Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensimmäistä kertaa työttömäksi touko-kesäkuussa, mitä pitää huomioida?

Vierailija
26.01.2017 |

Valmistun touko-kesäkuussa ja yritän kyllä saada töitä (mikäli en saa koulupaikkaa), mutta mihin pitää valmistautua, jos jään työttömäksi?

Olen 19-v, taustalla amistutkinto. Haen amk:n, mutta jos en saa koulupaikkaa, niin yritän saada töitä.

Ilmeisesti minun pitää ilmoittaa TE-toimistolle kaksi viikkoa ennen valmistumista valmistumisesta, saan sieltä ajan jonne vien koulutodistuksen ja 2vk valmistumisen jälkeen laitan työttömyyshakemukset Kelalle...? Miten maksan kesäkuun vuokran, jos laitan hakemukset vasta kesäkuun puolessa välissä ja vuokran maksupv on 5pv? Ekat 5 tai 10työttömyyspv menee omasta pussista ilman tukia? Bruttolaskuri työttömyysrahalle taisi olla 21,5*32,40e, eli 696,60e. Minun pitää ilmeisesti osallistua tarvittaessa joillekin kurseille ja saan karenssia, jos en niin tee? Saako karenssia, jos minulle tarjotaan työtä ja en ota sitä vastaan?

Olen jälkihuollossa 21-vuotiaaksi asti, jos sillä on mitään väliä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jälkihuollossa niin mikset kysy sieltä? Varmaan auttavat mielellään ja osaavat kertoa, jos sun tilanteessa on jotain erityistä huomioitavaa.

Vierailija
2/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat tanssia (kyseenalaistamatta mitään) byrokraattien pillin mukaan. Tulevat tulevaisuudessa torppaamaan kaikki opiskeluhaaveet ja hankaloittavat työnhakua kaikilla keksimillään keinoilla. Karenssia saat jos et äkkiä kehitä ajatustenlukutaitojasi. Tsemppiä, voi olla ettei töitä löydy koskaan, mutta opiskele ja taistele oikeudesta opiskella, sitten tähtäät ulkomaille. Muista kieliopinnot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet jälkihuollossa niin mikset kysy sieltä? Varmaan auttavat mielellään ja osaavat kertoa, jos sun tilanteessa on jotain erityistä huomioitavaa.

Minulla on kahden viikon päästä sossupalaveri, mutta tykkään ottaa asioista selvää etukäteen :D

Ap

Vierailija
4/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistat tanssia (kyseenalaistamatta mitään) byrokraattien pillin mukaan. Tulevat tulevaisuudessa torppaamaan kaikki opiskeluhaaveet ja hankaloittavat työnhakua kaikilla keksimillään keinoilla. Karenssia saat jos et äkkiä kehitä ajatustenlukutaitojasi. Tsemppiä, voi olla ettei töitä löydy koskaan, mutta opiskele ja taistele oikeudesta opiskella, sitten tähtäät ulkomaille. Muista kieliopinnot.

Kuulostaapa ihanalta... :D Haen kouluun alalle, jossa pitäisi olla töitä, mutta ei koulupaikan saaminen ole mikään selvyys.

Ap

Vierailija
5/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kahden viikon päästä sossupalaveri, mutta tykkään ottaa asioista selvää etukäteen :D

Ap

Joka tapauksessa joudut hakemaan kesäkuulle toimeentulotukea, eli pidä varasi ... Jälkihuollossa olo voi muuttaa tilannetta, mutta Kelalta et saa mitään vielä kesäkuussa etkä ehkä heti heinäkuussakaan, jos teet jonkun hyvin lyhyen työkeikan.

Vaikka saisitkin opiskelupaikan syksyksi, sinä olet kesän työtön ja sinulla on oikeus työttömyysturvaan.+

Vierailija
6/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joka tapauksessa joudut hakemaan kesäkuulle toimeentulotukea, eli pidä varasi ... Jälkihuollossa olo voi muuttaa tilannetta, mutta Kelalta et saa mitään vielä kesäkuussa etkä ehkä heti heinäkuussakaan, jos teet jonkun hyvin lyhyen työkeikan.

Vaikka saisitkin opiskelupaikan syksyksi, sinä olet kesän työtön ja sinulla on oikeus työttömyysturvaan.+

Ok kiitos :)

Ap

Vierailija
7/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko on sairaus. Olet vielä niin nuori, että pystyt olemaan sairastuttamatta itseäsi. Myöhemmin se voi olla liian myöhäistä, jos teet nyt väärät valinnat.

Vierailija
8/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on sairaus. Olet vielä niin nuori, että pystyt olemaan sairastuttamatta itseäsi. Myöhemmin se voi olla liian myöhäistä, jos teet nyt väärät valinnat.

Laiskuus on sairaus. Pääni leviää jo jos olen viikon tekemättä yhtään mitään koulu- tai työjuttuja :(

Ap

Vierailija
9/9 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ostaa tarpeeksi kaljaa kun lähdet biitsille tai nurtsille istuskelee kavereiden kaa ja kuuntelemaan vähän musaa. On tosi rasittavaa lähteä kiireellä just ennen ysiä hakemaan lisää juomista kaupasta.

Tohon työntekoon en ota mitään kantaa, mutta voin sanoa, että niitä kyllä kerkeät vielä tekemään. Onhan se kiva jos on vähän enemmän käyttörahaa, mutta joutuu myös luopumaan paljosta vapaa-ajasta.

Itse kävin n.16- vuotiaasta asti kesätöissä ja 18-vuotiaana aloitin iltatyöt opiskelujen lomassa. Rahaa kertyi ihan mukavasti säästöön kun sai asua vanhempien luona pitkälle yli 18- vuotiaaksi.

Eihän se töissäkäynti mitään herkkua ollut kun kaverit soitteli kesäisin arki-iltoina, että lähe heidän kanssaan ulos vähän viihteelle ja piti vaan vastata, että ei voi kun huomenna täytyy taas herätä klo 5.00 että kerkeää bussiin.

No onpahan oppinut, että elämässä kannattaa pyrkiä eteenpäin ja yrittää opiskella itsensä mahdollisimman korkealle ettei tartte ainakaan enää vanhemmalla iällä mennä siivoomaan tai vaihtaa kenenkään paskasankoa. Tottakai näitäkin ihmisiä tarvitaan ja arvostan näitä töitä, mutta itse olen sen maailman jo nuorena onneksi nähnyt niin nyt vanhempana voin keskittyä tietokonehommiin siistissä sisätilassa ja vielä moninkertaisella palkalla esim. siivoojiin nähden.

Eli jos et haikaile minkään luksuksen kuten auton tai lomamatkojen perään niin työttömyys on ihan hyvä vaihtoehto kaltaisellesi nuorelle. Keksit kyllä varmasti parempaakin tekemistä kuin jossain hoitolaitoksessa lattian luuttuamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme