Ryhmähaastattelu - siis mikä
Mulla olis tiedossa nyt kolme ryhmähaastattelua, joista ensimmäinen huomenna.
Kyse on kaikissa n. 30 tunnin kaupan alan työstä. (Ruokakaupassa, ei muodin puolella)
Mutta siis miten ihmeessä nää ryhmähaastattelut toimii ja montaako tyyppiä he oikein haastattelee yhtä myyjän paikkaa varten ?! Olis vähän kiva tietää mihin menee, sillä oikeasti tarvitsen pikaisesti työpaikan ennen kuin pääsykoerumba alkaa.
Kommentit (23)
Onpas naurettavaa. Siis ryhmähaastattelu KAUPAN ALAN TYÖHÖN. Uskomatonta, taitaa olla jollekin välitysfirmalle annettu rekry, kun noin tosissaan ottavat. Ihan kuin olisi joku vaativampikin asiantuntijatehtävä kyseessä.
Ole oma itsesi, niin hyvin menee.
Itse oon ollut vastaavanlaisessa haastattelussa ja sain paikan.
Meitä oli kuusi haastateltavaa kerralla.
Jokaiselta kysyttiin vuorotellen kysymyksiä, taisi olla samat kysymykset kiertävästi jokaisella, jotain omia tarkentavia kysymyksiä vastauksista riippuen.
Vastasin kysymyksiin niin kuin olisin vastannut, jos haastattelussa olisikin ollut vain minä. En siis kopioinut muiden vastauksia mutten myöskään välttänyt sanomasta samaa, jos olisin muutenkin vastannut niin.
Kysymykset olivat ihan perus "miksi juuri sinä?" ja muutamia kyseistä yritystä koskevaa kyssäriä.
Joo naurattaa itseänikin.
Yhtä kaupan alan hommaa varten jouduin tekemään personaallisuus ja palikkatestitkin,
eikä edes ollut rekryfirman kautta! Tosin olin sitten oksennustaudissa haastattelupäivänä ja toista haastattelua ei saanut enää.
AP
Muista ottaa muistiinpanovälineet eli kynä ja paeria mukaan haastatteluun. Olin tuollaisessa ryhmähaastattelussa ainut, jolla oli muistiinpanovälineet mukana ja sain paikan. Antaa sinusta kuvan, että olet todella kiinnostunut paikasta ja haluat oppia siitä lisää.
Nämä työhaastattelut ovat menneet ihan pelleilyksi... Ihmeellistä leikkimistä. Haastattelija esittää samat kysymykset ja odottaa tiettyjä vastauksia. Sitten asiallisesti näkemiin.
Ymmärrän ajatuksen muistiinpanovälineiden kanssa.
Kalenterin ja kynän toki ajattelin ottaa mukaan työtodistusten lisäksi, jos nyt jotain päivää tarvii merkata ylös.
Tuntuu kyllä vähän teennäiseltä alepan kassasta ottaa ylös muistiinpanoja :´D
Tosi paljon kyllä haluaisin työpaikan, vaikka se olis sitten alepan kassa.
Alle kuukausi siitä kun edellinen (määräaikainen) sopimus päättyi ja oon jo ihan hukassa tän kaiken ajan kanssa.
AP
Täytyy tähän samaan keskusteluun kyllä vielä sanoa että hämmennyin kun huomasin että kaupan alalla on olemassa 1 vuoden harjoitteluaika jolloin palkka on 85% taulukkopalkasta. Eli 9,45€/h.
Sama ilmeisesti on myös MARA:n tessissä.
Mulla on ollut 3 aikaisempaa työpaikkaa näiltä aloilta ja ikinä en oo ollut harjottelijan palkalla.
Varsinaisesti kaupan alalta vaan 2kk määräaikainen takana, joten tuolla palkalla olis sitten töitä tehtävä.
Vuosi tuntuu vaan kohtuuttoman pitkältä ajalta, kun edellisessä paikassa osasin kaiken niin hyvin 2 päivän jälkeen, että sain työskennellä jo yksin. Ei tulllut mitään ongelmia/mokia.
AP
Ole onnellinen jos saat sen 85 %, aika moni kauppa käyttää ensin puoli vuotta ilmaisena työkokeilijana.
Huh, oikeastiko ? Sehän on täysin laitonta. Ellei sitten ole työkkärin tukityöpaikka?
Itse en kyllä sellaiseen suostuisi, vuokra kun on maksettava.
Pohdin vain kumpi olisi rahallisesti kannattavampi, kahvilahommat joista 2v kokemus (10,41 plus huonot lisät) vai kaupan ala jossa tuo harjottelijan palkka (9,45 ja ihan kivat lisät).
Alan maaliskuussa lukemaan pääsykokeisiin niin en pysty tekemään täyspäiväistä.
Eräs ex-kollegani (DI) oli työhaastattelussa joka oli lähes koko päivä ryhmätilanteita, mm kuuluisa "huilumusa & tuolit"-leikki, kirjaimellisesti.
Ex-kollegani häipyi muutaman tunnin jälkeen, ei vaan pää kestänyt sellaista suorastaan lapsellista rekrysimputusta. Kyseessä hyvinkin nöyrä, säntillinen ja vähän hiljainenkin puurtaja joka kyllä tulee toimeen tiimihommissa mutta on se ns hiljainen asiantuntija joka kyllä tuo mielipiteensä seikkaperäisesti esiin kysyttäessä.
Neljä viikkoa myöhemmin oli toisessa firmassa duunissa, joten hyvin kävi. Mutta tuon hänen tarinansa perusteella en hae koskaan tähän "suureen softafirmaan" hommiin - minulla pinna omisi jo 30 min kohdalla naps.
(itse työtön, mutta ex-pomo teki tarjouksen josta en todnäk kieltäydy - oleellinen osa tarjousta "minimalistinen ja nopeutettu rekryprosessi"...)
Huhhuh, toi kuulostaa kyllä aika karseelta.
Ei viitti ihan koko päivää uhrata haastatteluun kun tosiaan ei mikään kovin erityinen työpaikka kyseessä.
Viihdyn siis tosi hyvin asiakaspalvelutyössä, se on tosi stressivapaata kahvilan jälkeen, mutta mun mielestä ihmisestä näkee hyvin nopeesti sopiiko sinne vai ei. Eikä varsinkaan palikkatestit tarpeellisia.
Onnittelut sulle takasin työelämään pääsystä! Tuo elämään ryhtiä ja nykyaikana on hienoa jos pääsee tekemään hommia omalla alallaan.
HAHA! Olen myös ollut kerran ryhmähaastattelussa kahden kuukauden kesätyöhön :D sisälsi asiakaspalvelua kahvilatyöstä lipunmyyntiin, oli kunnan työpaikka. Ryhmässä oli kaikki n. 18- 30 naisia/tyttöjä, ja haastattelu oli todella vaativa, ja siinä oli myös englanninkielinen osuus(!!!) Ryhmässä kävi sääliksi yhtä naista, joka meni ihan puihin enkunkielisessä osiossa, ja uskoin kyllä häntä, kun hän sanoi, että ei häntä jännitä asiakkaille puhua englantia vaan tämä tilanne(hän opiskeli yliopistossa hittovie!) mutta miinusta taisi hänelle sadella.
Lisäksi oli kiusallista, kun haastattelijat kysyivät, onko kaikille mahdollista fyysisesti tehdä tätä-ja-tätä työtehtävää. Yksi joutui siinä kaikkien kuullen kertomaan jostain sairaudestaan, joka saattaisi estää jossain määrin. Ihan uskomatonta! Onneksi tämä jolla oli sairaus valittiin (kuin myös itseni, eikä työssä todellakaan juuri mitään fyysiä ponnisteluja edes tarvittu), mutta tuli kurja olo koko tilanteesta.
Muista hymyillä ja katsoa silmiin, huomioi myös muut hakijat ("olen samaa mieltä, mutta koen myös että...") Pyri välttämään kysymyksiin vastatessa latteuksia("olen tähän työhön sopiva koska olen joustava ja sosiaalinen.."), vaan peilaa kysymyksia omaan taustaasi.
Alkaa mennä kyllä pikkasen överiksi haastattelumeininki. Mun mielestä toi kuulostaa jo melkein kiusaamiselta. Itseasiassa mulla on itellä ihan sama juttu, että joskus tollasessa teennäisessä tilanteessa enkku tuntuu menevän perseelleen. Sen sijaan oon kyllä työskennellyt Hkin keskustassa jossa ei ilman englantia pärjää ja hienosti se aidoissa kohtaamisissa sujuu.
Pakko toivoa ettei osu tollasta kohdalle. Saakeli. Kaupan kassalle tässä nyt vaan haetaan.
Kiitos paljon kaikista vinkeistä! Käytöstavat, huomioiminen ja hymy tulee aika luonnostaan, mutta tosiaan pitää miettiä vähän jo etukäteen omia vastauksia ettei kuulosta teennäiseltä.
Eniten mietityttää jos tilanteessa on porukalla liian kiusallista ja kilpailuhenkistä. Vastauksetkin voivat monella olla melko samanlaiset, kun työnkuva ei nyt mitenkään erityisen laaja ole.
Miksi aina neuvotaan olemaan oma itsensä? Kerran olin hakemassa ammattikouluun, ja siellä järjestettiin tavallaan ryhmähaastattelu. Jokaisen piti vuorotellen vastata haastattelijan kysymyksiin. Noh minäpä vastasin mahdollisimman vähäsanaisesti, en osoittanut iloisuutta, taisin myös sanoa eräässä kohdassa "En osaa vastata"... Eipä paikka muutenkaan paljoa kiinnostanut, mutta tuolla tavallako sitä olisi kannattanut hakea? Olemalla oma itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Onpas naurettavaa. Siis ryhmähaastattelu KAUPAN ALAN TYÖHÖN. Uskomatonta, taitaa olla jollekin välitysfirmalle annettu rekry, kun noin tosissaan ottavat. Ihan kuin olisi joku vaativampikin asiantuntijatehtävä kyseessä.
Mä olen menossa pikkukaupan työhaastatteluun 5 tunnin viikkosopparia varten, ja sinne on ensin 5min pikahaastattelut ja myöhemmin vielä ryhmähaastattelu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen menossa pikkukaupan työhaastatteluun 5 tunnin viikkosopparia varten, ja sinne on ensin 5min pikahaastattelut ja myöhemmin vielä ryhmähaastattelu...
Itseasiassa kun sain soiton tuolta, niin pitivät ensin myös tuollaisen 5min haastattelun puhelimessa ja sitten vasta päättivät että ottavat haastatteluun. Huomenna sitten olis tää ryhmähaastattelu, herranjuma jos vielä kolmas haastattelukierros tarvitaan tälläseen duuniin niin...
Kaks haastattelua 5tunnin hommaan, kuulostaa kyllä jo äärimmäisen liiotellulta.
Varsinkin kun samat asiat on yleensä jo kirjoteltu niihin hakukaavakkeisiin.
On mennyt nykyään vaikeaksi työn hakeminen. Ihmeellistä sirkusta ja nöyryyttämistä. Nauttivatkohan HR puolella simputtamisesta vai tekevät itseään tärkeiksi?
Pakko tulla vielä kertomaan miten eka suju:
Loistavasti! Olin ryhmän parhaimmistoa.
Silti kyseenalaistan tän tarpeellisuuden.
Ryhmässä oli noin 15hlöö ja ainoa henkilökohtainen homma oli esitellä itsensä.
Tämän jälkeen tehtiin ryhmätehtävää ja itsenäinen liibalaaba kaavakkeen täyttö.
Tässä vaiheessa olen siis:
1. Täyttänyt melkein 10sivua pitkän hakukaavakkeen.
2. Vastaillut minihaastatteluun puhelimessa
3. Käynyt ryhmähaastattelussa
Edessä on vielä päällikön järjestämä haastattelu josta se joka pääsee läpi, saa paikan.
Saakeli. Ihan liian pitkä prosessi osa-aikaiseen myyjän hakuun. Mietin vain paljonkohan tuokin aiheuttaa kuluja.
Miettikää työnantajan kannalta. Hakijoita on satoja ja tuo on halvin ja nopein tapa saada parhaat esiin. Ryhmähaastattelu viiden minuutin puhelinhaastattelun lisäksi on tehokkaampaa kuin haastatella jokainen hakija kasvotusten vaikka 15-30 min. Ja lopullisen päätöksen tekee tuleva esimies. Jos keksitte tehokkaamman tavan, hakekaa henkilöstöpuolelle töihin!
Jatkossa hakiessanne vaativampiin paikkoihin saatte tottua myös vaativampiin rekryprosseihin.
Ole ryhdikäs, ystävällinen ja neuvotteleva niin hyvin menee. Joo, on spedeilyä.