Jos saan työhaastattelukutsun, annanko itsestäni todella huonon kuvan, jos ehdotan jotain toista päivää?
Opiskelen Rovaniemellä ja etsin töitä Helsingistä. Valmistun viimeistään toukokuussa ja silloin muutan joka tapauksessa Helsinkiin. Haen töitä jo nyt, koska pystyisin suorittamaan loput opinnot myös esseesuorituksina (vaikeammin, mutta mahdollista).
Työhakemuksia lähtee noin 5-10 päivässä. Jos tärppäisi ja joku pyytäisi minua keskellä viikkoa työhaastatteluun, voisinko pyytää uutta päivää alku- tai loppuviikoksi? Silloin voisi matkustaa viikonloppuna Helsinkiin ja palata Rovaniemelle loppuviikoksi tai olla alkuviikon normaalisti. Jos olisi keskellä viikkoa, menisi matkoineen helposti kolme päivää koko viikosta..
Kommentit (10)
Tottakai voit ehdottaa muutakin päivää. Yleensä työnantajat ovat ihan fiksuja ihmisiä, ja ymmärtävät että kaukaa tuleville perjantai ja maanantai on ne helpoimmat päivä. Voivat jopa itse ehdottaa lauantaitakin tällaisessa tapauksessa, kokemusta on.
Tottakai voit, eikä se anna sinusta huonoa kuvaa. Kerro missä asut tällä hetkellä, muuttohalukkuudestasi pääkaupunkiseudulle ja että matka viikonlopun yhteydessä on opintojesi kannalta paras, vaikka töitä voisit ethdä heti XXX päivästä alkaen, kun jäljellä on silloin esseitä yms etänä suoritettavaa.
Uskoisin että onnistuu kun kerrot saman kuin aloitusviestissäsi. Perustellussa syyssä voi mielestäni pyytää vaihtoa.
Riippuu rekryn aikataulusta. Joskus omalla kohdalla ei ole ollut enää muuta valittavaa kuin kellonaika tiettynä päivänä ja joskus työnantaja on taas itse kysynyt koska minulle sopisi parhaiten.
Ei ole huono asia ehdottaa, mutta kannattaa varautua siihen, ettei päivä silti vaihdu. Monet haluavat haastatella kaikki ehdokkaat samana päivänä ja monella työnantajalla on muutakin kalenteriinsa sovitettavaa kuin sun haastattelu.
Ota yksi päivä ja yritä järjestää sille useampi.
Olen siirtänyt onnistuneesti haastattelupäivää, syynä työpäivä silloisessa työpaikassa (työn luonne ei sallinut poissaoloa) ehdotin vapaita päiviä ja saatiin sovittua aika.
Mä hain töitä toisesta kaupungista, ja mulle kerrottiin jo hakemukseni saavuttua ns. kuittausviestissä että "Haastattelemme varteenotettavimmat hakijat loka-marraskuun vaihteessa. Ehdottaisitko pitkämatkalaisena vaikkapa kahta tai kolmea Sinulle sopivaa ajankohtaa, joista voisimme yhdessä valita sopivan. "
PS Norwegian lentää aika halvalla Rvn-Hki, ei siihen kolmea päivää mene vaikka haastis olis keskell viikkoakin.
Se lähinnä kiinnostaa että kuinka pystyt laittamaan 5-10 hakemusta per päivä? Itselläni tekee tiukkaa laittaa tuota määrää edes kuukaudessa.
Et anna huonoa kuvaa, vaan pikemminkin antaa kuvan vastuullisesta työnhakijasta, jolla on muitakin velvoitteita.
Puhelin- tai videoyhteyshaastattelukin onnistuu usein.