Mitä "ylimääräisiä" tietoja terveyskeskuksen tiedoissa näkyy?
Saan nykyään hieman erikoista kohtelua terveydenhuollossa. Taustana on sellainen, että ihastuin yhteen hoitavaan lääkäriini. Voisiko olla niin, että suunnilleen etusivulla lukee jotain tyyliin "miehiä ahdisteleva pervo" tms. Olen siis muuten normaalin näköinen ja jopa viehättävä sekä asiallinen, mutta saan ihme virnistelyä nykyään osakseni jo vastaanotossa/kansliassa. :(
Kommentit (18)
Katso kannasta. Voit myös tilata itseäsi koskevat paperit, niin saat vanhemmatkin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että sinun kohdallasi diagnoosi on F45.20...
Voiko sellainen näkyä siellä ilman että asiasta olisi itse tietoinen? Pelkään kieltämättä tiettyjä sairauksia ja testautan itseäni melkein hysteerisesti. Muuten olen ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko sellainen näkyä siellä ilman että asiasta olisi itse tietoinen? Pelkään kieltämättä tiettyjä sairauksia ja testautan itseäni melkein hysteerisesti. Muuten olen ihan normaali.
Kyllähän ammattimainen lääkäri kertoo potilaalleen jos sillä on hypokondria. Se on yllättävän yleinen ja siihenkin on saatavissa hoitoa joka auttaa. Sairaalloinen sairaudenpelko on aika elämää rajoittavaa. Keskestele siitä avoimesti lääkärisi kanssa.
2
Kaikki mitä olet sanonut siellä. Ei ne asiat tule itsestään niitä sinne tietoihin kirjaavien päähän.
Siellähän voi olla vaikka mitä. Minulla kävi hoitojakson lopulla ilmi, että minun ja erään toisen potilaan juttuja on vahingossa kirjattu aina välillä ristiin niin, että minun papereissani näkyy muutamia sen toisen juttuja ja sen toisen papereissa lukee muutamia minun juttujani. Ja sehän oli vain että "hupsistakeikkaa kun kävikin näin, mutta ei niitä sieltä nyt enää kukaan käy korjaamassa". Minun tiedoissani lukee siis edelleen asioita, jotka eivät missään vaiheessa ole olleet ajankohtaisia asioita minun elämässäni, ja sama juttu tällä toisellakin henkilöllä.
Olen miettinyt, että onko näitä kirjauksia edes mahdollista korjata sen jälkeen, kun ne on sinne jo kirjattu. Voisiko se järjestelmä olla rakennettu niin, ettei merkintöjä voi tallennuksen jälkeen muuttaa? Kaikki olivat ainakin minun kohdallani niin vastahakoisia korjaamaan asiattomia merkintöjä, vaikka kyllähän sen jo järkikin sanoo, että tällaiset virheet PITÄÄ korjata. Ei minulle kyllä kukaan sanonut, että korjauksien teko olisi mahdotonta, korjausten teosta vain kieltäydyttiin ilman mitään selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ammattimainen lääkäri kertoo potilaalleen jos sillä on hypokondria. Se on yllättävän yleinen ja siihenkin on saatavissa hoitoa joka auttaa. Sairaalloinen sairaudenpelko on aika elämää rajoittavaa. Keskestele siitä avoimesti lääkärisi kanssa.
2
Tämähän on hieno palsta, kun joku vastaa puolestani. :D
Ja heitin sen hypokondriajutun kyllä vitsinä. Toki, jos huolestuttaa asia niin kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Diagnoosit laitetaan sairauskertomusmerkintöihin, joiden pitäisi näkyä Kannassa.
Terv. Se aito 2.
Ja se minun piti lisätä, että luulosairauskin on sairaus, eikä mikään naureskelun paikka. Eli mikäli sinulla on luulosairaus ja sinulle tosiaan naureskellaan, ja syy tähän naureskeluun olisi luulosairaus, niin se on erityisen asiatonta käytöstä. Hoitava taho ei saa nauraa potilaalle. Ei, vaikka potilaalla valuisi ripulia lattialle, eikä vaikka potilas hokisi sairautensa vuoksi hävyttömyyksiä ja kirosanoja, eikä silloinkaan vaikka potilaalla olisi kikkelin muotoinen melanooma otsassaan.
T: 6
Potilastiedoista ei voi poistaa mitään, mutta sinne perään voi kirjoittaa että tässä on kyseessä lääkärin toteama kirjausvirhe. Tai että potilas haluaa korjata edellistä kirjausta ja kyseessä on ollut väärin ymmärrys jossain asiassa. Musta on hyvä että asiat on nykyään Kannassa. Voit jälkikäteen katsoa ymmärsikö lääkäri sanomasi samalla tavalla kuin itse tarkoitit. Parantaa kommunikaatiota puolin ja toisin.
2
Tätä se on jos hymyilet, naureskellet potilaille, jos et olet tyly.
Ja tämä on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2Tämähän on hieno palsta, kun joku vastaa puolestani. :D
Ja heitin sen hypokondriajutun kyllä vitsinä. Toki, jos huolestuttaa asia niin kannattaa ottaa puheeksi lääkärin kanssa. Diagnoosit laitetaan sairauskertomusmerkintöihin, joiden pitäisi näkyä Kannassa.
Terv. Se aito 2.
Näkyyköhän noi numerot eri tavalla eri laitteilla. Surffailen puhelimella ja mun viestissä nimittäin näkyy 2/
Olen siis ketjuun toisena vastannut, eikä todellakaan ollut tarkoitus esittää ketään toista.
2
Vierailija kirjoitti:
Siellähän voi olla vaikka mitä. Minulla kävi hoitojakson lopulla ilmi, että minun ja erään toisen potilaan juttuja on vahingossa kirjattu aina välillä ristiin niin, että minun papereissani näkyy muutamia sen toisen juttuja ja sen toisen papereissa lukee muutamia minun juttujani. Ja sehän oli vain että "hupsistakeikkaa kun kävikin näin, mutta ei niitä sieltä nyt enää kukaan käy korjaamassa". Minun tiedoissani lukee siis edelleen asioita, jotka eivät missään vaiheessa ole olleet ajankohtaisia asioita minun elämässäni, ja sama juttu tällä toisellakin henkilöllä.
Olen miettinyt, että onko näitä kirjauksia edes mahdollista korjata sen jälkeen, kun ne on sinne jo kirjattu. Voisiko se järjestelmä olla rakennettu niin, ettei merkintöjä voi tallennuksen jälkeen muuttaa? Kaikki olivat ainakin minun kohdallani niin vastahakoisia korjaamaan asiattomia merkintöjä, vaikka kyllähän sen jo järkikin sanoo, että tällaiset virheet PITÄÄ korjata. Ei minulle kyllä kukaan sanonut, että korjauksien teko olisi mahdotonta, korjausten teosta vain kieltäydyttiin ilman mitään selitystä.
Potilasasiamieheen yhteys, tilaa paperit itsellesi joissa nuo virheelliset tiedot näkyvät. Joskus on Suomessakin amputoitu henkilöltä väärä, terve jalka kun kirjaus oli tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Katso kannasta. Voit myös tilata itseäsi koskevat paperit, niin saat vanhemmatkin paperit.
Kaikki ei näy kannassa, esim. jos potilas on käyttäynyt väkivaltaisesti, niin hoitohenkilökunta näkee sen heti, mutta ei näy välttämättä kannassa. Riippuu mihin tieto on kirjattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei näy kannassa, esim. jos potilas on käyttäynyt väkivaltaisesti, niin hoitohenkilökunta näkee sen heti, mutta ei näy välttämättä kannassa. Riippuu mihin tieto on kirjattu.
Miten hlökunta näkee sen heti? Lävähtääkö se heti näytölle punaisilla kirjaimilla vai onko jossain sivulauseessa? Miksi sinne saa kirjata tietoja, jotka ei näy potilaalle? Ihme selän takana suhmurointia. Ap:lle, todennäköisesti lääkäri on juorunnut hoitajille ihastuksestasi kahvitauolla ja sulle naureskelevat :(
Joo, tuskin sun potilaskertomuksessa lukee, että ihastunut lääkäriin. Riippuu miten paljon olet tuonut sitä esiin, voihan se olla, että siitä on ollut puhetta henkilökunnan kesken, vaikka kiva tietenkin olisi, jos lääkärillä olisi tässäkin asiassa vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Saan nykyään hieman erikoista kohtelua terveydenhuollossa. Taustana on sellainen, että ihastuin yhteen hoitavaan lääkäriini. Voisiko olla niin, että suunnilleen etusivulla lukee jotain tyyliin "miehiä ahdisteleva pervo" tms. Olen siis muuten normaalin näköinen ja jopa viehättävä sekä asiallinen, mutta saan ihme virnistelyä nykyään osakseni jo vastaanotossa/kansliassa. :(
Potilastiedoissa ei lue mitään, kyseessä on vanha kunnon juoruilu.
Tiedäthän,
"Muistatko kun Esa lääkäriä ahdisteli se yksi potilas?"
"Joo, miten niin?"
"Se oli toi vaalee tukkainen joka istuu odotustilassa. Toi jolla on sininen takki ja valkoinen kaulaliina."
"Jaa toi :O"
Ja näin aina uudetkin henkilökunnan jäsenet osaavat neureskella sinulle.
jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin nuo ylimääräiset tiedot on kirjattu ja mistä niitä voisi saada selville tai oikaistuiksi? Näkyykö se heti siinä tietojen alussa tms.?
Tietysti on mahdollista, että vain koet asian niin. Jos tunnet syyllisyyttä ja häpeää asiasta, voit olla herkkä reagoimaan ihan tavallisiin sanoihin ja ilmeisiin ja etsimään niistä merkityksiä. Joita niissä ei ole.