Kuntosali vai muu liikunta?
Haluan aloittaa kuntosalin mutta missä tahansa salilla olen käynyt tutustumassa, on oloni ollut epämukava. Olen aloittelija, joten kaikki laitteetkin näyttävät monimutkaisilta ja pelkään nolaavani itseni kun muut ovat kunnon fitness ihmisiä. Minulla ei nyt ole varaa edes sisäkenkiin saati hienoigin urheiluvaatteisiin. Jotenkin myös olo on epämukava jos miehet katsovat.. niin olen ajatellut, että tuleekohan siitä mitään jos lenkkeilen ja teen esim lihasharjoitusta kotona ja käyn joka viikko uimassa? Onko tulokset periaatteessa samat jos vaib motivaatio riittää.. onko muilla epämukava olo salilla ja mitä muuta liikuntaa teette?
Kommentit (17)
Teen kotijumppaa. Paljon kyykkyjä, lankutusta jne. Kotoani löytyy myös kuntopyörä, kahvakuula, painot ja jumppapallo. Kotijumppa on korvannut aikaisemmat salikäynnit.
Jos olet kaunis, sinua autetaan varmasti :)
Epämukava olo salilla katoaa kun laitteisiin saa ohjausta. Mikä on tavoitteesi? Lihasmassa, kunnon kohentaminen, kiinteytyminen? Liikunnasta nauttiminen?
Itse en tykkää käydä uimahalleissa vaan mieluummin salilla. Makuja on monia.
Kahvakuula on hyvä - samalla voi vaikka katsella jotain hyvää ohjelmaa telkusta. Itse käyn salilla ihan vaan meidän paikallisen uimahallin salilla (, johon näin kunnan työntekijänä pääsen ilmaiseksi). Perusjutut löytyvät ja kanssakuntoilijat ovat ihan tavallista lökäverkkarikansaa + paljon lupsakoita eläkeläisiä. Siellä ei tarvitse häpeillä fitness-kissojen keskellä; hiki saa roiskua ihan rauhassa. :D
Pari kertaa olen elämäni aikana käynyt salilla ja todennut, että salit ovat niin epämiellyttäviä paikkoja etten enää niihin mene. Porukkaa on joka nurkka täynnä ja kaikkia pitäisi ottaa huomioon siinä treenaillessa, sitten päälle se, että meikäläinen olisi siellä nostelemassa jotain tulitikkuja kun tosimiehet pumppaa rautaa. Voi itsensä nolata mukavammillakin tavoilla.
Tuskimpa kotona treenaamalla saa ihan samanlaisia tuloksia kuin siellä salilla. Tietty jos motivaatio ja laitteet on viimeisen päälle niin ei kai siinä mitään ongelmaakaan ole. Hyvin pitkälti ne tulokset kai riippuu siitä, että mikä sen harjoittelun tarkoitus olisi, hankkia isoja lihaksia vai laihtua.
Terveisin Naispelko23
Olen treenannut parikymmentä vuotta saleilla eri kaupungeissa, halvoissa ja kalliimmissa ja ihan kaikissa on ollut asiakkaina pääosin tavallisia ihmisiä, ei mitään ihmeen fitnesskissoja. Epävarmuus johtuu vain siitä, että jos ei osaa ja tiedä mitä pitäisi tehdä, niin tuntee itsensä tyhmäksi. Selkeä ohjelma ja laitteiden opettelu poistavat tämän. Kaikki siellä tekevät omia juttujaan, ei kukaan tuijota juuri sinun treeniäsi.
Mitä haluat saavuttaa? Laihdutukseen riittää ruokatottumuksien muutos, mikäli muskelikehonrakentajaksi haluat niin ehkä sitten.
Kokeile Youtubesta PopPilates videoita. :) Kivaa kotijumppaa ja todella tehokasta. Näiden lisäksi jos käyt uimassa tai lenkkeilet, niin siinä on jo ihan hyvin. Pelkillä noillakin saa riittävät treenit aikaan.
Ja sen jälkeen jos myöhemmin innostus kasvaa, niin ehkä sitten uudestaan sinne salille? Itse olen erinomaisessa kunnossa fyysisesti, mutta koen silti kuntosalit epämukaviksi. Salilla jossa käyn on onneksi harvoin muita, kun käyn jo viideltä aamulla.. :) Ei se yhdessä ähkiminen ole kaikkia varten, vaikka niitä laitteita osaisikin käyttää.
Mullakin oli epävarma olo pitkään, mutta niinkuin joku jo totesikin, selkeä ohjelma helpottaa. Mulle laitteet oli tuttuja ( nuorempana kävin ahkerasti ), joten en ohjeistusta tarvinnut, mutta suunnittelin etukäteen treenin, jonka toteutin, vaikka kuinka olisi alkanut ahdistamaan.
Eikä siellä todellakaan kukaan erityisemmin tuijottele, normi-ihmisiä siellä käy. Rohkeasti vaan mukaan!
En pidä kuntosaleja mitenkään erityisen kivoina paikkoina, mutta hiljattain kävin katsomassa yhtä naisten salia, eikä se ollut niin paha. Siellä olisi laiteohjaus maksanut mielestäni liian paljon, mutta jossain jumpassa voisin käydä rahatilanteen salliessa myöhemmin.
Hyvän kunnon ja kropan saa muualtakin kuin salilta. Meillä on perheessä 4 kestävyysurheilijaa, jotka eivät koskaan käy kuntosalilla. Silti ovat lihaksikkaita ja pärjäävät kisoissa.
Tuntuisiko naisten sali mukavammalta vaihtoehdolta sinulle? Kotona treenaaminen tyssää monella alkuinnostuksen jälkeen varsinkin ilman kunnon välineitä/tiloja. Riippuu tietysti ihmisestä.:)
Uintiharrastus on hyvä, siitä ei kannata luopua, salitreenailu tukee sitä hyvin ja toisinpäin. Samoin kuin muukin liikunta.
Hienot salikamppeet ovat pienin juttu mitä miettiä!! Sitä paitsi käytettyinä löytyy tosi hyväkuntoisia urheilukamoja - oota kk pari, kun taas useat uuden vuoden lupaukset hylänneet lopettavat ;)
Ja juu, ohjaus on aika lailla ehdoton ja motivoi
Kuntosalit on tarkoitettu tietyn tyyppisille ihmisille. Mene vaan, seura löytää kaltaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalit on tarkoitettu tietyn tyyppisille ihmisille. Mene vaan, seura löytää kaltaisensa.
Höpö höpö, saleilla on paljon kaikenlaisia ihmisiä. Iso ryhmä ovat esimerkiksi selkävaivaiset, joille fysioterapeutit suunnittelevat ohjelmia. Näitä näkee joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, saleilla on paljon kaikenlaisia ihmisiä. Iso ryhmä ovat esimerkiksi selkävaivaiset, joille fysioterapeutit suunnittelevat ohjelmia. Näitä näkee joka paikassa.
Jep, ihan tavallisia ihmisiä niillä käy. Sinne vaan ap sekaan. Sitä paitsi jos asut paikkakunnalla jossa useampi vaihtoehto niin hyvin äkkiä pelkästään googlailemalla tai paikan päällä käymällä saa kuvan millainen paikka on.
Sitä paitsi jos arkailet fitness- ja bodarityyppejä, ne ovat yleensä nähneet kaiken ja muutenkin keskittyvät omaan tekemiseen
En käy kuntosalilla, koska säästän nekin rahat tekemällä Fitnessblenderi aivan mahtavia ilmaisia treenejä Youtube-kanavaltaan. Heillä on yli 500 videota: HIITiä, voimaa, lihaskuntoa, kestävyyttä, liikkuvuutta, pilatesta, kickboxingia... Teen joka päivä eri videon, niin ei todellakaan pääse kyllästymään. Suosittelen! :)
Kuntosali tehojen puolesta, jotain muuta jos haluat nauttia liikunnasta. Itse kyllä nautin kuntosalistakin onneksi. En jaksaisi harrastaa vaikka jotain frisbeegolfia tai kävelyä, koska ne eivät tee juuri mitään fyysiselle suorituskyvylleni.