*SUURPERHEELLISET viikonloppua odotellen!*
 Ei ole pitkiin aikoihin näkynyt pinoa, joten aloitanpa nyt!
 Kävin tänään rakenneultrassa, kaikki oli ok, painoarviokin 400g.
 Kysyin sitten kumpi tulossa, kätilö ei millään saanut näkyviin, kun vauva oli jalat tiukasti yhdessä, sanoi että napanuora näkyy jalkojen välissä.
 No, sitten tuli lääkäri vielä tarkastamaan, että sydän ym. ok, ja yritti hänkin katsoa. Ei saanut näkyviin ja sanoi että jää vielä toistaiseksi salaisuudeksi.
 Sitten katsoi vielä sisäkautta ultralla istukan tilanteen, kun huudahti:" No nyt näkyy kumpi ja oikein tarkasti, täällä on kivekset ja se napanuora on kikkeli!"
 Elikkä neljäs poika saadaan (1 tyttö on), mua alkoi naurattaa kauheasti, olin IHAN varma että tyttö tulossa, lyötiin jopa miehen kanssa vetoa siitä (mies veikkasi poikaa)!
 No, hyvä tietää, olen jo ostellut kasan tytön vaatteita, ei tule enää ostettua turhaan!
 Ja äitiyspakkaushaalarikin on nyt ihan kiva, ja muutenkin aika poikavoittoista sisältö.
 Ras-mam rv 21+0
Kommentit (13)
 Kuumeilupuolelta siis. Edelleen imetän, eli tuskinpa on raskautumista ihan äkkiä tiedossa. Tosin " vauva"  saadaan toukokuussa, nimittäin karvainen sellainen. Mies varasi meille koiranpennun, joka on luovutus iässä toukokuussa.
 No, oikeestaan Höntälle tulin kirjoittamaan. Mulla kolmannessa raskaudessa kohtu kasvoi tosi nopeasti ja oli aina yli niitten käyrien sf-mitta. Ultrassa (rakenne) huomattiin, että istukka on etuseinässä. Sitten loppua kohden kasvu tasoittui. Mulle sanoi th silloin, että jos istukka on etuseinässä, niin usein kohtu kasvaa alussa toisi nopeasti, mutta tasoittuu sitten loppua kohden. Eli voihan olla tämmöisestäkin kysymys.
 Mutta nyt täytyy mennä. Aurinkoista kevättä ja nauttikaahan masujen kasvattamisesta!
 Pipsa
 Tuo vois muuten ollakin niin,et mulla olis just etuseinämäs istukka,koska sydänääniä kuunnellessa tuntui vaan kuuluvan omat sydänäänet ja jostain takaa sit saatiin lopulta vauvankin äänet kuulumaan.

Täällähän sitä ollaan ja iloitaan siitä, että tänään (jo) on täynnä samat viikot kuin silloin, kun esikoisen synnytys käynnistyi. Eli hyvälle mallille ollaan päästy! Viikko sitten oli painoarvio aika tarkalleen 2000g, joten eiköhän ainakin 2200g:n hujakoilla pyöritä?
 En osaa oikein sanoa tuohon sf-mittakysymyseen muuta kuin että mun mielestä se mittaaminen on kyllä varsinaista salatiedettä (lue: hasardihommaa... ;). Mulla poukkoilee mitta ihan oudosti taas, vaikka omasta mielestä maha kasvaa tasaisesti ja ultran perusteellakin kaikki on aivan reilassa. Ja sitten siihen joku eri mittaaja kehiin, niin taas on vielä omituisemmat tulokset. Osa syystä voi johtua siitäkin, että mulla vaavit mahtuu välillä jotenkin ihme vinoon asentoon, ja silloin on mitta aina pienempi; ja jos se sitten punnertaa enemmän pystyyn niin on mukamas taas selvästi isompi. En ymmärrä koko touhua.
 Hermot on olleet kireällä kuopuksen takia, joka roikkuu koko ajan kuin mikäkin iilimato; paitsi silloin kun taas kiipeilee kaikkiin vaarallisiin paikkoihin. Luulin että pahin vaihe olis ohi, mutta tällä viikolla on taas keksinyt tuon kiipimisen. Ja kun itse ei oo missään vetreässä kunnossa enää, niin ei jaksais olla koko ajan poukkoilemassa sen perässä. Samalla herra 3-v kehittää uhmatilanteen ihan mistä vaan, ja hänen kanssaan oon vielä lyhytpinnaisempi. :(
 Nyt pitää alkaa keksiä pojille jotain kivaa, vaikka ikkunamaalausta. Siemeniä on ostettu, joten kylvötöihinkin päästään jos ei tänään niin sitten huomenna.
 Kivoja poikauutisia oli - Höntällä (? unohdin jo??)! Hauskaa että saitte vehkeet sihtiin! Mä oon yrittänyt udella monta kertaa, mutta salaisuus sen kuin pysyy. Poikaolo on edelleen; saas nähdä onko sellaisessakaan olossa mitään totuuspohjaa....
 Hyviä vointeja kaikille, tulkaas välillä ilmoittelemaan itsestänne!
 t. Jymy rv 34+0 sekä p/00, p/02, p/04
 Sf-mitoista: meillä päin mitataan vasta yli 20 viikosta eteenpäin, eli ens viikolla.
 Mut edellisessä raskaudessa sf mitat olivat: rv 24+2=23cm, 27+4=26cm, 32+3 sikiön painoarvio 2500g, 35+4=sikiön painoarvio 3500g ja sf-mitta rv39+3=37cm.
 2 päivää meni yli ja vauva painoi 4850g 56 cm.
 Vähäsen palottaa, että tämäkin vauva on iso, toinen poika painoi 4810g ja kolmaskin poika yli 4 kiloa. Tyttö oli " vain"  4-kiloinen.
 Ja kun tämä on nyt todettu pojaksi ja vatsakin on jo todella iso, niin HUI!
 Ras-mam rv 21+1
 Minäkin pitkästä aikaa koneella.
 Täällä on ollut puolikuntoista porukkaa, kun olen ainoana säästynyt nuhilta ja yskiltä. Isäntä kävi just lekurissa ja on poskiontelontulehdus.
 Mut sit asiaan. Tuosta kohdun kasvusta,niin kyllä se mielestäni on kasvanut aina nopeammin raskaus raskaudelta, mutta on kyllä ehkä tasoittunut siinä lopussa, ja ultrassa kun sitä viimeksi kysyin, kun oli  se sf- mitta niin suuri (reippaasti yli käyrien), niin sanoivat sen johtuvan juuri useista peräkkäisistä raskauksista.
 Meillä on hassusti lasten syntymäpaino aina pienentynyt, eli esikoinen oli suurin,3700g ja nyt viimeisin eli neljäs vain nippa nappa yli 3000g.
 Mä tietenkin hermoilen nyt sitä, kun on tuota ikää jo, niin jos istukka ja muut elimet jo kalkkeutumassa, niin ettei pieni saa tarpeeksi ravintoa.
 Jostainhan täytyy koko ajan huolta kantaa...
 Me ei edes kysytty sukupuolta viimeksi ultrassa, mutta mies väittää nähneensä kivekset siellä, mutta tiedä häntä.
 Olen myös kahden vaiheilla äitiyspakkauksen suhteen, kun olen vain esikoisesta sen ottanut, mutta kun niitä pieniä vaatteita taitaa olla ihan riittävästi.
 No nyt yksi kiukkuinen nuhanenä heräsi, joten palataan asiaan...
 Meriaani rv 22+5
 Mun mielestä tuo riippuu paljon mittaajasta ja odottajan kropan rakenteesta. Mulla on ollu aika isoja mittoja kait, muta johtuu ihan siitö, että olen tosi lyhyt ja näin ollen masu on iso pallo edessä, kun ei muuallekaan mahdu.
 1. rv18+1, sf 17. 22+3,19. 25+4,25. 29+2,28. 31+2,30. 33+3,32.  34+1,34. 36+1,36. 36+6,35. 38+1,39. 38+6,38
 poika syntyi 39+1 3785g, 50cm
 2. rv 20+5, sf17. 23+0,21. 27+1,25. 31+0,30. 33+0,31. 35+1,33. 36+2,34. 37+0,35. 38+0,35
 tyttö syntyi 38+6 3850g,53,5cm
 3. 20+2,15. 25+3,24. 29+3,28. 32+3,31. 34+3,33. 35+4,34. 36+3,35. 38+3,37. 39+4,38
 poika syntyi 40+2 4640g, 52cm.
 Nyt neljännellä kerralla ei oo vielä korttiin merkattu. Rv 20 paikkeilla oli muistaakseni 17.
 Pääasiassa nollakäyrän yläpuolella siis koko ajan ja lopussa yläkäyrän ylikin, paitsi kakkosella jäi vähän alle.
 Ei noista mun mielestä kannata huolestua. Riippuu tosiaan niin paljon mittaajastakin. Sama on kohdunsuun ja kaulakanavan kanssa. Viimeksikin mulla loppuajasta kohdunkaula uudestaan tuli kiinteämmäks ja pidemmäks, jos neuvolakorttia kattelee ;)
 T@hti

Kiva, että oli meillekin taas pino. Ite oon pääasiassa lueskellu vaan. Nyt on ollu vähän rankempaa. Viime viikko sairastettiin kunnon voimia vievää flunssaa lasten kanssa. Nyt miehellä pari viikkoa sillä tavalla, että ensin on töissä, sitten käväsee kotona suunnilleen syömässä ja lähtee koulutukseen, josta tulee vasta yöllä pois. Ja viikonloppu menee myös kokonaan siellä. Eli pääasiassa lapset ja koti on mun kontolla. Anoppi ja appiukko on auttanu sen verran, että pääsen kerran viikossa kuoroharkkoihin. Onneksi aina ei oo tällaista.
 Tällä viikolla on ensin ruennu selkä vaivaamaan, nyt myös liitokset ja masu muutenkin painaa.
 Mutta ihan kiva, kun ei tarvi olla töissä ja kevät tulee pikku hiljaa.
 T@hti ja lapset p00,t02,p04 ja rv 22+5 (luulisin)
 Mulla on kans aina mitattu tuo sf-mitta vasta  n. rv20 jälkeen. Viimeisimmät mittaukset oli seuraavat:
 tyttö:  39+0, 33cm syntymäpaino 3730g ja pituus 52cm
 poika: 39+4, 38cm, syntymäpaino 3450g ja 51,5cm
 tyttö:  39+2, 35cm, syntymäpaino 3390g ja 49cm
 Täälläkin siis vauvan syntymäkoko on koko ajan pienentynyt..
 Onnea Ras-mamille tulevasta pojasta!
 Peeveli rv 18+0
 ... tuli siivotuksi - tai onhan se nyt kesken tietysti, mutta pakko mennä huilaamaan. Lakananvaihtokin kesken. Palaan joskus toiste.
 Jymy rv 34+1
 Hei vain kaikille!
 Minä sitten varovasti tänne puolelle kurkkaan.
 Tuolta suurperheitten " kuumepuolelta" tänne hyppäsin.
 Tein raskaustestin ja plussaahan se näytti:)
 Ollaan kyllä aivan alkumetreillä,raskausviikkoja vissiin olisi vasta 5vk.
 Jos kaikki hyvin menee niin 21.11.06 syntyy meille uusi perheenjäsen.
 Meillä uusperhe johon kuuluu minun 2lasta aikasemmasta liitosta,miehen tyttö ja sitten meidän kaksi yhteistä lasta.Sitten miehen poika käy meillä kerran viikossa ja joka toinen viikonloppu.
 Elikä 5 odotus minulle ja ihan yhtä jännää se aina on:)
 Pienin lapsi meillä 1v6kk ja vanhin lapsi talossa 13v.
 Itse olen kotiäitinä ja olen 32v.
 Siinä nyt jotain tietoa meidän porukasta.

ElinaE se tais ylläpitää esittelylistaa... missähän Elina on kun ei ole vähään aikaan mitään kuuluunut?
 Mä vietän viikonloppua ihan omassa rauhassa :) Mies lähti eilen lasten kanssa vuokraamalleen mökille. Ihana rauha ja hiljaisuus mut toisaalta myös vähän orpo olo... Toisaalta olis ollu kiva mennä itekin mut kyllä tää oma rauhakin on joskus tarpeellista. Ja mies sanoi ite nauttivansa siitä et saa lasten jakamattoman huomion kerrankin ;)
 Peeveli ja masu 18+1, lapset 6/94, 8/00, 1/05
 Onpas tylsä viikonloppu, kun isäntäkin vaan nukkuu hirveässä kröhässä.
 Onnea sinulle alkumetreille Lapsia4. Minä myös odotan viidettä ja tuli tuossa mieleen että onko muut huomanneet paikallislehdissään uutista, jonka mukaan monisynnyttäjillä onkin vähemmän riskejä sairastua mm.rintasyöpään ja muutamaan muuhunkin syöpään.
 Ja joitakin muita sairauksia oli myös, kuten dementia, johon ei monisynnyttäjä niin herkästi sairastuisi.
 Tosin sitten jotkut verisuoni sairaudet oli yleisempiä, kun tuppaa kai niitä liikakiloja aina jäämään raskauksista.
 Jotakin tuommoista siis luin jokin aika sitten meidän paikallislehdestä.
 Ja Peeveli, nauti tosiaan omasta rauhasta, vaikka muistan kuinka itse itkua tuhrustin, kun viimeksi isäntä lähti koko katraan kanssa ja olivat mummilassa pari päivää.
 Ensin oikein odotin että saan kaikki ovesta ulos ja sitten kun auton perävalot hävisivät näkyvistä niin nyyh, nyyh.
 Mutta kieltämättä yksinolossa on puolensa ja uusin voimin taas sitten porukan kanssa touhuaa.
 Jaahas pienin nuhanenä vaatii taas päiväunia, joten jatketaan myöhemmin.
 Meriaani rv 22+6 vai
Pikaseen laitan kuulumisia ja nostan samalla pinoa. Kaikki suurperheilijät ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen. Toivottavasti tuolta kuumeilijoista saadaan lisää tänne pian odottajia bd bd bd bd db bd
Sellaista piti kysymäni,että onko teillä nyt oottaessa kasvanut kohtu nopeemmin kun ensimmäisiä oottaessa? Siis kun mulla on viikot nyt 16+3 ja kohtu tuntuu hyvin tuossa navan korkeudella. Erityisen hyvin sen tuntee selällään maatessa,kun sattuu viä supistamaan sopivasti. pelottaa niin hirmusti,että jos kasvu johtuu suuresta lapsivesimäärästä ja onkin merkki jostain pahasta kehityshäiriöstä.Olis tosi kiva kuulla teiltä noita sf-mittoja eri viikoilta.
Muuten olo niin hyvä kuin ei oottaiskaan.Ei mitään pahoinvointia,ei närästystä jne. Vaikka vielähän noita kerkiää tulla,joten nautitaan nyt tästä olotilasta!
Nyt pikkumies huutaa,joten moips! Kömpikäähän pinoon " superodottajat" ;D
H&murut ja Jesse 16+3