Jos suomalainen ajattelee olevansa kehno matematiikassa, hän on silti yleensä hyvä siinä
Suomessa korostetaan paljon matemaattisten taitojen tärkeyttä. Peruskoulun matematiikka esimerkiksi ysiluokalla on keskimäärin huomattavasti haastavampaa kuin vaikkapa tavallisessa yhdysvaltalaisessa koulussa, yleensä noin kaksi vuotta jäljessä ollaan siellä.
Vain pieni osa maailman ihmisistä tulee koskaan opiskelemaan yhtä vaikeaa matematiikkaa kuin suomalainen yhdeksäsluokkalainen. Lukion lyhyttä matematiikkaa aina pilkataan "palikaksi", mutta sekin on maailmanlaajuisesti katsoen jo aika haastavaa matematiikkaa.
Miksi sitten vaikkapa lukion lyhyen matematiikan arvosanalla 7 suorittanutta pidetään huonona matematiikassa? Ei hän edes ole huono maailmanlaajuisesti katsoen. Vai pitääkö tätä asiaa aina verrata vain pienen Suomen sisällä?
Kommentit (5)
Kyllä mä koen olevani matikassa ihan hemmetin huono. Enkä kyllä ajattele että olisin jollain tapaa edes vähän hyvä. Niin yksinkertaiset asiatkin on mulle kun hepreaa. Ei tuu laskuista mitään ja varsinkaan jos tehtävänanto sisältää vähänkään jotain sanoja niin menee sormi suuhun alta aikayksikön!!
Mä opiskelen matikkaa yliopistossa ja koen olevani umpisurkea
Mä olin jenkeissä vaihto-oppilaana. Lukion ekan vuoden kurssit pitkästä matematiikasta suorittaneena päädyin ottamaan pre-calculuksen, mikä jatkoi siitä aika sujuvasti. Eli sanoisin calculuksen vastaavan aika lailla pitkää matikkaa.
Erona vain se, että jenkeissä kaikki yliopisto-opiskelijat suorittavat calculuksen, meillä yliopistosta selviää lukematta yhtään matikkaa sen lukion lyhyen päälle.
Mitä pitää edes sisällään sanonta olen huono matikassa jos on saanut lyhyestä 7:n. On oppinut vähän yli puolet opetetusta asiasta. Tämä on se sisältö. Mitä se kertoo arkimatikan hanskaamisesta? Eipä paljonkaan. Jotkut on hyviä apinoimaan ilman mitään ymmärrystä ja tällöin voi arkimatikka olla haastavaa. Jonkun tarvitsee ymmärtää hyvin, että saa mitään fiksua paperille, jolloin arkimatikka sujuu ehkä jopa loistavasti. Jonkun mielenkiinnon ja ajankäytön kohteet oli ihan muut kuin matikka, jolloin arkimatikkka voi sujua vallan mainiosti, koska siihen riittää yläkoulun oppimäärä.
Ja suomen menestyksen syy PISA:ssa ei ole se, että huiput olisivat täällä maailman huippuja vaan se, että huonot täällä ovat niin paljon parempia kuin muiden maiden huonot eli ap:n sanoma siis
hyvä pointti