Miksi työttömän pitää olla täydellinen saadakseen töitä?
Minulla on työpaikka. Tämä vain tuli mieleen, kun omallakin työpaikallani on varsinainen tunari, joka ei luultavasti pärjäisi missään vieraalla, mutta hän saa siellä olla, koska on pomon poika ja hyvä että hänelle on jotain keksitty. Suhteilla saakin töitä, vaikka ei mitään erityistä edes osaisi. Sekä työelämässä on paljon tunareita. Itse olin työtön ja ne, jotka käskivät katsoa peiliin, eivät omasta mielestäni mitään erikoisia olleet. Itseni sijaan katsoin sieltä peilistä heitä ja mietin, että tuokin on jollain ihme avulla töitä saanut, joten miksen minäkin saisi. Se kyllä auttoikin, sain itseluottamusta.
Kommentit (11)
Koska AY-liike suojelee niitä, joilla on jo työpaikka, niitä vastaan joilla ei ole. Irtisanominen on kohtuuttoman vaikeaa, mm. Suomessa ei ole käytännössä laillista palkata huonon työntekijän tilalle parempaa.
Työttömyyden esitetään tekevän ihmisestä mt-ongelmaisen reppanan jolta on elämänhallinta hukassa. Siksi työttömän työnhakijan on kelvatakseen oltava parempi kuin työssäolevan työnhakijan.
Huonommassa asemassa olevien pitää nöyristellä ja ylisuorittaa ilmaiseksi. Hierarkisen, jumahtaneen taantumayhteiskunnan merkki. Kuvioon kuuluu myös heikoimmasta hyötyminen ja jatkuva kyttääminen.
Luin yhtä työpaikkailmoitusta, missä haettiin varastomiestä. Kielitaitoa olisi pitänyt olla suomen lisäksi ruotsi, englanti ja venäjä. Jos minulla olisi tuollainen kielitaito, en varmasti etsisi varastomiehen hommia.
Minulle on tarjottu nyt kahtakin työtä 11.50 palkalla vuokrafirmoista. En ole suostunut kun tulee vielä matkakuluja, niin toi palkka on hanurista.
Oot oikeassa ap. Itse olen omalla työpaikalla se heikoin lenkki, en ikinä saisi paikkaa jos pitäisi nyt hakea. Lusmuilen minkä kerkeän (toki salassa, pomolle esitän kiireistä). Saan n. 3000 euroa bruttona palkkaa, se on mielestäni paljon kun ei mulla ole edes yliopistotutkintoa. Kun mut palkattiin n. 7 vuotta sitten, sain suoraan parin haastattelun jälkeen vakituisen paikan. Ei onnistuisi enää, meidän uudet työntekijät ovat ensin pari kolmekin vuotta määräaikaisena, sinä aikana oltava "aktiivinen tiimipelaaja" ja sitten vasta ehkä toiveita vakinaistamisesta. Tuntuu kyllä että nykyaikana ihan minkä tahansa työpaikan saanti on suorastaan lottovoitto kun vaatimukset on ihan järjettömät.
Vierailija kirjoitti:
Luin yhtä työpaikkailmoitusta, missä haettiin varastomiestä.
Kielitaitoa olisi pitänyt olla suomen lisäksi ruotsi, englanti ja venäjä.
Jos minulla olisi tuollainen kielitaito, en varmasti etsisi varastomiehen hommia.
Niin.
Nyt suurtyöttömyyden aikana on työnantajan markkinat.
On siis mistä valita.
Tästä johtuen vaatimukset sattavat joillakin työnantajilla olla -ei pelkästään kohtuuttomia-- vaan täysin naurettavia.
Taannoin tällä palstalla analysoitiin mm. henkilökohtaisen avustajan tarvitsevien työpaikkailmoituksia ja heidän (kunnan kustantamalle) työnhakijalle asettamiaan aivan älyttömiä (ja jopa lainvastaisia) vaatimuksia pomottamalla heti hakemuksessa muistuttamalla tyyliin " minä olen työnantajasi vaikka kunta maksaakin palkkasi".
Nykyisin taitaa jokaiseen avonaiseen paikkaan olla niitä täydellisiä ihan jonoksi asti.
Kun on työtön ni työnantaja miettii varman miksi on työtön. Mitä vikaa tossa on, että ei ole pysynyt/saanut pidettyä/löytänyt jo itselleen työtä. :) Eli ei riitä että olis ammattitaitoinen ja siisti, pitää olla kertoa myös tosi pätevät syyt miksi olet siinä hakemassa tätä työtä ja miksi olet ollut työtön. Minua ei äitiyslomien jälkeen enää huolittu töihin, koska "on ollut pitkä tauko ja työnantajat haluaa sellaisen kokeneen jota ei tarvitse neuvoa. Toki jos saat jostain kokemusta ni sitten voidaan ottaa" no prkl, mites hankin kokemusta loman jälkeen, kun kukaan ei ota? :D kokemusta ennen äitiyslomia on kuitenkin monta vuotta :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tarjottu nyt kahtakin työtä 11.50 palkalla vuokrafirmoista. En ole suostunut kun tulee vielä matkakuluja, niin toi palkka on hanurista.
Minä tekisin vaikka 10€ (hommasta riippuen), mutta kun sanoin voivani tehdä 8-16 tai jotain sillä välillä vuoroja ni mulle on nyt tarjottu tosi paljon 17-23 ,18-02 vuoroja... ei nyt ihan mene tuohon 8-16 väliin. (Syynä lastenhoitoajat)
Näinhän se on, suurin osa jotka on olleet pitkään töissä, eivät saisi enää omaa paikkaansa jos se pitäisi hakea uudestaan. Aika monet töissä olevat ovat epäpäteviä, laiskoja eikä niitä kiinnosta pätkääkään se työpaikka, kunhan oleskelevat paikalla jotta saavat rahaa.