa siltä, että olet allerginen jollekin tuotteen ainesosalle. Ekologisuus/epäekologisuus itsessään ei ihottumaa aiheuta tai poista. Riippuu täysin ainesosien sopivuudesta itselle.
Käyttämäsi shampoon ainesosalista on tässä:
Aqua, Ammonium laureth sulfate, Maris sal, Polysorbate 20, Cocamidopropyl betaine, Punica granatum fruit extract, Aspalathus linearis leaf extract, Glycerin, Alcohol denat, Melaleuca alternifolia leaf oil, Anthocyanins, Sodium benzoate, Potassium sorbate, Citric acid, Aroma, Linalool, Limonene.
Kolme viimeistä aiheuttavat hyvin usein allergiaa. "Aroma" voi olla mitä hyvänsä hajustetta. Muita noista en jaksa googlata, mitä ne ovat, mutta eihän siinä ole mitään kummallista, jos saa jostakin reaktion.
Itse en ole siis tuotetta kokeillut, mutta ainesosaluettelon perusteella en edes harkitsisi. Minulla on hajusteallergia.
Luonnonkosmetiikassa käytetään paljon allergisia reaktioita aiheuttavia ainesosia. Atoopikko joutuu varmasti testaamaan itselleen sopivia tuotteita niin normi- kuin luonnonkosmetiikan puolelta. Itse käytän paljon luonnonkosmetiikkaa ihan vaan siksi, että tuoksut tuotetuntuma yms mielestäni miellyttävämpiä. Puheet myrkyistä kemikaalien kohdalla mielestäni vähän koomista, kun lähes mikä tahansa väärässä paikassa vääränä pitoisuutena voi olla haitallista.
Atooppisena ja/tai allergiaantaipuvaisena kannattaa aina testata uutta tuotetta ensin pienelle ihoalueelle. Näin minimoidaan mahdollisuus allergisen reaktion leviämisestä koko kehoon. Toki jotkut ainesosat voivat aiheuttaa koko kehon kattavan reaktion tuosta huolimatta, mutta todennäköisyys on pienempi.
t. vain tarkkaanvalittuja ainesosia sisältäviä luonnonkosmetiikkatuotteita käyttävä atoopikko-allergikko
Siinä oli siis jotain ainetta, jolle olet allerginen. Harmi juttu. Itse käytän Flown palashampoota ja olen oikein tyytyväinen.