Asentohuimaus, kumpaa puolta pitää hoitaa?
Huimaa varsinkin kun olen oikealla kyljelläni, niin kummalla puolella ongelma silloin on?
Kommentit (3)
Samaa ihmettelin itse, kun minulle elämän ekaa kertaa iski asentohuimauskohtauksia joululomalla. Hoidin sitten ihan arvauksella sitä puolta, ja ainakin mulle tämä tehosi.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/dlk/dlk00224.pdf
Jo eka kerta lievitti oireita, mutta kannattaa toistaa muutama krt päivässä, kunnes kohtaukset loppuvat.
Kannattaa myös huomata, että liikesarjoja on kolme erilaista sen mukaan, mihin kolmesta kaarikäytävästä sakka on jäänyt. Jos yksi liikesarja ei tunnu auttavan, kannattaa yrittää toista. Googlettamalla löytyy amk:n lopputyö, jossa asiaa on selitetty perusteellisesti.
Mene makaamaan ensin selällesi ja odota, että mahdollinen huimaus lakkaa. Käänny sitten vuorotellen kummallekin kyljelle (siinä välissä taas selälleen niin pitkäksi aikaa, että huimaaminen rauhoittuu). Huimaako pahemmin oikealle puolelle selältään kääntyessä kuin vasemmalle puolelle kääntyessä? Jos näin on, teet ohjeet sen mukaan kuin on silloin, kun oikea puoli on "sairas". Muussa tapauksessa päinvastoin.