Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen erityisruokavailoita tarvitseva eikä minua kunnioiteta, kun menen kylään.

Vierailija
30.01.2017 |

En voi syödä:
- gluteenia
- maitoa
- mitään vihanneksia raakana
- meren eläviä
- valkosipulia
- voimakkaita mausteita
- rasvaisia ruokia.
- tarvitsen myös hyvin vähä suolaisena.
- saan oireita myös monista väri ja lisäaineista.
- en voi syödä myöskään kananmunaa
- sian lihasta saan nivelkipuja.
- hedelmistä raakana menevät vain viinirypäleet.
Saan myös oireita usein ihmisten pölyisistä ja huono ilmaisista taloista.
Henkeä rupeaa jo ahdistamaan tuulikaapissa.
Voin myös nivelteni avulla kertoa n. 30 min onko talossa hometta.
Minun erityisruokavalioita ei huomioida.
Jos erityisruoka täyttää lähes kaikki kriteerit niin suolaa on vähintääkin liikaa.
Minkä takia allergisia ei huomioida???

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule meille, napostellaan viinirypäleitä.

Mitä muuta voit syödä?

Vierailija
2/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Menikö pitkäänkin keksiä tuo lista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Ja oliko noiden taustalla muka oikeita terveydellisiä syitä, vaan ainoastaan nirsoilua?

Jos joku on noin valikoiva, ottakoot omat eväänsä. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.

Vierailija
4/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänhän on ratkaisu: AP voi seuraa halutessaan kutsua omaan kotiinsa haluamansa vieraat, ja laittaa pöydän koreaksi ihan miten laajan tarjoilun haluaa. Miksi ihmeessä kehtaat vaatia kyläkutsun lisäksi vielä muuta kuin kahviisi sokeria?

Vierailija
5/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän saattaa sinut armokuolemaan. Ei tuota vitun märinääsi kestä susikaan.

Vierailija
6/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonvalinta ei suosi multiallergikkoja ja muita ruokavammaisia.

Vierailija
7/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä ovat oikeita oireita.

Saan monista ruuista hengen ahdistusta.

En ole kertaakaan saanut anafylaktista shokkia mutta kurkkua alkaa kuristamaan.

Kerran mulle soitettiin ambulanssi jossa sormesta otettiin hapetusarvo, joka oli normaali.

No kaise nyt on normaali, kun kohtaus oli jo ohi.

Miksi väheksytte minua?

Ap

Vierailija
8/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten sua pitäisi jotenkin erityisesti huomioida?

Sano yksikin hyvä syy.

Vierailija
9/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä ovat oikeita oireita.

Saan monista ruuista hengen ahdistusta.

En ole kertaakaan saanut anafylaktista shokkia mutta kurkkua alkaa kuristamaan.

Kerran mulle soitettiin ambulanssi jossa sormesta otettiin hapetusarvo, joka oli normaali.

No kaise nyt on normaali, kun kohtaus oli jo ohi.

Miksi väheksytte minua?

Ap

Tiedän mistä hengenahdistuksesi johtuu:

- korvien välissä olevasta jutusta. Siinä on jtn häikkää.

Vierailija
10/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on jokseenkin yhtä pitkä lista, mutta erilainen. En edes jaksa kertoa kaikkille omia rajoitteitani, vaan otan omia eväitä mukaan sen verran, että pärjään, jos ei talosta löydy mitään sopivaa syötävää. Aika harvoin tulee nykyisin edes lähdettyä mihinkään, missä pitäisi syödä jotain. "Onneksi" olen työtön, niin ei tarvitse murehtia työpaikkaruokailujakaan. Ehkä se kuitenkin menisi omilla eväillä.

Vierailija
11/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin sinuna omat eväät mukaan.

Vierailija
12/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo omat eväät jos ei-lista on noin pitkä. Ilmoitatko jo tuulikaapissa, ettet voi tulla pitemmälle, kun teillä ei ole siivottu tarpeeksi perusteellisesti minua varten?

Vierailija
13/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Harmillista ja surullista jos ruokavaliosi on oikeasti noin rajoittunut. - Itse olen ratkaissut "ongelman" niin, että olen monen monta kertaa tarjoutunut ottamaan omat eväät mukaan, toisaalta olen iloinen usein jo kahvista, mutta "rajoituksista" on kuitenkin minusta kohtelaampaa kertoa etukäteen, eikä vasta sitten kun kaikki on valmista ja katettuna jota ennen on edeltänyt mahd. pienempi suurempi vaivan -näkö  - Tiedostan erinoamisen hyvin, että "rajoitteisuuteni" on vuosien saatossa varmasti rajoittanut sosiaalista kanssa käymistäni, mutta vanha sääntö pätee edelleen: "vieraat kulkee ajallaan talo elää tavallaan" - Mutta tokihan sitä voit myös itse varautua esittämään "toiveen" (e. vastauksen), että mitä voisit nauttia, kun olet ni-in rajoittunut, koska usein varmaan ihmiset tuollaisen listauksen jälkeen saattavat sellaista -jollei muuten niin uteliaisuudesta tai kenties vain kohteliaisuudesta- kysyä     

Vierailija
14/22 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin tollasen listan kanssa ottasin omat eväät. Tai ainaki kertosin mitä se on mitä voin syödä...

Vierailija
15/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin saan sianlihasta nivelkipuja:/// tää on tosi rankkaa mut onneks löyty hei vertaistukea:DDDDD

Vierailija
17/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ois helpompi luetella ne, mitä sä voit syödä?

Vierailija
18/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla tarjota kraanavettä

Vierailija
19/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tää on provo? No vastataan nyt kuitenkin, itse olen elintarvikealan ammattilainen. En missään nimessä kutsuisi sinua kylään syömään. Ihan oikeasti, jos tulisit kylään niin saisit tuoda omat eväät, minä en vaaranna kenenkään terveyttä tekemällä vaikkapa sulle sämpylää samassa tilassa missä teen omani. Mun ruokiani et myöskään kestäisi.

Mitäpä jos kutsut vieraat teille ja teet ruuat oman ruokavaliosi ja rajoitteitesi mukaan jos kestit haluat? Voi kyllä olla ettei vieraat kestä hajuttomia ja mauttomia ruokia, mutta ainakaan ei ole heille vaaraa allergiareaktiosta, vain tylsästä makukokemuksesta.

Vierailija
20/22 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina toistellaan "talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan."

Mä luulen että moni on tajunnut tuon sananlaskun väärin. Sehän tarkoittaa, että jos vieras tulee ilmoittamatta, hänelle löytyy aina ruokaa, mutta se on sitä tavallista mitä talossa silloin on.

Mutta kun kyse on kutsutuista vieraista, niin kyllä silloin pitäisi ottaa huomioon hänen ruokatoiveensa, varsinkin kun niiden takana on sairaudet. Tämä on täysin normaalia vieraanvaraisuutta.

Jos kuitenkin rajoituksia on paljon ja niitä on vaikea noudattaa kuten "liian rasvainen tai maustettu" tai vaatii tarkkaa tietoa, niin varmaan helpointa on että vieras itse tuo mukanaan yhden sopivan ruookalajin, joka laitetaan tarjolle kaikille. Se helpottaa sekä hänen että talonväen paineita.