Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Untuvatakki - pestäkö vai ei?

Vierailija
25.01.2017 |

Minulla on muutaman vuoden vanha untuvatakki, joka tuntuu menettäneen lämpöisyytensä. Voisiko olla, että untuvat ovat vain jotenkin painuneet kasaan? Auttaisikohan asiaa, jos takin pesee ja kuivaa sitten tietysti rummussa? Vai latistuuko takki entisestään?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei latistu. Rumpukuivaus alhaisemmalla mahdollisella lämpötilalla . Pöyhi välillä.Jos mahdollista hommaa Joutsenen ( en tiedä onko muita) untuva pesuainetta.Noudata annosteluohjetta.Ei huuhteluainetta.

Kyllä untuvatakki ajanmyötä latistuu , itsellä Joutsenen yli 10v vanha , mutta hyvin pelittää vielä.Pesty em.ohjeilla lähes vuosittain.

Vierailija
2/21 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaisissa "kujissa" untuva on takissa. Jos on kapeat kujat, ja untuva sattuu pesussa paakkuuntumaan, niin et saa sitä mitenkään pöyhittyä pöyhkeäksi.

Vierailija
4/21 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole uskaltanut pestä. Kannattaa ap ottaa asiasta ensin selvää jostain muualtakin kuin tältä palstalta. Totuus on se, että kyllä untuvatakki voi mennä pesussa pilalle, jos ei tiedä mitä tekee.

Vierailija
5/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no jos se takki alkaa olla pilalla jo ilman pesua, niin eipä siinä enää hyvä pilalle mene. Ite pesin just sillä ajatuksella vanhan untuvatakkini (ja kuivasin tietty rummussa) ja siitä tuli kuin uusi. Toki takin voi käyttää myös pesulassa.

Vierailija
6/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintapuhdistus ja reilu tuuletus riittää, pöyhiäkin varovasti voi,mutta tavallisessa pesussa menee enemmän tai vähemmän pilalle.

Nimim. Kokemusta on

Vierailija
7/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole uskaltanut pestä. Kannattaa ap ottaa asiasta ensin selvää jostain muualtakin kuin tältä palstalta. Totuus on se, että kyllä untuvatakki voi mennä pesussa pilalle, jos ei tiedä mitä tekee.

Näin siinä usein just käy!

Vierailija
8/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesun onnistuminen riippuu siitä, kuinka laadukas takki on kyseessä, halpisuntuvatakin voi surutta panna poistoon, kun vuori menee latteaks!

Vierailija
9/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesun onnistuminen riippuu siitä, kuinka laadukas takki on kyseessä, halpisuntuvatakin voi surutta panna poistoon, kun vuori menee latteaks!

Untuvatakin lämpöisyys perustuu nimenomaan untuvien ja höyhenten kuohkeuteen sekä niiden yhteneväisyyteen, eli takin vuorin latistuessa ja "paakkuuntuessa" se menettää lämpöominaisuutensa.

Yleensä vain todella laadukas takki kestää vuosien ja jopa vuosikymmenien käytön, mutta kuka nykyään haluaa pitää samaa takkia loputtomiin paitsi ehkä jonain pakkastyötakkina.

Vierailija
10/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vanha takki? Minä pesen untuvatakin joka talven jälkeen, eikä ole pilalle mennyt.

Vierailija
11/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta vanha takki? Minä pesen untuvatakin joka talven jälkeen, eikä ole pilalle mennyt.

Taitaa olla kiinalaista keinohöyhentä takissasi!

Vierailija
12/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän untuvatakkia korkeintaan yhden talven ja panen sen jälkeen kiertoon ja hommaan uuden!

Vierailija
13/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Untuvatakin lämpöisyys perustuu nimenomaan untuvien ja höyhenten kuohkeuteen sekä niiden yhteneväisyyteen, eli takin vuorin latistuessa ja "paakkuuntuessa" se menettää lämpöominaisuutensa.

Yleensä vain todella laadukas takki kestää vuosien ja jopa vuosikymmenien käytön, mutta kuka nykyään haluaa pitää samaa takkia loputtomiin paitsi ehkä jonain pakkastyötakkina.

Kyllä minä pidän samoja takkeja vuosia ja vuosikymmeniä, ja odotan myös takkieni kestävän sen.

Vierailija
14/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että littaantunut untuvatakki on pilalla ilman pesuakin. Sama untuvatyynyissä ja peitoissa.

Ei silloin ole paljon menetettävää vaikka pesee, jos joku untuvavaate alkaa olla käyttökelvoton muutenkin. Kannattaa käyttää hienopesuainetta ja kuivattaa mahdollisimman nopeasti, pöyhiä moneen kertaan ja kuivattaa ulkona kovassa tuulessa, jos ei ole kuivausrumpua.

Vierailija
15/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pidän samoja takkeja vuosia ja vuosikymmeniä, ja odotan myös takkieni kestävän sen.

Ilo on kokonaan puolellasi ;)

Vierailija
16/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se, että littaantunut untuvatakki on pilalla ilman pesuakin. Sama untuvatyynyissä ja peitoissa.

Ei silloin ole paljon menetettävää vaikka pesee, jos joku untuvavaate alkaa olla käyttökelvoton muutenkin. Kannattaa käyttää hienopesuainetta ja kuivattaa mahdollisimman nopeasti, pöyhiä moneen kertaan ja kuivattaa ulkona kovassa tuulessa, jos ei ole kuivausrumpua.

Ei maksa vaivaa!

Vierailija
17/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie pesulaan, jos itse peseminen epäilyttää.

Vierailija
18/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa noin 900 euron Canada Goosen ja käyttää sitä n. 3 vuotta niin aika kalliiksi tulee hinta per käyttökerta.

Vierailija
19/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostaa noin 900 euron Canada Goosen ja käyttää sitä n. 3 vuotta niin aika kalliiksi tulee hinta per käyttökerta.

Ei osta jos tuntuu ylivoimaiselta!

Vierailija
20/21 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla kiinalaista keinohöyhentä takissasi!

Jos Joutsen sellaista käyttää, niin sitten on. Erinomaista keinohöyhentä onkin, takki on edelleen kuin uusi :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan